Gulvafløb i bad. med bruser loven siger?

Hej.

Jeg har søgt på nettet, samt her på siden, men de tråde og informationer jeg kan fidne er alle fra før 2010,.


Jeg har fået lavet nyt badeværelse med bruser og hele molitjavsen.

I min bruseniche har jeg et gulvafløb, dog har jeg tænkt oversagerne og vil gerne have lavet nogle bruseniche vægge af gasbeton med et glas dør og så en opkant ind til selve nichen, da jeg efter at have rettet gulvet op i badeværelset, lagt gf19 plader, primer, gummihus, fliselim samt klinker på gulvet, fundet ud af at det vadderpas jeg har brugt desværre ikke passede helt.

derfor har jeg DESVÆRRE! de fleste steder vadder i gulvet, uden det store fald og hvis vandet rammer et bestemt punkt lidt fra bruseren, så er der faktisk en smule bagfald(Ved det, skammeligt og utilgiveligt), men jeg tager konsekvensen af det, hvor jeg så må lave opkanten, da at brække gulv osv. op ville være for omfattende, samt for dyrt. senere hen må man/jeg om ikke andet lægge nyt lagt klinker ovenpå, hvis det er helt hen i vejret, men til at starte med vil jeg bare lave en opkant ind til brusenichen.

Men må jeg det hvis det eneste afløb jeg har er inde i selve nichen?

Jeg vil gerne have svar fra folk som ved det, men jeg kunne også godt tænke mig henvisninger til sider, evt. til sbi osv. så jeg har noget at kunne fremvise hvis folk bliver mistroiske eller mener andet.

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grunden til fejlen er forsat, er fordi jeg har været så venlig at udlåne mit vaderpas til muren.

Be Smart - Not Stupid..

Skrevet af Orla Nautrup på 17 maj 2012 09:43
Hvis du laver en opkant til brusenichen skal der være et afløb udenfor brusenichen også.

Det står i bygningsreglementet (BR10) så vidt jeg husker.


Har sjovt nok snakkede med 2 tømmerhandler, de siger begge 2 at det ikke er nødvendigt, de sagde begge det ikke var ulovligt kun at have det ene i brusenicchen, udfra sbi-xxx et eller andet.


Kan du finde et citat fra br10, hvori det står beskrevet det er ulovligt?

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Det står flere steder i BR10 bl.a. kap. 4.6 stk 5 og i den SBI anvisning tømmerhandlerne nok henviser til står der " Bør" (ikke skal) men den er også skrevet før BR10 blev skrevet.

Orla, hvor finder jeg så en udgave af denne br10, men de sagde også at det var sbi man brugte når man skulle tjekke om noget var "lovligt" ?

Be Smart - Not Stupid..

Annonce
Hej

Bygningsreglementet er loven (rammelov) og SBI-anvisninger er anvisninger om metoder til at opfylde loven, forstået på den måde, at man ikke behøver at lave det efter SBI-anvisningerne, men man står så selv for at bevise, at det man laver opfylder lovens krav.

www.bygningsreglementet.dk
Okay, hvordan ville jeg så kunne løse mit problem på den mest lovelige måde?

Be Smart - Not Stupid..

Bemærk at wc-rum uden gulvafløb ikke betragtes som vådrum.

Områderne i og omkring bruseniche og badekar må forventes udsat for jævnlig vandpåvirkning.

I By- og Byg-anvisning 200 beskrives, hvorledes gulve og vægge i vådrum kan udføres, samt eksempler på planlægning, projektering og udførelse af badeværelser i nye og gamle boliger.




Jeg kan kun finde denne beskrivelse, så et afløb i brusenichen alene lyder ikke "ulovligt" i mine øre? men kan selvfølgelig være jeg ikke har fundet det citat du snakker om?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Som du selv citere fra BR10, er områder uden for bruseniche og badekar, betragtet som vådsone. Så skal vandet, kunne ledes i gulvafløb.

Så sådan er reglerne, men om du så vil overholde dem, kommer jo ikke os ved.

mvh jens
Hvis du laver en kant ved at sænke gulvet en smule i brusenichen er det lovligt - så kan vandet stadigt løbe i risten.

Men laver du en " opkant " så vandet ikke kan løbe frit ind i brusnichen er det ikke lovligt.

Tro mig, jeg har selv lavet en kant ved min bruseniche,som jeg lavede for et par år siden. Spabadet står så udenfor.

Der brækkede jeg så hele gulvet op alligevel - så er det ikke nogen større operation at få lavet et afløb mere

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis