Mere antenne

Hej. Jeg har fået fat i noget jeg tror er en gammel gps antenne (Muligvis til LORAN C Systemet)
men jeg er ikke helt sikker på hvad det er. Nogle bud?



Hvis der er nogle der ved noget om det, så kan i måske også fortælle mig hvordan den skal forbindes til apperatet? (Der er 5 ledninger, Hvid, Rød, Sort, Grøn, Gul)

På Forhånd tak
Razols
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke det er en satelit antenne, men en antenne fra dengang man brugte landbaserede sende master. Så har du en ældre GPS så drop ideen, almindeligvis er der kun en antenne ledning til de ældre GPS antenner.
Jeg har en liggende du kan købe for 500,00 kr.
Der bør stå et typenummer ect på antennen. Med det i hånden kan dens formål bestemmes entydigt.

Umiddelbart ser det ud til at være en halvgammel antenne, og størrelsen virker lidt stor til at være en GPS.
Den ene gang jeg har set en LORAN C antenne -jeg mener det var i midt 90'erne- var det en piskeantenne, så vidt jeg husker.

Problemet med LORAN C er, at der ikke er nogen signaler af betydning at modtage. Systemet er i praksis taget ud af brug efter GPS er blevet så billigt som det er. I dag får man jo en GPS modtager til under 1000 kr, primært fordi der er så stort et marked som der er. Det kan LORAN mf ikke være med på. Når dertil lægges GPS'en meget bedre præcision lukker ballet helt. LORAN C var fint til oceannavigation, men til landformål aldeles håbløst.

Tilbage til din antenne. Find et typenummer mm, så vi kan identificere den præcist.
Hvad skal du bruge den til? Hvis det er til museum, så kan den da være meget sjov, men til praktisk navigation findes der langt bedre og prisbillige systemer.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det eneste der står på antennen er: APELCO
Og med småt står der: KN50873
Dette er det eneste der står på den. Har prøvet google men ikke rigtigt fundet niget brugbart.

Jeg regner ikke med at jeg skal bruge den på min båd, der bruger jeg DLS på en bærbar, det er alt rigeligt til det sejlads jeg sejler for tiden.
Men det kunne da være sjovt at finde ud af hvad den er til.
Prøv at ring til Apelco's, Danske impotør, de er helt urtolig flinke og hjælpsome.
Jeg havde på et tidspunkt, et Apelco ekkolod, her gav de en helt utrolig telefonsupport, da jeg skulle have monteret et nyt stik, på transduceren.
Jeg kan ikke huske telefonnumret, men det er vel til at hitte?

mvh jens
Annonce
Syntes ikke jeg kan finde Apelco nogle steder, Findes de stadig?
Du kan prøver her - hvis ikke han kan hjælpe kender han måske een !
Er det ikke dem her der har importen af Apelco


Aage Hempel a/s
Amaliegade 13
1256  København K
tlf 43712244


mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis