Dårlig filtning af maler - what to do?

Jeg har netop fået udført fuldspartling, slibning, filtning og fugning af hjørner i min lejlighed. Jeg havde forud selv fjernet tapet.
Jeg er virkelig utilfreds over det udførte arbejde, utrolig skuffet - det var ikke lige det jeg havde drømt om og forventet. Som I måske kan fornemme på billederne er hovedproblemerne
1) At de huller de har spartlet ud enten buler ud eller buler ud
2) Nogle steder er der små huller i filten, et enkelt sted er der en dims inde under filten
3) Der er en klat et ell. andet i fugen
4) Filt ikke tæt til dørtelefon (en detalje)
5) Filt gaber og sidder ikke tæt ved nogle hjørner og fodpaneler.

Og ja, bare rigtig meget af ovenstående. Lejligheden er 51 m2.

Maleren kommer og besigtiger mine klagepunkter i morgen, men jeg kan allerede fornemme at han vil prøve at "tale mig fra det", dvs. lyde som om at det er standard og fint udført arbejde. Men helt ærligt - den kan da ikke passe?

Hvordan skal jeg stille mig?

En helt anden ting jeg slet ikke forstår han ikke tidligere har sagt er, at jeg naturligvis nu selv skal slibe filten, for man kan jo ikke male direkte på den. Og når jeg har malet en gang skal jeg slibe igen før jeg maler osv. osv. Vi havde aftalt at han satte grundet filt op, jeg forstår ikke en meter af, hvad det betyder at jeg nu selv skal til at slibe?

Åhh, jeg er simpelthen så ked af situationen, som ikke lige passer skide godt ind i en stram tidsplan for renovering, hvor man gerne ville bruge sine kræfter på andet en at brokke sig.

Håber nogle kan hjælpe mig med vurdering og gode råd??

Hilsner Helle
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har selvfølgelig ikke betalt, før arbejdet er godkendt af dig vel?
Nej kun a-conto 25000 kr. De resterende 8000 kr. har jeg nu en regning til indbetaling på...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Slibe filten? der skal males med en "fylder" en fed billig grund maling som fylder filten ud, også med den rigtige farve bagefter.
Det eneste man skal slibe er udafvendte kanter hvor 2 stykker filt er samlet.

Man kan se stort set alle buler og ting under filten lige igennem efter der er malet, så det er om at få det fixet før der bliver malet, normalt mens filten stadig er våd efter opsætning, man kan skære igennem filten og slibe/kradse væggen hvis der er lidt ujævnhed, når først filten har sat sig er det noget sværere..

Han var og se det nu her, hvor en anden maler der skal klare lofterne (jeg har fået anbefalet af gode venner - han virker noget mere cool) havde gennemgået fejlene med mig.

Aftalen er blevet, at jeg maler en gang nu her (har fået noget dyrup maling billigt så grunder bare med det jeg også maler rigtigt med), så fixer den nye (gode) maler alle skavankerne de andre har lavet, og så har jeg fået afslag svarende til det den nye maler skal have (dvs. faktisk kun 1000 kr. da han arbejder sort 4 timer for at fixe det).
Umiddelbart synes jeg nok det er noget billigt sluppet for ham den første maler, 1000 kr. afslag på en pris på 10.500 kr. for sådan noget sjusk...
Ja, tingene ser nogle gange slemmere ud når det er closeup end det virkelig er, men der er da nogle punkter der ikke er helt som de skal være... og kunne være lavet pænere.

Du har dog ikke fået opsat grunden filt som du har efterspurgt, men ganske alm. filt efter hvad jeg kan se på billederne.

De fleste malere plejer at slibe efter første gang grunding, dette fjerne små "hår" i overfladen af filten, og jævner det sammenskåret filt lidt ud, så det er rimeligt normalt uanset om det er grundet eller ugrundet filt.

Heldigvis kunne den anden maler rette op på forrige mindre faglige stolte håndværker, så det hele flaskede sig alligevel...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Giver Koludabyg ret her. Nogle gange er tingene værer på close up. Dog burde det kunne laves betydeligt bedre end det der!!!
Og det er ganske rigtigt som Koluda også skriver, at det er helt normalt man eftersliber filt. Det kan også forekomme der sidder små støvkorn under filten efter det er sat op, men det er somregel til at løse ved at banke lidt let på dem.

Problemet ved kun at bestille en vægbeklædnings opsætning (hvad enten det er filt eller rutex) og at kunden efterfølgende selv skal male det, er jo at maleren ikke har samme mulighed for at rette op på de små finesser, som når han skal lave det hele.
F.eks kan rutex ofte se rædderligt ud, og se ud som om det er fyldt med fejl og mangler inden det bliver malet, uden der dog er nogle fejl på det når det først er malet.


Nu skal det ikke forståes som en forsvarstale af det viste arbejde, men blot som en konstatering om hvordan tingene nogle gange ikke er helt som man tror.

Ud over det, så er du vel klar over at få udført sort/orange arbejde er ulovligt???

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hejsa.

Det er simpelthen for sjusket lavet.

Det er sørgeligt for malerstanden, at der er svende der laver den slags sjusk, men det forekommer jo.

Det er ikke fejl der ikke kan rettes, men det er bare alt for sjusket.

Jeg er selv udlært maler og har malet over halvdelen af mit liv, hvis jeg havde afleveret sådan noget l... så var jeg blevet fyret.

Jeg håber, du er tilfreds med resultatet, efter der er kommet en rigtig maler til, der kender kvalitet fra kvantitet

Hvis der er andre i samme situation, så vil jeg anbefale at grunde det, også spartle med poly filla super light. Brug en japan spartel, også kaldet en autospartel. Super light synker ikke, så der skal ikke spartles flere gange, for at lukke huller. Slib væggene, så kan man se, om der er nogen steder, der lige skal have en klat mere.

Dyrups maling er ikke den mest udbredte maling, men det er en rigtig god kvalitet, som mange malermestre bruger.

Jeg ved den kan købes på E-farvehandel, hvis der er nogen der søger den. De har også 2 butikker i det sydlige Århus.

Hilsen Dutter
Dutter, den der farvehandel skulle vel tilfældigvis ikke være din egen, siden du i begge de to indlæg du har skrevet rigtigt får reklameret for den butik.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
He he, en bruger med kun 2 indlæg, der i begge tilfælde referer til samme butik, nej det må da være et tilfælde...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også