Kantblokke i stolpebeton

Jeg skal til at sætte nogle Herregaards kantblokke langt eksisterende terrasse, bed og græsplæne. Blokkene skal stå 2-3 stk i højden. Den første halve sten under niveau.
Kan jeg sætte dem i en rende af stolpebeton og så give det vand efterfølgende når jeg har sat stenene, eller skal jeg vælge noget andet. Jeg tænkte det ville være en nem løsning, men holder det?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
i princippet er det nok at sætte dem i grus, jeg ville nu vælge at sætte dem i næsten tør beton bare en 3-4 cm for at holde på dem, derefter lime de andre på i ½ forband, med fliseklæber (tandspartel).
Men det kommer an på, om det er en desideret støttemur eller om det fungere som en indramning. er det kun en afgrænsning, er det nok bare i stampet grus og med fliseklæber. Har ikke stor erfaring med tørbeton, kun til stolper, da virker det da fint.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
De skal fungere både som indramning og dels som støttemur da græsplanene ligger lidt højere end bed og terrasse da grunden skråner lidt. De bliver sat i 1/3 forbandt og "Lippet" sammen.
Hører gerne andres gode inputs omkring at sætte dem i tørbeton eller andre gode løsninger.
Jeg har lige afsluttet et lignende projekt hvor jeg har bygget støttemur i kantblokke. Den er 5 sten høj, med 3/4 sten under niveau. Jeg har gravet en rende så der var plads til 30 cm beton under stenene. Da den skal fungere som støttemur er det ret vigtigt den står ordentligt. Lip er intet værd hvis den nederste række kan arbejde.
Nå, men stenene blev sat i ca 30cm beton og herefter blev der lippet 4 lag sten ovenpå. Inden jeg fyldte grus bagved bagstøbte jeg i 8cm tykkelse bagved. Det var et kæmpe arbejde, men nu tror jeg altså også det bliver stående.
Det skal lige siges at terræn skråner ned mod støttemuren så der er sikkert stor belastning på. Forrige ejer havde ikke været grundig nok med sin "knækflise" løsning og den fejl ville jeg ikke lave.

Beton blandede jeg selv i en tromleblander med i et blandingsforhold 1:5 med cement og 0/8 støbemix.
Jeg lavede bare en god "tør" blanding så var det nemt at sætte stene lige hvis jeg lige "gokkede" dem på plads med en stor gummi hammer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis