Gulvvarme istedet for radiatorer

Jeg har et hus fra '66 på 100 kvm.
Herunder er halv kælder (46 kvm.), som altid opvarmet til 20-21 gr.

Væggene er tung ydervæg (mursten) og let indervæg (gasbeton).
Herimellem er isoleret med 100mm. Rockwool.

Taget er isoleret med 300mm. Glasuld.

Gulve mod jord (54 kvm.) er højst sansynlig uden isolering.
Der ligger måske lidt singles under de 100mm. beton.

Jeg har radiatorer i hele huset og vi holder ca. 21 gr. i hele fyringssæsonen.
Huset opvarmes med pillefyr, og forbruget er 4000 kg. Hvilket er ca. 8.000 kr.

Min plan er at lægge 30mm. EPS med spor på de 54 kvm. beton, og så varmefordelingsplader ovenpå EPS'en.
Gulvslanger bliver 16mm. med 200 c/c.

Jeg ved godt at man siger at der skal 300mm. isolering!

Men kan jeg forvente samme varmeforbrug?
Eller vil det være billigere med radiatorerne?

Jeg kan godt acceptere 500 kg. ekstra i forbrug.

Men jeg vil ikke betale opbrydning, udgravning, isolering, ny beton, malerarbejde, og fraflytning imens arbejdet står på.

På de øvrige 46 kvm. er der jo opvarmet kælder, så der er jeg ikke så nervøs for varmetab.

Jeg kan godt se at der ville være en besparelse ved at lave det efter alle kunstens regler,
men hvis besparelsen er max. 1000,- pr. år, så er det jo ikke rentabelt.

Hvad siger I til min løsning?
Formålet er komfort, komfort, komfort og så at komme af med de grimme radiatorer.
Jeg skal alligevel have nye trægulve.

Mvh.
Lasse
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke vil isolere rigtigt under dine gulve, vil det være bedst du fortsætte med dine radiatorer.
@ lassemartin
Den gulvvarme må være en slags tvangstanke!

Hvad hulen er det der gør at folk i den grad smider fornuften overbord når det gælder gulvvarme?

Det kan med sikkerhed siges:
At prisen for opvarmning af de 56 m2 gulve mod jord vil stige. Hvormeget vil en beregning kunne afsløre!
At det næppe vil være rentabelt at opgrave og nyetablere de 56 m2 terrændæk. Og at en beregning vil kunne vise hvor lang tilbagebetalingsperioden vil blive. Men næppe under 10 år med de nuværende energipriser.
At husets salgsværdi i højerer og højere grad påvirkes af opvarmningsomkostningerne.

At det taler til din fordel at du anvender et billigt opvarmningssystem - med pillerne. (Også selv om du gar glemt at medregne elforbruget til pillefyret 
Jeg tænkte bare, at jeg lavede gulvet om til en radiator istedet.
Nu er det jo heller ikke sådan, at når man går fra brændeovn til radiator, så råber folk på mere isolering i gulvet.

Og med 30mm. EPS, så er U-værdien vel omkring 0,90.
Og hvis der bruges varmefordeling, så vil gulvet opnå en vis temperatur.
Og så vil det vel være lig funktionen af en radiator.

Vi snakker jo ikke betondæk med istøbte gulvslanger uden isolering.
Vi stod i omtrent samme situation for to år siden da vi skulle i gang med at renovere kælderen. Spørgsmålet gik også på om det var en rentabel løsning at banke gulvene op, grave ud, få isoleret og lagt gulvvarme.

Vi fyrer ligeledes med pillefyr og huset er omtrent samme størrelse som dit.

Vi kom frem til at det eneste der talte for gulvvarmen var alene komforten (og at vi slap for at kigge på radiatorerne). Økonomien i det kunne ingenlunde retfærdiggøre gulvvarmen da vi efter et par løselige beregninger kom frem til at vi kunne spare et sted mellem 800 - 1.100 på varmeregningen pr. år...
Da jeg på ingen måde havde mod på at lave, i særdeleshed, grave- og opbrydningsarbejdet selv skulle der hyres folk til opgaven, så vi holdt fast i den eksisterende radiatorinstallation.
Nej.

Der er en væsentlig forskel på en fritstående radiator som hurtigt kan afgive varme til luften som igen hurtigt fordeler varmen i rummet.
Og din "gulvradiator" som er langt mere træg og vanskeligt at regulere.

Det er rigtigt at varm luft trænger opad.
Men gulvvarme bevirker også at der opvarmes nedad i konstruktionen. (Fordi det er faste materialer). Hvor meget og hvor lidt ved jeg ikke. Men det er klart at i dit tilfælde, hvor kun er beton og jord - nedad. Vil der forekomme et stort varmetab/varmespild nedad. Og du har jo ikke megen fornøjelse af at hæve temperaturen til måske +12-16 gr en ½ meter under gulvoverfladen.

Men som sagt. Det er rimeligt nemt at lave en beregning der fastslår ekstraomkostningerne for dit forslag.
Ca. 18 kvm. ud af de 56 kvm. er køkken og dette vil ligeledes medføre, at jeg må rive køkkenet ned, hvis jeg skal grave ud til 300mm. isolering. Dette er yderligere en omkostning, som aldrig bliver tjent hjem.

Vil tro at etablering er 18.000,- uden at banke op.
Og med opbankning og nyt dæk og reetablering af køkken er 40.000,- plus en helvedes masse egne arbejdstimer.

Dette er dog plus det nye trægulv samt gulvarmeshunt m.v.
Hvem kan beregne dette?
Er der en herinde, som kan lave et hurtigt overslag?
Hvis du vil hæve komfortniveauet og sænke varmeomkostningerne så udlægger du gulvrenoveringsplader med flydende gulv ovenpå.

http://guiden.rockwool.dk/produkter/bygningsisolering/gulvrenoveringsplade

Så simpelt er det!
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også