100mm hul i stuen

Hvordan laver jeg et 100mm hul udefra og ind i stuen, uden at svine det hele til.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jhjorsal.

Du fæstner/klistrer en stor klar/plastik pose på væggen, og får en hjælper til at holde posen ud fra væggen, imens du borer dit hul.

Det er sådan jeg kunne forestille mig det kunne gøres, har dog ikke selv afprøvet metoden men tror bestemt det kan lade sig gøre.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nu skriver du ikke, hvad du vil lave hul igennem. Mursten? Beton? Træ? Gips?

Men under alle omstændigheder, så sviner det minimalt, når det gøres udefra. Så simpel afdækning, som maskinsnedker foreslår er vejen frem.

Hvis der er en pudset mur du skal bore i, så vil jeg være mere nervøs for at pudsen falder af, end at det sviner.
Det er mursten der er pudset indvendig og tapeseret, og jeg kan godt regne ud at hvis jeg bore udefra, er der en stor sansynlighed for at jeg rager noget puds med ud når jeg når igennem.
Hvis du vil undgå pudset, bliver slået løs indvending, så bor et 6mm centerhul gennem muren, og skær så hullet fra begge sider, indvendigt kan du jo nøjes med at bore 3-4 cm ind, og så tag resten udefra.
Hvis du har en ståene med støvsugeren, mens du bore er svineriet minimalt.

Jeg har lige boret et 112 mm hul i min skorsten, med sådan et sæt fra HN, det gik smertefrit, i mursten og isokern.
http://www.harald-nyborg.dk/p3778/t...il-mursten

TØRBORSÆT TIL MURSTENmvh jens

Det er da vist måden, jeg kan dog ikke se at jeg kan tage det meste udefra, hvis jeg skal bruge kopbordet fra HN den er 150mm, men man kan måske forlænge koppen med noget af det tilbehør i højre side ?
Annonce
Når du har boret igennem ydervæggen, fjerner du selvfølgelig den sten, som ligger i koppen, hvorefter du fortsætte gennem indermuren.
Når man har boret ind, til max boredybde, er kernen nem at brække ud, så kan man bore videre.

Borsættet jeg linger til, kan bore 150mm i dybden, den længste stang er 200 mm, så man kan nå 350 mm, ind, plus længden af borepatronen, hvis hullet er større end den.

Hvis du har hulmur, kan det jo nemt bore gennen ½stensmuren i et hug, den er vel ca 11 cm tyk + evt. puds.

mvh jens
Det skal prøves, det er fordi jeg jeg er faldet for den luftsolfanger Bilka har på bud i denne uge
Vær opmærksom på, at det kræver en kraftig boremaskine. Samt gode armmuller at holde den
Det vil være billigere, at leje en kernebormaskine med bor, end at invistere i bor og boremaskine selv.
For et par år siden borede jeg 4 stk ø100mm huller, i min 350mm tykke betonsokkel.
Jeg lejede udstyret (bor samt boremaskine)hos Cito matrieludlejning, det kostede 450 kr, incl slid på boret.
mvh jens
Jeg kan låne en stor Hilti slagbordemaskine på arbejde og havde også forestillet mig at jeg skulle leje bordekoppen, men hvad er en kernebordemaskine
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis