fiskeline

Så fik jeg købt mig en stang til at fiske fra kysten.

jeg har også købt bombarda, og fluer. det er det jeg vil kaste mig ud i.
 - jeg fik hjælp af en flink ekspedient, der på mig lød til at være inde i tingene.

mit spørgsmål er bare :

jeg fik noget flet line (hovedline) med knap 10 kilo brudstyrke, og 
jeg fik noget nylon line (til forfanget) på 0.30 og med 7.6 kilo brudstyrke.

er sådan kommet til at tænke lidt over det efter jeg er kommet hjem. 

 - er det bare mig, eller virker det ikke som lidt tynd tråd der ikke holder til noget ?


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal nu nok holde, hvor tit tror du lige du får noget på krogen der vejer ret meget over 1 kg. Men flue fiskeri fra kysten har jeg godt nok aldrig hørt om ? Det skulle jo være en ædel sport at fange ørede o.l. i åer og vandløb
hehe... det får jeg nok aldrig

jeg var nede ved kysten i sidste uge, og der var der både fiskede med fluestang og bombarda og flue... vi stod nogen timer.. mig med mit blink og han med fluer. han hev ørreder ind, 3 under mål og en over.. jeg havde ikke engang et huk, hverken på et helt blank, et kobber, eller spin, og vi stod nærmest side om side....så snakkede jeg med ham og han sagde det bare virker

- så det må jeg da prøve.
Bombarda er da det helt rigtige ved kysten,til at fange havøreder.
Jeg tror den forline du har fået, er helt ideel, er den for tyk virker fluen ikke ortenligt.
hovedlinen skal jo have god styrke, for at kaste bombarda'en rigtig lang ud.
Nu skal  du jo ikke  løfte fisken i linen,så  en 5 kg  HØ, burde da ikke være noget problen, og heller ikke tungere end det.

mvh jens
Til at fiske fra kysten er sikkert ganske fint, hjulet har jo en bremse, så du kan godt fange større fisk end 7,6 kg, bare du ikke skal hive den op i en båd i linen
Det er fint med bombarda, men hvis du vil kaste lægere, så er et lille blylod med et stykke flydende line med en flue fint at bruge. Det bruger jeg af og til, og jeg købte en meget " slasket " stang beregnet for denne form for fiskeri.
Dog udviklet til kunstig agn, men virker også med en flue i enden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Kan man virkelig bruge flue ved kyst fiskeri ? så skal vandet da være stille vel helst blankt ?
Jeg har aldrig hørt om det, så fortæl fortæl
flue fiskeri ved kyst er meget almindeligt.
Hvis man tager en tur langs Århus bugten, står der ofte folk og flue fisker der.
Dog bruger jeg det selv mest i ferskvand, men det er nu blot fordi det gerne er der jeg fisker :-)

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Deciderede flueliner fås i flydende, delvis synkende og synkende , altså fisker man ikke bare i overfladen.
Det er faktisk ret dyrt at starte op med fluefiskeri,og det kræver også en del træning at bruge systemet, så den anden metode til at få bragt en flue til havs, er eller behøver ikke at være ret dyr, Og alm. fisketeknik er der mange, som behersker.
De såkaldte bombarder fås også flydende, lidt synkende og synkende og koster ikke så meget, og man kan sige, at den synkende kan på en ufancy måde erstattes af en lille sten med hul i .
Jeg har et par gange fisket i P&T sø, og der er begge metoder anvendelige, og spinnefiskeri dur også.
Men, som med alt andet, er der delte meninger om hvad der dur.
Jeg har kikket lidt på lystfiskersider, men det virker lidt sekterisk på mig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
jeg har nu fisket nogen gange med bombarda + flue. og må sige det virker. har desværre kun fanget undermålere. men de større kommer nok. så jeg kan bekræfte, at det virker.

og ja det virker bedst når vandet er helt stille, men det er faktisk også meget godt hvis man kan hive den ind mod strømmen, så kan fluen få en rigtig livlig gang i vandet, og hvis der er bølger kan man sætte et lille bly nær fluen, så den synker lidt nemmere.

jeg må sige, at min erfaring indtil videre er god.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis