Jeg står netop i en sammenlægningsprocess af 2 lejligheder og skal i den forbindelse have etableret 2 nye døre. Den ene af disse døre, skal etableres i en bærende mur, hvilket jo giver anledningen til et par problemer.
Indledningsvist blev jeg oplyst, at jeg skulle have foretaget statiske beregninger af en ingeniør, men efter at have forklaret mig en smule mere detaljeret hos kommunens Center for Byggeri, tror jeg faktisk, at jeg kan få lov til det uden at skulle dokumentere statiske beregninger.
Sagen er den, at døren skal etbaleres i en bærende mur, der adskiller det gamle WC og køkkenet. I muren er der i forvejen et gammelt vindue til lysindfald, der måler ca. H100 x B40 cm. Dette havde jeg ikke fået beskrevet grundigt nok i min ansøgning til Center for Byggeri.
På Center for Byggeri blev jeg vejledt om, at jeg blot skulle skrive i min ansøgning, hvorledes jeg havde tænkt mig at foretage etableringen af døren. Jeg blev desuden vejledt om, at det faktisk var en meget enkel process. Én af medarbejderne forklarede, at såfremt det var ham, der skulle forestå byggeriet, ville han ikke anvende "soldater" til understøtning, men blot starte med at lave en vandret rille på den ene side af muren (der er ca. 25 cm tyk) ovenfor den kommende døråbning. Han ville så lægge en IPE100 jernbjælke ind og murer den fast. Efter et par dage, når muren var tør og stabil, ville han så udføre samme nummer på den anden side af muren. Herefter kunne hullet udvides og døren etableres uden problemer.
Mit spørgsmål til jer er så, om i er enige med ovenstående fremgangsmåde? Er der nogen her, som kan komme med vigtige detaljer til ombygningen? Erfaringer med billige murere i Københavnsområdet, der kan gøre det billigt? Bør jeg bare gøre det selv? - det lyder jo ret enkelt...
På forhånd tak
Kasper