Byggetilladelse - hvor svært?

Vi har haft kontakt med forskellige firmaer, hvor planen var, at de skulle stå for tegninger og ansøgning til byggetilladelse på en tilbygning på 43 m2.

Prisen for denne ydelse har svinget fra 3000-10.000 kr, hvor beløbet så vidt jeg kunne se dækkede samme ydelse.
Er der nogen der ved hvad normalt pris niv. Er for den slags?

Og er det overhovedet nødvendigt at hyre et firma til det?
Er det "rocket science" eller til at finde ud af som mening GDS mand?

Både min mand og jeg er bekendt med teknisk tegning (dog lidt rustent) men er altså nogenlunde vant til at målsætte osv.

Nogen der gider dele deres erfaring?

Mvh
Trine
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg byggede for halvandet år siden en tilbygning til vores hus på 83 m2

Jeg fik en bygningskonstruktør til at lave samtlige tegninger og beskrivelser af tilbygningen. Det gav jeg kr. 10.000,- for + gebyr på kr. 2500,- til Roskilde Kommune.

Efterfølgende havde jeg perfekte tegninger til at bygge tilbygningen efter, samt nemt ved at få tilbud på materialer hos Stark og tilbud fra div. Håndværkere på fundering m.v., nu hvor de havde noget konkret at gå efter.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

At søge om byggetilladelse har meget lidt med teknisk tegning at gøre.

Kravene har du her:
http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_02_id2003/0/42
Endvidere har din kommune formodentlig en lidt mere detaljeret oversigt om hvad de forventer af dokumenter.

Og hvis du ikke kan finde nogen forskel på ydelserne - og du ikke harbehov for nogen form for rådgivning - så tager du naturligvis billigste tilbud.



Hej igen,

Jeg glemte selvfølgelig at skrive at vi har nærstuderet BR10. Bl.a. derfor blev vi noget mistroiske overfor et firma som gav tilbud på tegnignerne, da de ikke kendte reglerne for loftshøjder i skrå rum osv.

Det er lige præcis det der har fået os til selv at overvejer om det kan lade sig gøre, at stå for byggetilladelsen selv eller om det kræver et "overmenneske"

mvh. Trine
Men det er jo lige det der er sagen.

Vil du have et firma der bare kan slå nogle streger?

Eller et firma der garanterer at den byggetilladelse der fremsendes er i overensstemmelse med de krav som lovgivningen og kommunen stiller.
Og som evt. arbejder gratis såfremt de laver fejl i ansøgningen!

Prisen er jo næppe den samme.
Jeg har selv lige fået en byggetilladelse på en mindre tilbygning, hvor jeg selv lavede de skitser kommunen gerne ville have. Det skal lige siges at min tilbygning ikke på nogen måde kommer i konflikt med afstande, højder osv. så den var lige til højrebenet.
Jeg vil mene at i godt selv kan lave de tegninger og beskrivelser der skal til - Og hvis det ikke er fyldestgørende, så skal i nok få det at vide ;o)
Lige så snart at jeres ansøgning er modtaget vil den blive tilknyttet en rådgiver, som garanteret er til at snakke med, så i kan få suppleret op med den eventuelle manglende tegninger/oplysninger.

Det er hvert fald min erfaring med Odense Kommune. (Som har filer liggende på deres hjemmeside, der viser hvilke tegninger de ønsker for at behandle sagen.)

Mvh. Martin
Jamen jeg er bestemt sikker i selv kan gøre det, men det er nu som sagt dejligt med nogle tegninger der sidder lige i skabet, skal i selv bygge tilbygningen op, eller skal i have håndværkere til det?

Mvh
Kasper Krogsgaard
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis