Køkkenbordplader i 'specielle' mål

Hej,

Jeg er igang med at gennemrenovere en gammel lejlighed i København - jeg er næsten færdig og er igang med køkkenet.

Da lejligheden er gammel, er køkkenets form ret speciel - det betyder, at jeg skal bruge to bordplader. Bordplade 1 skal være 200 cm lang, 80 cm dyb og 4 cm tyk og bordplade 2 skal være 150 cm lang, 80 cm dyb og 4 cm tyk.

Derudover skal pladerne skæres til, men det regner jeg med selv at kunne klare med en stiksav og en god portion tålmodighed 

Det jeg vil høre er, om I har et bud på, hvor jeg billigst kan købe træbordplader i disse mål (træsorten er egentlig ikke så vigtig, jeg er bare interesseret i at holde udgifterne så langt nede som muligt).

Hvis I i øvrigt har erfaringer med at tilskære en bordplade selv, så hører jeg meget gerne tips eller formaninger om, hvad man ikke skal gøre

På forhånd tak!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
IKEA har træbordplader efter mål. de koster ca. 1500 kr/m
Tak for svar.

Men det bliver væsentligt dyrere end jeg gerne vil... Jeg kommer jo op på den anden side af 5000 kr, og jeg er ikke engang sikker på, at de har bordplader, der er 80 cm dybe.

Jeg havde faktisk fundet pladerne i Silvan, men fandt ud af, at den kogeplade jeg har købt, skal bruge minimum 3,8 cm dyb bordplade. Dem fra Silvan var kun 2,6 og kostede ca. 2500 for dem begge i alt.
Når pladerne skal være ca. 80 cm brede kunne det være en mulighed at indkøbe 3 stk. ca. 60 cm brede plader. Skære den ene op i 20 cm bredde stykker. Og lime en 60'er og en 20'er sammen. Den sidste strimmel bruger du som hylde et sted.
Det er klart at det kun kan gøres med laminerede træplader.

Sammenskæringen af 2 plader i en gearing eller andet bør så absolut udføres med en styret rundsav af en slags.

Kogepladen kan vel bare skæres ned i underskabet?
Jeg er helt nybegynder udi at save bordplader (og alt det andet renoveringsarbejde, jeg har været i gang med), så det lyder lidt for avanceret for mig mht. at skære pladerne på den måde, du foreslår - selvom det lyder fornuftigt.

Jo, kogepladen kunne jo godt skæres ned i underskabet - problemet er, at der er en indbygget ovn herunder. Kogepladen er induktion og ovnen almindelig elektrisk. Mon ikke der er nogle regler for, hvor tæt disse to må være på hinanden?
Nå, men så kan du måske allierer dig med et snedkerværksted el. lign. Eller betale prisen for 80 cm. brede plader.

Hvis kogepladen ikke kan skæres ned i underskabet, (og bordpladen er for tynd), er der den mulighed at du hæver bordpladen f.eks. min. 12mm i forhold til pladerne fra Silvan.

Ved at lægge/fastgøre lister af 12 mm tykkelse oven på underskabene. (Rundt langs underskabenes kanter og over skabenes "skillerum"
Annonce
Jeg har da set så dybe bordplader i bauhaus! de fleste trælaster kan tage sådanne plader hjem..

Elektronikteknikeren
Men læs lige monteringsvejledningen for din kogeplade og ovn. Jeg tror ikke på, at det skulle være noget problem at sænke den. Den kommer jo ikke engang til at rage ned i underskabet.
Sitting bull: God idé at hæve bordpladen lidt med lister. Jeg tror, det må blive løsningen, hvis ikke kogepladen kan være der.

Gregeren: Ja, det kan de godt, men så skal man også betale prisen for det Jeg forsøger ihærdigt at holde mine udgifter nede.

Jenshøj: Joo, det gør den nok lidt, for kogepladen er ca. 5 cm dyb, og hvis bordpladen kun er 2,6 cm dyb, så vil den rage ned i underskabet (hvor der i dette tilfælde er en indbygget ovn). Men det er såmænd ikke sikkert, det er et problem - jeg har ikke kunne læse mig frem til, at en induktionsplade ikke må være så tæt på en elektrisk ovn.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis