Hvilken lim til fastgørelse af gulvtæppe på skrogsider

Jeg skal have udskiftet den gamle beklædning med noget nyt. Der er tale om et almindeligt gulvtæppe med en slags skumgummibagside.

Hvilke limtyper er bedst og billigst? Jeg vil helst undgå kontaktlim.

Nogen bud

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil altså hellere at din beklædning falder fra hele tiden, kontaktlim er stort set det eneste der dur i en båd.
Nej, det vil jeg selvfølgelig ikke.

Men jeg tror ikke, at du har ret i din påstand. Jeg mener at vide, at der findes vandbaseret tæppelim, som er velegnet til formålet. Men lad os se, hvad andre mener.
Jamen det gør der da, men hvorlænge tror du selv den vil holde i et område hvor luft fugtigheden ofte er oppe på
90 %
Er lidt i tvivl hvad din bagside består af, men denne:
http://www.holbaek-baadcenter.dk/visvare.aspx?vid=4259&kid=-1&keyword=lim&page=0&sort=title

er glimrende til opsætning af skumvinyl:
http://www.holbaek-baadcenter.dk/visvare.aspx?vid=32545&kid=-1&keyword=skum&page=2&sort=title

Jeg opsatte mit sidste år og det sidder bare perfekt....
Hvad er det du har imod kontaktlim?

Der er organisk opløsningsmiddel i almindelig kontaktlim - og organisk opløsningsmiddel er ikke sundt. Men der er jo kun mens du arbejder med denne kontaktlim, at der er opløsningsmiddel i luften - når limen er tørret ind, så er der ikke nogen opløsningsmidler i luften.

Altså: når du skal sætte det op een gang, og sørger for rigtig god udluftning, så er det jo begrænset hvor meget af det giftige stads, der er i luften + du kan jo købe en gasmaske med kulfilter som tar det sidste, så du ikke får noget ind i lungerne.
Når så limen er tør, er der jo ikke mere usundt i luften.

For dem der arbejder professionelt med at lime og male - hver dag - hele året rundt, er det vigtigt at undgå lim med organiske opløsningsmidler - for dig som kun gør det en enkelt gang, og når du lufter rigtig godt ud, så er det jo ikke noget peroblem.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
Den vandbaserede lim ENGEL, linker til, anbefales der at samlingerne, limes med kontaktlim.

Så hvorfor ikke lime det hele med kontaktlim?
mvh jens
Tak for jeres input

Min modvilje mod kontaktlim skyldes, at jeg synes det er svært at arbjede med kontaktlim forstået på den måde, at det nærmest er umuligt at fortetage tilretninger, når emnerne først er sat sammen.

Der skal foretages rigtig mange udskæringer og tilretninger på tæppet, der skal påklæbes, ligesom pladsen er meget trang nederst mod køjerne.

Jeg forudser, at jeg vil få problemer med at anvende kontaktlim, hvilket sikkert skyldes mine manglende færdigheder på området.


Den lim jeg linker til "bider" også godt, men der er mulighed for justeringer - i modsætning til kontaktlim.

Jeg ville vælge Casco limen igen.
Jeg synes lige, at jeg vil lave en opsummering.

Det endte med, at jeg brugte dobbeltklæbende tape til fastgørsle af beklædningen. Resultatet er blevet tilfredsstillende, selv om opsætningen voldte mig lidt problemer, fordi det dobbeltklæbende tape i en vis udstrækning minder om kontaktlim. Fordelen ved dobbeltklæbende tape contra kontaktlim er, at man kan fastgøre mindre arealer ad ganegen.

Hvis jeg på et tidspunkt skal lave det om, vil jeg helt sikkert anvende Casco Flex, som er en vandbaseret lim, hvor det er muligt at foretage tilretninger efter den første fastgørelse. Min teori er bekræftet af flere på havnen, som har anvendt Caso Flex.

Til sidst vil jeg gerne sige tak for jeres input.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også