Solceller og deres økonomi

Der mange indlæg om solcelleanlæg og hvad de koster at installere, så det er veloplyst og ellers er priserne til at finde på diverse hjemmesider. Det jeg er interessseret i er økonomien i solceller, så mine spørgsmål til de som har solcelleanlæg, er:

 1. Hvormange timer leverer I strøm til til nettet?

 2. Hvormange KWh leverer I til nettet?

3. Hvad er udgiften til forrentning af lån til etablering af anlægget?

4. Over hvormange år regner I med at køre med anlægget inden det giver overskud?

fase
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Fabian..
Tror der er ligeså mange svar som der er folk med solceller.. jeg skriver lidt om mit !!
Jeg har et forbrug på ca. 2000kwh om året..
Jeg har valgt 2,4kw på taget og en 2,1 kw inverter.. (grunden gider jeg ikke skrive om, det ved du)
I går leverede jeg strøm til nettet fra kl. 5.30 til kl 21.00
anlæger lavede 11,6 kwh. (jeg skal bruge ca. 5,5 kwh i døgnet)
Økonomi er vildt forskellig, så den springer jeg over, jeg går ud fra du kender reglerne med at bruge nettet som buffer ?
Samt fradragsreglerne vedr anlægsudgiften ?
Mvh Jan J
1. ved det ikke, solstrøm producere aldrig fuld effekt så antal timer giver ikke mening.
2. ikke kw men w, da mit anlæg er 8 år gamlet var det dyrt - det producere peek 300 watt
3. ved ikke spørg en bank, hvis du har hus med friværdi kan du låne til omkring 3-4% med fast rente.
4. aldrig, priserne for 8 år siden var så høje at det aldrig tjerner sig hjem - i dag kan det lade sig gøre efter ca. 9 år

Lad mig kommentere.
Det er ikke så relevant hvor meget det producere per dag (med mindre du selv oplager energien i batterier) - hvis du sender den til el-nettet er det mest relevant hvor meget som produceres per år, nogle dage produceres der mere end andre.... Her er regne stykket rimmeligt nemt. Et anlæg med spids kapacitet på 1000 Watt (per time) producere ca. 1000 Kwh om året.- dvs. du kan omregne produktioen til ca. 1000 fuld effektive timer i danmark - hvis det er placeret stik syd med en hældning mellme 30-45 grader.

Hvis du lægger dem fladt ned (vandret) producere de ca. 850 Kwh og tilsvarende hvis du placere dem stik vest/øst.
der findes udemærkede sider som viser hvor meget som produktionen falder i % hvis du drejer væk fra den optimale placering - men generelt kan det godt lade sig gøre for de fleste at placere i en nogen lunde rimmelig vinkel.

selve prisen for anlæg variere meget, men der tegner sig et billede af 6 Kw anlæg til ca. 110.000 kr
et sådan anlæg vil efter grund reglen ca. producere 6000 kwh om året, svarende til ca. 13.000 kr.
om du gider at regne renter og afdrag ind i stykker er spørgsmålet - hvis du gør skal du også regne stigning i el-prisen ind.
med den lave rente vi pt. har bør du godt kunne undlade disse 2 da de ophæver hinanden.
en simpel afskrivning er derfor ca. 9 år - hvorefter din strøm er gratis indtil anlægget går i stykker eller skal renoveres..
regne stykket bliver dog bedre hvis du tager håndværker fradrag med i regnestykket.

regn ikke med at dit anlæg nødvendigvis lever 25 år (selv om det kan), teknikken udvikles hele tiden, og muligvis vil dit anlæg være "forældet" om 15 år (lige som en TV/computer er - du vil sikkert hellere have en lille plade på taget til den tid frem for de 30-42 m2 som kræves i dag)
jeg har selv haft solstrøm siden 2004 og det funger stadig fint omend det er et lille anlæg.

uanset hvad så er det en god forretnign hvis du har de 30-40 m2 med den rigtige vinkel og det ikek ser helt forkert ud på dit hus.
Allerførst tak for de svar jeg har fået indtil nu. Jeg troede i min naivitet, at flere havde installeret solceller, efter den debat der har været. Endelig skal jeg sige, at jeg nok skulle have udformet mine spørgsmål på en anden måde så det var mere tydeligt, at tallene for årlig drift, jeg var interesseret i. Det jeg har ment med mine spørgsmål, er hvad I har af erfaringer med solceller. Ikke for på nogen måde at få indblik i jeres privat økonomi, men for at afstemme nogle af de gyldne løfter fra sælger med jeres reelle tal.

fase
Meget spændende tråd.
Desværre kan jeg ikke bidrage med noget, men går og overvejer at investere i disse solceller.
Dog har jeg i det små draget nogle erfaringer! , idet jeg har monteret et par elementer på min campingvogn, 2 x90w tror jeg de hedder.
Her den anden dag lykkedes det mig delvist at ødelægge min akkumulator, da indladning var mere voldsom, end jeg havde regnet med.
Men så spændte jeg en 1500v inverter for anlægget og kørte med gulvvarmen i vognen og sad med min PC i den i et par timer, og det kunne anlægget mageligt følge med til selv om solen ikke ligefrem bragene, men jævnligt blev dækket af lette skyer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Fabian..
Jeg har ikke haft mine et år endnu, så jeg ved ikke hvad året vil bringe. Men det er jo lidt svært, det siger sig selv "solceller" i DK.. :-) så jeg forventer der er gode og knap så gode år..vedr: økonomi er det jo det det hele drejer sig om, men det er alså meget svært at sige.
Nogle firmaer giver en ydelsesgaranti, samt en masse andet pop.. (hvem betaler for en garanti, det er jo typisk kunden, hvem skal ellers) så den løsning har jeg ikke valgt. Jeg har forsøgt at få anlæget så billigt som muligt, så må tiden vise om det var rigtig :-)
Mvh Jan J
hov... jeg regner med mit anlæg kører med overskud efter 6½ år...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis