Indkørsel og støttemur

Hej LDS´er

Skal have etableret en indkørsel til 2 biler og en støttemur omkring den.
Dette skyldes, at vi har en skrående grund, hvor man køre ned fra fortov til grund/haven.

Vedhæftet 3 fotos af området på grunden. Som I nok kan se er der udført lidt midlertidig pt.

Hvordan gribes det an?

Umiddelbart tænkt at grave en rende rundt og opsætte en støttemur i form af f.eks. danblok system (1. skifte i jordfugtig beton).
Dernæst skal indkørslen fyldes op og kombrimeres med stabil grus.
Der sluttes af med afretningsgrus og herregårdssten.

Største niveauforskel fra oversiden fortov til laveste punkt i haven er maks. 1 m.
Dog vil der i store områder maks. være ca. 0,5 m forskel.
Hvad med dræn og hvor dybt skal der graves rende?
Frostfri dybde på 90 cm?

Derudover er der maks. ca. 5 m fra husets gavl til naboens hæk. Det er vel egentlig lidt for lidt til to biler?

Er der andre der måske har gode ideer eller et alternatil til ovenstående?
Kan det overhovedet svare sig at gå igang med eller er det en opgave for prof.?

mvh
Henrik

 


Tiden flyver når man hygger sig med et lav-det-selv projekt
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du sørger for et fald væk fra huset tror jeg du holder dig nogenlunde fri af dræn. Men ellers så spørg der hvor du alligevel vil købe din fliser. Jeg tror man kan få en del hjælp til projektet hos dem. Ellers findes der forskellige guides rundt omkring, som ikke andet kan sætte dig ind i emnet:

Lidt hurtig søgning, google er jo verdens bedste ven

http://handypeople.dk/index.php/Guides-sadan-gor-du-Tips-og-tricks-til-gor-det-selv-arbejdet/
http://www.byggebloggen.dk/flisel%C3%A6gning-sadan-l%C3%A6gger-du-selv-fliser/
selvfølgelig kan du lave det selv, hvis du sætter dig ind i, lovgivning for dræn og lign. tror måske du skulle tale med en brolægger, eller en kloarkmester, nu skriver du heller ikke noget om du vil dække det hele med fliser eller om du vil have det som de fliser ligger, der vil jo kun komme mere regn siger de kloge, måske har brolæggeren nogle ideér, som du ikke havde tænkt på.
Vi har selv brugt proffer da vi skulle have lagt både taraesse og indkørsel, har aldrig fortrudt det, selvom det var dyrt, de kan noget med at lægge fliserne så vandet løber væk på den helt rigtige måde. Og så går det bare stærkt. vi fik lagt 120 kvm kostede 75000 kr, men de flyttede også alt jorden bagved, det var et nybygget hus, det hele tog 2 dage, det havde taget mig mindst 14 dage, og (selv erkendelse er en stor ting) det var aldrig blevet så godt.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Tak for jeres tilbagemeldinger

Henrik S: Helt enig, det kan meget hurtigt gå hen og ende med en meget træt ryg og arme. Derudover bliver det hurtigt dyrt hvis man både vil leje motorbør, minimgraver og have leveret stabil osv. osv.

Tror jeg vil prøve at indhente nogle tilbud..

Tiden flyver når man hygger sig med et lav-det-selv projekt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis