Dør i bærende mur

Jeg står netop i en sammenlægningsprocess af 2 lejligheder og skal i den forbindelse have etableret 2 nye døre. Den ene af disse døre, skal etableres i en bærende mur, hvilket jo giver anledningen til et par problemer.

Indledningsvist blev jeg oplyst, at jeg skulle have foretaget statiske beregninger af en ingeniør, men efter at have forklaret mig en smule mere detaljeret hos kommunens Center for Byggeri, tror jeg faktisk, at jeg kan få lov til det uden at skulle dokumentere statiske beregninger.

Sagen er den, at døren skal etbaleres i en bærende mur, der adskiller det gamle WC og køkkenet. I muren er der i forvejen et gammelt vindue til lysindfald, der måler ca. H100 x B40 cm. Dette havde jeg ikke fået beskrevet grundigt nok i min ansøgning til Center for Byggeri.

På Center for Byggeri blev jeg vejledt om, at jeg blot skulle skrive i min ansøgning, hvorledes jeg havde tænkt mig at foretage etableringen af døren. Jeg blev desuden vejledt om, at det faktisk var en meget enkel process. Én af medarbejderne forklarede, at såfremt det var ham, der skulle forestå byggeriet, ville han ikke anvende "soldater" til understøtning, men blot starte med at lave en vandret rille på den ene side af muren (der er ca. 25 cm tyk) ovenfor den kommende døråbning. Han ville så lægge en IPE100 jernbjælke ind og murer den fast. Efter et par dage, når muren var tør og stabil, ville han så udføre samme nummer på den anden side af muren. Herefter kunne hullet udvides og døren etableres uden problemer.

Mit spørgsmål til jer er så, om i er enige med ovenstående fremgangsmåde? Er der nogen her, som kan komme med vigtige detaljer til ombygningen? Erfaringer med billige murere i Københavnsområdet, der kan gøre det billigt? Bør jeg bare gøre det selv? - det lyder jo ret enkelt...

På forhånd tak
Kasper
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er tale om en større beboelsesejendom med flere lejligheder bør du have en igeniør til at lave en beregning til dig.
Det skal udføres korrekt og hvis der opstår problemer på et senere tidspunkt - skal du have din ryg fri.
Og dimensionen afhænger helt af hvad der er oppe over.. dvs. hvad/hvor meget belaster den bærende væg.
Selvom der "kun" er tale om indendørs døre i lejligheden skal du have godkendelse i forbindelse med sammenlægning af to lejligheder. - center for Byggeri plejer at være rimelig restriktive.. det var i de i hvert tilfælde den gang jeg boede i kbh.
hilsen Jens
Det var vist nærmere en kommentar end et reelt svar, men tak for opmærksomheden ;-)

Som jeg beskrev i mit indlæg, så var det netop hos Center for Byggeri jeg blev vejledt om, at en ingeniør-beregning sandsynligvis ikke var nødvendig. Jeg giver dig ret i, at det er rart at have ryggen fri, men hvis det er medarbejdere hos Center for Byggeri, der giver mig vejledningen, så må der jo være noget om snakken....
Både ja og nej - jeg ville i hvert tilfælde sørge for at få dokumentation for at det ikke kræver yderligere godkendelse.
Det kan være svært at dokumentere en samtale med en medarbejder der tilfældigvis var ved skranken 3 år efter.
Og om to stk IPE100 er tilstrækkelig afhænger af hvad der er over - det kan en beregning/ingeniør vurdere.
Pøj pøj med projektet.
;D
Nu vil kommunale ansatte jo gerne være flinke - overfor kunderne.

Men vær ikke et øjeblik i tvivl om hvem der har ansvaret.
Det forhold at KBH Kommune ??? ikke kræver statiske beregninger er for så vidt uden betydning. Det der er kommunens opgave er primært at sikre at gældende lovgivning, herunder bygningsreglementet, overholdes.

Det den flinke kommunale medarbejder har fortalt dig er blot at kommunen IKKE kræver statiske beregninger.
Men hvis han skrifteligt garanterer at statiske beregninger overhovedet ikke er nødvendige for projektets gennemførelse - og at kommunen dækker eventuelle omkostninger til udbedring af efterfølgende sætningsskader.
Ja, så bør du naturligvis sige mange tak for tilbudet.

I en bygning med boliger i flere etager skal man - og du - være overordentligt sikre på hvad du foretager dig.

Jeg takker for omtanken og i har selvfølgelig ret.

Er der nogen, der har svar/kommentare til mine spørgsmål?
Annonce
Det er unægteligt svært at vurdere bjælkernes kapacitet når omfanget af det ovenliggende lastopland ikke kendes.... Placeringen af vinduet kan dog tyde på, at lasten sagtens kan føres ud til væggene... Er der tilsvarende vinduer på overliggende etage er det nok ikke det store problem, men jeg ville nok lige få det vurderet, om ikke andet så af hensyn til bygningens øvrige brugere

Certificeret Statiker

Der er flere der svare på noget, at de så ikke svare det du har lyst til at hører er en anden sag.

Nej du burde ikke gøre det selv, det er nok et svar du ikke kan lide, men det er et svar.

prisen på murere i kbh er fra ca 480+moms pr time. nogen dyrere andre lidt billigere, jeg kender desværre ikke nogen gode murere, det eneste sikre erfaring jeg har med murere er at man kan ikke altid regne med de kommer som aftalt. eller ringer tilbage når efter man har haft ringet til dem.

Ang om fremgangsmåden er rigtig er der ikke rigtig nogen der kan svare på, uden at have set det, flere har spurgt hvad der er oven på, men du har ikke svaret nogen af dem, det burde nu ikke være så svært, bor du i bunden af en 16 etagers boligblok eller på toppen med en fuglerede balancerende oven på din bærene væg???

Nå, jeg vil også forsøge mig med et svar, så må vi se om det også bliver stemplet som blot en kommentar:

Ja, det er en meget almindelig fremgangsmåde. Jeg har selv foreskrevet den flere gange, og udført det hjemme hos mig selv en enkelt gang. Det er lidt tidskrævende at udføre, men man slipper for at etablere midlertidig afstivning.

Det er en ret simpel operation, hvis man giver sig god til og ikke bare buldrer løs med en stor hammer når man riller ud fra hver side. Hvis du bare har lidt lds-erfaring burde du sagtens kunne klare det selv.

Til en almindelig døråbning, vil 2xIPE100 med stor sandsynlighed have tilstrækkelig styrke. Selv hvis der er mange etager oven over, vil man i de fleste tilfælde kunne regne med at der kan etablere sig en trykbue over åbningen, så lasten selv fordeler sig ud til hver side af åbningen.

Hvorfor kan det alligevel gå galt:
Der er risiko for, at væggen ikke kan bære de koncentrerede laster på begge sider af åbningen.
Hvis der er nogle koncentrerede laster lige oven over åbningen er det ikke sikkert disse selv kan fordele sig ud til hver side af åbningen (via trykbue), og så er der måske ikke nok styrke i I-jernene.
Største risiko er nok at væggen er stabiliserende for vandret last (vind). Det kan således få katastrofale konsekvenser at etabere et dårhul, som kan ødelægge hele bygningens stabilitet!!

Derfor må jeg på det kraftigste anbefale du spørger en ingeniør til råds!!

Ps: Husk at stålet skal brandbeskytes til 60 min (eller måske 120 min).

Venlig hilsen

Jens

Hvis der kan etablerer sig en trykbue over døråbningen så er en overlægger jo fuldstændig unødvendig.
Og hvis murværket falder ned lige over døren, altså den del, (trekant), der ikke indgår i trykbuen, kan man jo bare fylde hullet ud med en flamingoplade. (Eller en pind og en tot hø - som man siger blandt bønder). >)
Skrevet af Sitting Bull på 16 maj 2012 00:11
Hvis der kan etablerer sig en trykbue over døråbningen så er en overlægger jo fuldstændig unødvendig.
Og hvis murværket falder ned lige over døren, altså den del, (trekant), der ikke indgår i trykbuen, kan man jo bare fylde hullet ud med en flamingoplade. (Eller en pind og en tot hø - som man siger blandt bønder). >)

Ikke helt, for du skal stadig have optaget trækkræfterne nederst i vægfeltet. Jeg tror dog at 2 ipe bjælker har så stor stivhed at det er underordnet at tale om buevirkning. Jeg tror heller ikke at indgrebet medfører stabilitetsproblemer somfølge af dynamisk påvirkning, når feltet alletede er afbrudt af et vindue

Certificeret Statiker

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis