støbe bly-lodder

Hej
Hvem har erfaring med at støbe bly-lodder til fiskeri ?
Alle gode råd modtages.
Kan man evt. Lave støbeformen af træ ?

Mvh. Emil

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan sådan set godt lave støbeformen af Egetræ, men den skal holdes våd hele tiden. Ellers er der ikke meget i at smelte bly, bortset fra at det skal gøres udendørs, det er meget giftigt. Men hvad vil du bruge dem til, du får en kæmpe bøde hvis dine garn er forsynet med blylodder.
Hej håndværkeren
Det bly skal udelukkende bruges til forfang på fiskestængerne. Så ingen garn med bly herfra :-)
Men skønt at vide at en gang vådt egetræ kan bruges :-)
Tak

Mvh. Emil

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så husk lige at dyppe dem i en god maling så blyet ikke kommer i direkte kontakt med havvand.
Skrevet af Emil8641 på 17 maj 2012 11:52
Hej håndværkeren
Det bly skal udelukkende bruges til forfang på fiskestængerne. Så ingen garn med bly herfra :-)
Men skønt at vide at en gang vådt egetræ kan bruges :-)
Tak

Hvis du skulle komme på den tanke at bruge Håndværkerens metode bør du iføre dig beskyttelsesdragt, når du støber. Grunden er den, at når du hælder det varme bly ned i en fugtig form dannes der en dampboble under den varme bly, som sender blyet ud af formen i en betragtelig fart. Den form du skal bruge, skal være tør. Jeg skriver dette, fordi det er prøvet med det nævnte resultat.

fase
Mener ikke der må benyttes bly overhovedet til fiskeri, men prøv dette forum www.fiskevand.dk - debatforum - hjemmebyg, spørg her, der sidder en masse erfarne Gød-Det-Selv-Grej folk )

Mvh Jens Franck
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
En spand med fugtig stampet sand. Lav en fordybning i sandet med en dyvle eller andet. Bøj en papirclips så den rettes ud, stik den ned i hullet så den ende ende er lidt neden for bunden og den anden ende er ovenfor hullet. Hæld det flydende bly i hullet, dampene absorberes af sandet. Nu har du et lod med et øje i begge ender. Loddets vægt afhænger så af diameteren på hullet.

Sådan lavede jeg lodder i 60,erne.
Mvh. Kurt
Selvom vægtfylden er lidt mindre kan du i stedet for bly anvende støbetin. Det kan smeltes lige så nemt som bly.

Formen kan du lave af sand, gips eller støbesilicone afhængig af temperament og krav til overflade på det færdige produkt. Der er glimrende vejledning her.
Med silikone støbemasse http://www.hobbydirect.dk/shop/diverse/tinstoebning kan du lave formene,
og med Hvidmetal http://www.linaa.dk/shop/hvidmetal-g-stoebetin-2827p.html laver du lodderne.


Besøg mit hobbyforum på http://www.diy4all.dk
Du kan relativt enkelt lave en metalform af et stykke 8 - 10 mm fladjern, hvor du laver et f.eks 20 mm hul - + et 10 mm så tæt at de netop ikke når sammen. Så tager du en nedstryger og fjerner materialet mellem hullerne og pudser hele vejen rundt med en fil så du får rimeligt glatte sider.

Du har nu lavet noget der kan minde om en dråbe.

Når du støber bruger du en tændstik og holder ned i dråbens hals - så har du et hul til snøre.

Blyet kan bare vippes ud af formen da det trækker sig lidt sammen under afkøling - ligesom tændstikket og bare kan løftes af.

Vægten kan du justere på ved at hælde mere eller mindre i formen.

Har selv lavet mange hundrede af disse lodder - dog altid af bly, så jeg skal ikke kunne sige om det fungerer på samme måde med støbetin.

M.v.h.
Hej
Sidst min bror og jeg lavede sådan noget, brugte vi en stump rør (vist nok fra et cykelstyr ) som form og vi støbte en kraftig papirclips ind i som øje til linen - det var ret nemt - længden på røret bestemmer vægten.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også