Behandling af træterrasse

Hej,

Lavede sidste år entræterrasse af alm. trykkede terrassebrædder. Nu vil jeg gerne behandle den, så den holder rigtig længe, men ved ikke hvordan jeg slipper med mindst anstrengelse satidig med at jeg får et godt resultat.

På forhånd tak.


/Inger

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Det ser godt ud!
Jeg ville bruge farveløs transperant træbeskyttelse med uv filter, påført med pensel.
Brug endelig ikke noget med pigment, da det bliver grimt og begynder at skalle af efter et par år.

Vh Steffen
K2 Komposit Aps.

Dit råd er simpelthen det værste fordrukne sludder.

For det allerførste skaller træbeskyttelse med farvepigment ikke af.

For det andet så er betegnelsen "farveløs transperant" jo decideret forvrøvlet. (Hvor køber man måske farveløs dækkende maling)

Og for det 3. så er det jo det rene pip at smøre farveløs træbeskyttelse på trykimprægneret træ.
Fordi trykimprægneret træ ikke kan rådne og kun vanskeligt nedbrydes.
Og fordi farveløs træbeskyttelse alligevel ikke, eller kun i beskedent omfang, hindre at den grønne farve nedbrydes af sollyset.

Hvis spørgeren absolut gerne vil fastholde den grønne farve skal bænken behandles med den rette ”trykimprægneringsgrønne kulør”.
Med jævne mellemrum i øvrigt.
@Sitting Bull

Fordrukne sludder? Det mener jeg såmænd ikke, jeg svarede bare på hvordan jeg ville behandle en terrasse i trykimp. træ.

-Men okay, lad os da kigge på det igen:
Punkt 1:
Transperant træbeskyttelse med farvepigmenter skaller bestemt af, og slides også af på en terrasse. Farvepigmenterne trænger ikke helt ind i træet, men lægger sig også udenpå. Vandrette flader er specielt udsatte, da vand og skidt ligger længe, og derved også slider på overfladen.
Jeg har familie som har givet 2 forskellige terrasser i trykimpr. træ transperant træbeskyttelse med farve, henholdsvis trykimp. grøn og teak. og begge skallede af efter første vinter, desuden blev farven slidt af hvor der blev gået mest.

Punkt 2:
Farveløs transperant = gennemsigtig uden farvepigmenter, hvorfor er det decideret forvrøvlet?
Eftersom transperant træbeskyttelse fås både som farveløs og med div. farver forstår jeg ikke din anke.

Punkt 3:
Trykimpr. træ kan i allerhøjeste grad rådne, både over jorden og især ved jordkontakt. Det tager bare længere tid før det sker.
Terrassebrædder påvirkes af solen, overfladen nedbrydes og træet udtørrer. Ved udtørring er der risiko for at brædderne revner, og åbner sig for fugt og skidt, som nedbryder træet.
Denne process kan udskydes ved vedligeholdelse fx med transperant træbeskyttelse.

Punkt 4:
Der er ingen udover dig som har nævnt den grønne farve og bevarelse af denne, men korrekt -den nedbrydes også af solen.
Den farveløse transperante træbeskyttelse var ikke tænkt som beskyttelse af farven, men træet.
Hvis man giver terrassen trykimpr. farvet beskyttelse med jævne mellemrum vil terrassen blive mere grøn for hver gang, da man tilfører en anelse farvepigmenter hver gang man påfører et lag træbeskyttelse.

Venlig hilsen
Steffen

@Steffen

Jeg er helt sikker på at udsagnet:
"Dit råd er simpelthen det værste fordrukne sludder. 
..stadig holder.

Du afslører et afgrundsdybt ukenskab til trykimprægneret træ og overfladebehandling af træ idet hele taget.

Eller - hvad der er langt mere sansynligt - er ude i bevist vildledning af læserne.
Hvad  jo er nærliggende idet det produkt du markedsfører her på siden et godt stykke hen ad vejen konkurrerer direkte med trykimprægneret træ.

Du vil intetsteds kunne finde ordentlig faglig dokumentation for dine påstande!

Annonce
@ Sitting Bull

Bare lige for at minde dig om hvad LDS.dk egentlig går ud på:

"Lav-Det-Selv.dk (eller i daglig tale LDS.dk) er et samlingssted som giver "fritidsfolk" mulighed for at mødes på nettet og udveksle erfaringer, stille - og få besvaret spørgsmål, få gode tips, inspiration mm."

Jeg besvarede IngerW´s indlæg udfra mine personlige erfaringer ud i træterrasser i trykimprægneret træ, og behandling af disse.

At du er af en anden mening er da helt iorden, men at du mere end antyder at jeg bevidst skulle vildlede IngerW med mit svar om hvordan jeg selv ville behandle en terrasse i trykimpr. træ er da det mest stupide jeg længe har oplevet.

Det er muligt at trykimprægneret træ i teorien skulle være nærmest uforgængelig som du mener, men det er absolut ikke det jeg har oplevet, derfor mit råd om brug af træbeskyttelse.

Lidt om mine egne erfaringer med trykimpr. træ:
-Jeg byggede i 2005 ved vores tidligere hus en 100m2 terrasse i trykimpr. terrassebrædder, som jeg ikke gav træbeskyttelse eller olie, fordi jeg var af samme overbevisning som dig, nemlig at trylimpr. træ nærmest holdte evigt. Huset ligger så terrassen vender syd-sydvest, uden skygge overhovedet.
De første 2 år var den flot, og den fik en flot sølvgrå farve. Efterhånden begyndte brædderne dog at revne mere og mere, og enkelte steder begyndte de at virke bløde. Revnerne samlede skidt, og vandet prellede ikke så godt af på brædderne mere. Jeg gav den selv, efter grundig rengøring og en grundig behandling med algefjerner, farveløs oliebaseret transperant træbeskyttelse i det tidlige efterår 2009 hvorefter vandet igen prellede af på brædderne istedet for at trække ned i dem.
-Vi har haft et gyngestativ bygget af 10 cm runde trykimpr. stolper som efter 6 år var rådnet igennem. Jeg har 3 i den nærmeste familie som har oplevet det samme med tilsvarende gyngestativer.
-Runde trykimpr. hegnspæle som er rådnet igennem på 3-4 år.
-4x4 stolper gravet ned i jord til at holde have hegn som er rådnet igennem efter 6-7 år.

Med hensyn til mit generelle kendskab til overfladebehandling af træ, så er jeg ikke maler, men hvis jeg er i tvivl plejer at rådføre mig med en før jeg kaster mig over et projekt.
Jeg mener stadig ikke at det er velegnet at give en trykimprægneret terrasse træbeskyttelse med pigment, da jeg har set 2 terrasser som har fået det, og begge var grimme og farven skallede af. Desuden bliver farven også slidt af hvor der er trafik på terrassen.
Rådet om farveløs transperant træbeskyttelse er givet udfra hvad jeg selv har gjort, og ville gøre igen, samt at IngerW skriver at hun vil behandle terrassen så den holder rigtigt længe, og at hun vil slippe med mindst anstrengelser, samtidig med at hun får et godt resultat.

Med hensyn til dit udsagn om at jeg intetsteds vil kunne finde ordentlig faglig dokumentation for mine påstande, så vil jeg henvise til vores ven google.
Hvis man søger på "trykimprægneret træ rådner" vil man få en lang række resultater som understøtter mine erfaringer/påstande om trykimprægneret træ som rådner. Om de er faglige nok må være op til den enkelt at vurdere, men jeg er bestemt ikke den eneste.

Et par udpluk:
www.byggeri.dk/guide/trae/artikler/elendigt-trykimpraegneret-trae
www.bolius.dk/alt-om/...og.../pas-paa-daarligt-trykimpraegneret-trae/
http://www.wood-supply.dk/article/view/15078/vejledning_til_kob_af_trykimpraegneret_trae
http://www.traeinfo.dk/quickmenu/presse/temaartikler/trykimpraegneret-trae/

Venlig hilsen
Steffen



Er helt enig med Steffen. Pigmentet skaller af. Jeg har spor efter en sækkevogn, på en 2år gammel terasse... den trak simpelthen farven af med hjulene. Og ja, trykimprægneret træ kan sagtens rådne, og ganske hurtigt endda.

SittingBull : Din tone overfor Steffen er ualmindelig unødvendig grov, det er iorden at være uenig, men tonen herinde skal gerne holdes på et sobert niveau.
Den største fjende for terrassebrædder er udtørring. Revnedannelser er arnested for råd, idet i n g e n brædder er gennemimprægnerede. Klar olie med anelse pigment, der reflekterer solstråler, har virket i 20 år for mig.

 

Ved du hvad Steffen.

Ret beset er dine private erfaringer lige så uinteressante som mine.

(Hvor mine bla. består i at bo i et hus beklædt på udvendige vægge med trykimprægneret træ. Som blev monteret i 1990 og aldrig er blevet behandlet. Og heller ikke bliver det. Og kun er nedbrudt ca 1-2 mm på de værst udsatte flader.
Samt et plankeværk der startede sin karriere som beklædning på mit hus i 1978 og skiftede status til plankeværksbeklædning i 1990 og har stået der siden. Og på ingen måde er rådent!. Endnu da.)

Og når mine private oplevelser er lige så uinteressante som dine er det fordi de ikke er dækkende. Du kan ikke lægge en beskeden erfaring til grund for generelle udtalelser vedr. trykimprægneret træ.

Derimod kan du se dig omkring i det ganske danske land. Og finde formodentlig millioner af trykimprægnerede brædder som ikke er rådnet. Og som heller ikke vil gøre det.
Det er helt korrekt at trykimprægneret træ er problematisk rent miljømæssigt. Og også visuelt, vil mange sige. Men holdbarhedsmæssigt er det et rigtig glimrende produkt. Det er der jo lige netop årelange beviser for.

For lige at opdaterer dig på trykimprægnert træ så findes der 3-4 typer trykimprægnert træ i DK.
(Samt meget træ som kun har farven tilfælles med trykimprægneret træ)
Af rigtigt trykimprægneret træ er den allermest brugte til anvendelse over jord. (mærket NTR Klasse AB).

De stolper du omtaler har givetvis ikke været imprægnert som NTR Klasse A. (Til brug i kontakt med jord og ferskvand, f.eks. stolper i jord). Og mon ikke det er derfor at alle dine venners stolper rådner?

Det samme med afskalning. Såfremt trykimprægneret træ behandles efter relevandte vejledninger, herunder mht. grunding, så er afskalling ikke noget problem.

Resten har du her: http://www.tryktrae.dk/

Derfor Steffen. Læs på lektien, sæt dig ind i tingene.
(Hvorfor linker du iøvrigt til et par seriøse dokumenter. Når du alligevel ikke har læst eller forstået dem?)

Men du kan jo nå det endnu:
http://www.wood-supply.dk/article/view/15078/vejledning_til_kob_af_trykimpraegneret_trae

http://www.traeinfo.dk/quickmenu/presse/temaartikler/trykimpraegneret-trae/
Ved du hvad Sitting Bull.

Jeg tror du burde se hvilket forum du befinder dig i før du kommer med udsagnet "Ret beset er dine private erfaringer lige så uinteressante som mine."
Igen vil jeg referere til hvad der står om siden: "Lav-Det-Selv.dk (eller i daglig tale LDS.dk) er et samlingssted som giver "fritidsfolk" mulighed for at mødes på nettet og udveksle erfaringer, stille - og få besvaret spørgsmål, få gode tips, inspiration mm".
Hvor i teksten finder du præcist det med at private erfaringer er uinteressante? Eftersom det er selve grundlaget for LDS.dk mener jeg du er lidt kørt af sporet i din kritik!

At dine erfaringer indenfor trykimpr. træ er gode er da dejligt, men prøv at se på produktionsdatoen på de produkter du nævner. De er så vidt jeg ved lavet før der af miljøhensyn blev lagt begrænsninger på hvilke imprægneringsmidler der må bruges til trykimpr. træ. Desuden er det lodret beklædning du omtaler, som ikke er i nærheden af at blive udsat for samme slid og fugtpåvirkning som vandrette flader.

Selvfølgelig er der mange gode erfaringer med trykimpr. træ, og hvis jeg selv skal lave noget udendørs i træ vil det da også bestemt blive i trykimpr. træ. Men min egen erfaring siger mig at produkterne langt fra lever evigt, og derfor vil jeg selv beskytte det - igen grunden til mit råd til IngerW.
Det er muligt at jeg er blevet snydt i mit indkøb af trykimpr. træ, og at det er derfor jeg har haft problemer, men det ændrer jo ikke ved mine egne erfaringer, og det grundlag jeg har for at give et godt råd.

Jeg går da også ud fra at du personligt vil trække på dine egne erfaringer hvis du bliver spurgt til råds.

Hvad angår trykimpr. træ er jeg ganske godt klar over at der findes forskellige klasser og kvalitetet, men nu var mit træ altså mærket NTR klasse AB, altså korrekt træ til terrassen.

Med hensyn til mine venners stolper som rådner, så er det muligt at de også er blevet snydt, men når man køber høvlede stolper fra et dansk firma, beregnet til at grave ned må man kunne forvente at det er det rette træ, som kan holde.
Med hensyn til gyngestativerne, så var det udelukkende de vandrette stolper som var rådnet igennem.

Med hensyn til overfladebehandling, så har jeg fulgt anvisningerne på træbeskyttelsen, hvor der ikke står noget om grunding.

Med hensyn til de sider jeg har linket til, så var det et svar på din påstand "Du vil intetsteds kunne finde ordentlig faglig dokumentation for dine påstande!". -Og jo jeg har læst dem, og synes at de understøtter at der kan være problemer med holdbarheden af trykimprægneret træ!

Venlig hilsen
Steffen
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også