Blødt brød i LANG tid. Plett 6 8600 17-05-2012 14:16 Hejsa Er der nogen der en ideom, hvad det er industribagerierne putter i supermarkedsbrød, for at det holder sig blødt helt indtil holdbarheden udløber?? Måske er det bagemetoden? Anyone? 9 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Raknes 558 4780 17-05-2012 15:47 Hejsa Plett Er det fordi du vil lave brød, der holder sig længe? Eller er du bare nysgerrig? Brød du selv bager med surdej holder det længere end alm gærbrød. Og tilsætter du et surmælksprodukt så får du også en dag el. to mere. Men industribrødet er vist en god blanding af bagepulver, fedtstoffer og lidt syre og ofte lidt konserveringsmiddel. Læs på brødpakkerne og bag så dit eget brød. Mth Helle på Møn Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.
Tunkan 32 6700 18-05-2012 14:29 Der skal nok være nogle forskellige konserveringsmidler etc. som de har i industrien som ikke kan skaffes normalt Rookie der forsøger at lave tingene selv, har en hobby-side om kaffe, kaffemaskiner, espressomaskiner og lignende.
MLU 1125 6400 18-05-2012 14:45 Jeg kan sige så meget, at der ikke er konsenverings middel i brødene (se bagerst på pakken). Det er kun melbandlings middel og det kommer man ikke rigtig uden om. Ellers er det bagemetoderne der spiller ind og forskellige enzymer (nogle brød) som man som privat forbruger ikke har mulighed for at købe. Med venlig GDS hilsen MadsP.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse
Raknes 558 4780 18-05-2012 15:05 Kære MLU(Hvodden udtaler du det;-)) melbehandlingsmiddel og antioxidanter er blot andre ord for konserveringsmidler. E300 - E385 Antioxidanter (bruges for at maden kan holde sig længere) ...Prøv at google de små E-numre og du vil ønske at du aldrig havde sat tænderne i brød og andre fødevarer. Mvh Helle på Møn, der har lært lidt om E-numre på den hårde måde.....Allergi får mig til at vakle i troen på Vorherre. Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.
MLU 1125 6400 18-05-2012 16:07 Skrevet af Raknes på 18 maj 2012 15:05 Kære MLU(Hvodden udtaler du det;-)) melbehandlingsmiddel og antioxidanter er blot andre ord for konserveringsmidler. E300 - E385 Antioxidanter (bruges for at maden kan holde sig længere) ...Prøv at google de små E-numre og du vil ønske at du aldrig havde sat tænderne i brød og andre fødevarer. Mvh Helle på Møn, der har lært lidt om E-numre på den hårde måde.....Allergi får mig til at vakle i troen på Vorherre. He he ja det udtales som sådan ikke men som en-stavelses E300 hører jo under katagorien Antioxidanter og ikke under katagorien "konsenveringsmiddel E200 - E297, hvilket jo gør en forskel. Men ikke sikkert for en der har allergi (som jeg syntes er synd folk får). Men spørgeren spørger jo om hvordan man får sit brød blødt (ikke holdbart) og der har E300 ingen effekt. Hvis man kigger bag på vil man oftes se, at der er roefibre, citrus fibre andre fibre i, og det er netop her man finder årsagen. Fibre kan optage store mængder vand og gør derved brødet blødt i længere tid. Med venlig GDS hilsen MadsP.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse Annonce
Sancho_Panza 11 7500 16-09-2012 17:26 Tricket er bare at komme lidt fedtstof i brødet og ikke bare vand. En god skvæt olivenolie, giver et bedre brød men også en bedre holdbarhed
Henrik@p 246 4750 16-09-2012 19:25 forarbejdningen af dejen har også meget og sige, en blødere dej giver mere luftigt brød, lav dejen så den kun lige slipper skålen eller bordet, melet optager vand når den står og hviler. og så æltningen, det er ikke bare og hamre tingene i en skål og pjatte lidt til det med en ske, fingerne ned i dejen og ælt godt og grundigt i godt 10 min, lad den stå og hvile i 30 min og ælt igen i 5 min. derefter lav hvad du nu vil lave og lad tingene stå under klæde og hæve. sæt en plade i bunden af ovnen uden noget på og lad den varme op, når du sætter tingene i oven tager du en slat vand og smider på den nederste plade og skynder dig og lukke ovnen, pas på ikke og få dampen i hovedet. bag tingene som du plejer ellers. og jo der findes bagerier der bager uden alle mulige mærkelige nummere, ved fx at der ligger et bageri i bårse på sjælland som bager på den gode gamle måde.
Raknes 558 4780 16-09-2012 19:43 Jeps, Bårsebageren bager verdens bedste brød! Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.
Sancho_Panza 11 7500 16-09-2012 22:41 Det er også vigtigt at huske, at ligemeget hvor godt et brød er, så bliver det kedeligt efter et par dage. Også brød man køber hos en god bager. Det er kun brød der er uhyre ringe fra starten, som toastbrød f.eks., der idet mindste ikke bliver ringere af at ligge laang tid i en plastikpose.