Vaskemaskine for dyb pga. afløb

Hej dygtige folk!

Jeg vil frygtelig gerne have en vaskemaskine i køkkenet,
og i princippet har jeg plads til venstre for køkkenvasken.
Problemet er bare, at afløbsrøret fra vasken (6 cm i diameter)
løber i det skab, hvor vaskemaskinen skal stå.

Så i stedet for 60 cm's dybde er der kun 46 cm!
Det er nok til en af de ultrakompakte vaskemaskiner,
men tromlen er jo kun en tredjedel så stor
som normale vaskemaskiner.

Kan man på nogen enkel måde sno afløbet
bagom/under vaskemaskinen?
Hvis røret var helt væk, var der plads til
en maskine af den sædvanlige størrelse (60 cm).

Eller må jeg droppe drømmen om en vaskemaskine?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Zamenhof på 14 maj 2012 11:51
Hej dygtige folk!

Jeg vil frygtelig gerne have en vaskemaskine i køkkenet,
og i princippet har jeg plads til venstre for køkkenvasken.
Problemet er bare, at afløbsrøret fra vasken (6 cm i diameter)
løber i det skab, hvor vaskemaskinen skal stå.

Så i stedet for 60 cm's dybde er der kun 46 cm!
Det er nok til en af de ultrakompakte vaskemaskiner,
men tromlen er jo kun en tredjedel så stor
som normale vaskemaskiner.

Kan man på nogen enkel måde sno afløbet
bagom/under vaskemaskinen?
Hvis røret var helt væk, var der plads til
en maskine af den sædvanlige størrelse (60 cm).

Eller må jeg droppe drømmen om en vaskemaskine?


Kan du komme til at tage elementet til venstre ud og føre afløbet i soklen til elementet, skulle du have en god mulighed for at få installeret en vaskmaskine i det frie element. Inden du begynder at lave om på afløbet så mål lige, om maskinen kan være der evt. ved at tage skuffen ud.

fase
Det er lidt svært at se på dit billede, men hvis der er bagbeklædning i dit skab, så vil du kunne rykke afløbet ca. 20 mm tilbage ved at fjerne den. Hvis det ikke er nok, kan røret hugges ind i væggen, som jeg selv har gjort det. Det er så vanskeligt endda - alt afhængigt af væggen selvfølgelig:

Kan du komme til at tage elementet til venstre ud og føre afløbet i soklen til elementet, skulle du have en god mulighed
Jeg havde regnet med at fjerne soklen (og skuffen) for at få plads til maskinen, så jeg havde slet ikke skænket den mulighed en tanke. Faktisk kan man få en fin maskine til indbygning, der passer i højden over soklen, så det vil jeg klart gå videre med.

Du er nødt til at tage et billede af afløbets videre forløb, ellers bliver det blindskud.
Okay, det vil jeg gøre senere. Det videre forløb ligner lidt Jenshøjs billede. Det betyder så også, at det måske ikke dur at lægge røret under soklen. At gøre indhug i væggen kan muligvis lade sig gøre. Væggen er tyk nok, men også bærende (jeg bor i lejlighed), så jeg skal lige tjekke med bygningens vicevært.

Foreløbig tusind tak for hjælpen!
Du bør også kigge lidt nærmere på, hvordan vaskemaskinen ser ud bagpå. Ofte går toppladen lidt længere tilbage end bagsiden af maskinen, for at gøre plads til afløbsslangen. Det er ikke umuligt, at du kan vinde nogle cm, ved at udnytte dette. Tag et målebånd med ned til hvidevarerforhandleren, og prøv at mål lidt på det. Måske du kan finde en maskine, som der er plads til uden større ændringer.
Annonce
I dag vil jeg tage ud og kigge på kompakte vaskemaskiner. Desværre ser udvalget i de fysiske butikker lidt begrænset ud.

Her er som lovet i mellemtiden et billede af, hvordan afløbsrøret fortsætter hen til faldstammen. (Jeg aner ikke, om jeg bruger de rigtige begreber.)

OK, løsningen med at lægge afløbet ned under soklen duer ikke. Vandet kan jo ikke løbe opad igen til faldstammen.
Ind i muren med afløbet som jenshøj viste, eller en kompaktvaskemaskine.

MvH,

Bent.

Hvor meget fri-plads er der forresten bag din opvaskemaskine? Kunne denne evt. flyttes ovre til venstre for vasken, så der blev plads til vaskemaskinen til højre?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis