Høns og hønsehus

Vi har jo fået den skøre ide, at nu skal vi havde høns også. Men jeg har desværre absolut nul forstand på høns!

Men hvor meget plads kræves der pr høne? Selve "huset" (som er gammelt hønsehus i forvejen) de skal gå i er ca 6 m2, og gården de får dertil er ca 8-10 m2. 

Hvad er et ønskeligt hønsehold på den plads?

Skal der være en hane i flokken for de lægger æg?

Har tænkt mig at grave nogle gamle fortovsfliser lodret ned, så ræven ikke kan grave sig ind. Men er det nok? 

Mindes jeg et sted, i et blad e.lign har set noget med at hønse kasser (eller hvad de hedder), skal være på en bestemt måde? 

Hvad faen æder sådan nogle dyr egentlig ud over grønt affald fra køkkenet? Kan de æde noget af alt det ukrudt jeg piller op også?

Og til slut, hvilke høns vil I anbefale?  

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
4-5 høns vil jeg sige. Jeg har gravet tagplader ca 30-40 cm i jorden, rundt om hele hønsegården.

Jeg fodre mine høns og kyllinger med snittet kolbe majs, valset byg, byg, soja skrå også grønt både ukrudt og græs taget med leen.

Hvis du får dem som kyllinger, så er det op til dig selv om du laver alm. redekasser, eller om du laver dem uden bund, så æggene triller væk. Personligt vil jeg anbefale dem hvor ægene triller væk, da du får de reneste æg på den måde.

Mvh Thomas Hansen

høns vil I anbefale?
Japanske Karatehøns,De kan også kløve Brænde
høns vil I anbefale?
Japanske Karatehøns,De kan også kløve Brænde
ja, så kan du fodre dem med barberblade, så lægger de æg i skiver.
nej spørg omkring hvilke høns der kagler, nogle gør mere end andre. spørgsmålet er om du vil have høns for æggenes skyld eller om du også vil have kyllinger. Nogle er gode æglæggere, men elendige som spisehøns, simpelthen fordi de er små og magre, vil du kun have æg, behøver du heller ikke en hane. Der er gode bøger på biblioteket om hønsehold. prøv at lægge et indlæg i "lave have", måske er der nogle der, der vil øse af deres erfaring.

Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Da jeg for nogle år siden havde fået den samme tossede ide, købte jeg 5 udrangerede "burhøns" -som istedet for turen til slagteriet fik en god sommer hos mig.
Da de havde gået og "sundet" sig en 14 dages tid købte jeg en næsten voksen hanekylling til at holde styr på madammerne, som alle ved kan kvinder ikke tåle at gå for meget sammen uden en herre til at styre dem - Det gælder også hos mennesker **GG**
Jeg gav det købt hønsefoder, græs og hvis jeg vendte nogen græstørv smed jeg dem ind i hønsegården, evt regnorm blev omgående spist...

Tjek lige om i har mink m.m. i området, for så skal du virkelig være efter trådhegn og samlinger - intet er værre end når der har været sådan en gæst i hønsegården :-(

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis