Hvidpigmenteret lak gulner det?

Jeg skal have høvlet og lakeret mine gulve, og tænkte at det ville se fedt ud at hvidpigmentere dem. Det er fyrtræ.

Jeg har haft en gulvmand ude. Han fortalte at hvidpigmenteret lak gulnet helt vildt, og blev nikotin gule, så det ville han ikke anbefale, men jeg skulle bruge klar lak. 

Alt lak gulner, men gør hvidpigmenteret lak det mere end normalt?

(jeg vil ikke ludbehandle eller olie behandle dem istedet, bare for at lukke på den diskussion på forhånden. )
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Syntes ik det gulner vildt meget,, har selv det i soveværelsen på en gammel fyr plank,, 2 år efter er det ikke gult, men knasterne træder mere frem end i starten, men så er det også det,, nu ludbehandlede jeg også med hvidlud, og 2 gange hvid grundlak, og 2 gange mat toplak,, hvid du ik vil have det "rigtig" hvidt kan du nøjes med hvidlud også matlak ovenpå,,
der er så også den mulighed af hvid oliere også lakere med matlak, så bliver det hvidt,,
Er forskel på træ typer som det gulner? Noget med at eg har noget syre i sig som påvirker lakken?
Jeg fik fortalt af en maler, at oile baseret lak gulner, hvorimod vandbaseret ikke gulner i væsentlig grad.
mvh jens
Uden at klåge mig for meget på gulvlak så mender jeg da at det er laktypen og UV-strålingen der er afgørende for om lakken gulner eller ej.

Visse typer lak gulner når det udsættes for sollys.

Andre - herunder alkyd baserede lakker gulner når det henligger i mørke.

Plastlakker gulner ikke overhovedet.

Sådan helt generelt.

Men så er der jo det problem at når der anvendes klar lak så vil f.eks. fyrretræsgulve gulne. Simpelthen fordi sollyset rammer direkte på brættet. Det kan så imødegås ved at bruge grunder med UV-filter. Eller ved at ludbehandle - med ægte eller "falsk" ludbehandling.

Om selve hvidpigmentet - som vist kaldes titanhvidt eller sådan noget - skulle gulne ved UV-stråling. Ja, det ved jeg ikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også