Kælder luftfugtighed

Jeg har en 80 m2 kælder som er opvarmet til 15-20 grader om vinterne af 2 radiatorer og et dårligt isoleret fjernvarme  unit.

Om vinteren er fugtigheden lav i kældrene, da der komme kold luft ind via utæt dør.

Men om sommeren er fugtigheden/temperaturen høj uden for og så er det jo ikke så godt med udluftning. Hvad gør man så, når udluftning blot hiver mere fugt ind?


Jeg har en 80 m2 kælder som er opvarmet til 15-20... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har nu meget stor tiltro til Bolius, som jo netop også beskriver problemet som hørende til gamle huse, hvor kældermurerne ofte ikke er tætte. Sitting Bull, jeg har også tænkt på fugtstyring men dette er jo heller ikke nok, da det jo også handler om temperaturforskellen.

Jeg har selv målt 90% relativ fugtighed i min kælder da jeg luftede ud en sommerdag.

Du må have lige så meget tiltro til Bolius som du vil.

Men det faglige tekniske niveau hos Bolius er ikke særligt højt!
Hvilket også fremgår af den artikel der refereres til ovenstående.

Og som det iøvrigt også understreges i artiklen. Den er udtryk for et husråd som så mange andre.
Jeg er hverken ingeniør, bygningskonstruktør, håndværker eller ekspert i fugt. Alligevel vil jeg gerne dele nogle af de erfaringer, jeg selv har omkring vores kælder, fugt og udluftning... I må meget gerne kommentere mit indlæg, herunder mine pseudovidenskabelige lommeteorier...

Først og fremmest falder jeg heller ikke på halen over Bolius' "ekspert-råd". På mig virker det, som om de vil signalere, at de yder uvildig information til boligejere, hvilket jeg ikke mener er korrekt. Jeg har gennem tiden fået langt mere nyttige svar i dette forum end andre steder.

Nå, men tilbage til kælderen.

Min kælder er fra midten af 40'erne, og der er omfangsdræn i den ene ende af huset. Det er en skrånende grund, og jordniveauet er væsentligt højere, hvor der er lagt dræn. Jeg har pudsede vægge uden gipsplader, træplader eller lignende og betongulv.

Kælderen bruges til værksted, opbevaring og vaskerum. Om vinteren er der knastørt. Luftfugtigheden er lav. Om sommeren stiger luftfugtigheden i kælderen en del.

Der kan siges meget om kældre, men de kan sikkert opføre sig meget forskelligt alt efter alder, opbygning, evt. problemer mv. Nedenfor har jeg beskrevet, hvad der virker på min kælder:

Jeg har sat en kraftig udsugning op, som starter automatisk hver formiddag året rundt. Den kører en time hver dag. Jeg ved ikke, om fugten om sommeren bliver reduceret af udluftningen, men det handler også om at få en rimelig luftkvalitet i kælderen og reducere evt. indhold af radon mv.

Jeg har anskaffet mig en affugter fra Harald Nyborg - den "store", der tager op til 20 liter i døgnet. Det skal dog tages med et gran salt, for det forudsætter, at temperaturen er 30 grader og den relative luftfugtighed 80%... Det er nok sjældent at der er 30 grader i vores kælder... Jeg har ikke affugteren kørende konstant, for det er dyrt.

Den bruger omkring 0,3 kwh, så det koster i omegnen af 18 kr i døgnet af have den lille energisluger kørende. Den har til gengæld en meget stor positiv effekt på luftfugtigheden... Jeg har mentalt accepteret, at ca. 500 kr/år er ok for at benytte affugteren i kælderen. I praksis betyder det, at den i månederne maj-august kører 6 timer om dagen - måske lidt mindre.

Bolius anbefaler fugtposer, da elektrisk affugtning er dyrt. Jeg tror nu, at fugtposer er markant dyrere, hvis man ser på, hvor mange der skal til for at matche den elektriske affugter...

Jeg har varme på kælderen - også om sommeren. Jeg tror (ret mig endelig, hvis jeg er på vildspor), at det handler om (teoretisk) at stræbe efter, at kælderen er mindst ligeså varm som udenfor. Selvfølgelig er det komplet urealistisk at have 26 grader i kælderen på en god sommerdag, men jeg vil faktisk hellere brænde noget energi af på at sætte mere varme på om sommeren end om vinteren, hvor der er lav luftfugtighed. Generelt er temperaturen i kælderen året rundt på mindst 15 grader. I perioder skruer jeg mere op for varmen om sommeren, hvis jeg kan se, at luftfugtigheden er højere end normalt. Jeg har prøvet at slukke helt for varmen om sommeren, og det giver mere fugt i luften. Om vinteren kunne jeg godt i relation til fugt skrue langt ned for varmen, men her har ønsket om lidt varme, når man går dernede også vægt.

Det virker komisk at skrue op for varmen i kælderen om sommeren, men det virker for mig...

Endelig er mine vinduer ikke helt tætte, men det ar jeg ikke tænkt mig at gøre noget ved - jeg tror på luft... Masser af luft...

:-)



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis