ikke cnc, men hjælp vedr værktøj

Hej Folkens

Jeg håber det er okay at jeg hopper herind i cnc verdenen med et spørgsmål

Jeg har en lille drejebænk som jeg går og nørder lidt med, og nu er nået frem til at den
gerne vil have en ny motor.

Der håbede jeg lidt på at cnc folkene måske kunne have et godt/prisvenligt bud.

Den eksisterende motor er en 250w 230v på 2840 omdr/min
Det jeg er på udkig efter er en afløser med mulighed for at regulere hastighed samt retning.
Så altså en effekt på 250-500w, max 3000 omdr/min 8-10mm aksel

Jeg er selv en del inde i modelbygger verdenen, men syntes ikke at kunne finde det helt rigtige der, måske en eller flere her har en god ide ?

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Neubert på 19 maj 2012 09:18
google er min ven ;-)

Dog har min ven google, ikke givet mig et super forslag endnu

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hvis du selv kan det der med elektronik, kunne en vaskemaskine motor så ikke bruges. Den kan da løbe begge veje og ændre hastighed !
Altså bare et forslag
ideen kunne nu være okay, men tror den er lidt i overkanten ? måske :-)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Hej
Jeg løb over en artikel hvor der bliver anvendt en vaskemaskine motor.
Her var der en advarsel om, at hvis motoren ikke var belastet forskriftmessigt, så var der riciko for at den kunne fysisk gå i stykker, med flyvende metalstumper som resultat. Lidt skræmmende.
Artiklen er fra hjemmesiden INSTRUCTABLES.COM ( rigtig god gør det selv hjemmeside ) http://www.instructables.com/id/Mak...s-rubbish/

måske skal man registrere sig ( gratis ) for at se siden.

Vh Jens
Hej Jens
Det er nemlig en rigtig god side ja, jeg bruger den også ofte.
Men jeg har netop i dag modtaget løsningen. 24 volt 750w dc motor med kontroller :-D

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej Martin

Du får nok lidt svært med at finde en 18 V 32 A transformator, ikke lige lagervare skulle jeg mene, men man kan jo altid bruge 2 seriekoblede arkumulatorer, og så ind imellem lade på dem. Men... de fylder og vejer.
Vh Jens

Hej igen Martin

Glemte lige at en 3 fase  motor 1 hk samt en passende frekvensomformer ville have givet dig de samme muligheder og sansynligvis til en lavere samlet pris samt mindre pladskrævende end det du er i gang med ( købt brugt forstås ) . Du ville endda kunne bruge både en 1400 omdr eller en 2800 omdr. motor. Frekvensomformere kan være også fås til alm lysnet såvel til kraft.

Vh Jens
Hej Jens
Jeg var ude i at kigge efter 3 faset og frekvensomformer, men da det jeg her har købt er nyt, hvilket jeg helst ville have,
var det svært at finde noget til lignende pris.
Jeg har en 24v 15 Ah strømforsyning, så planen er netop 2 stk 12v akkuer, som boost ved opstart.

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis