Skimmelsvamp på loftet. Alternativ ide til udluftning.

Hej

Jeg har lige fået mig en grim overraskelse. Under inspektion af loftet i mit murstenshus fra 1942 opdager jeg at den ene gavl i loftrummet er sort. Der har for en 10 år siden været problemer med for høj fugtighed i hele huset som blev løst med udluftningsventiler i hvert rum.  Loftet bærer også præg af at der før har været sort skimmelsvamp.  Umiddelbaret skyldes det en for høj fugtighed i huset generelt.

Nu påtænker jeg at montere fugtstyrede ventilatorer i hver gavl på loftrummet. Lige som dem man har på badeværelser. Er det en god ide? - Der er monteret 1 udluftningsrist i hver gavl, så det vil være nemt at montere en ventilator, men jeg er lidt bekymret for om der så bliver tilført luft nok til loftsrummet..
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal nok lidt mere end en fugtstyret ventilator til, og der må slet ikke være i hver gavl, for så forsøger du jo at tømme loftsrummet for luft. Du skal have almindelige ventiler i den ene gavl hvor luften kan komme ind og så en ordentlig stor ventilator i den anden gavl. så vil du kunne tørre rummet så det bliver knas tørt. Og en elindstalatør vil nok kunne lave den fugt styret.
Ikke ventilator - men almindelig selvvirkende naturlig ventilation!

Fortæl lidt om dit hus + tag, størrelse, tagbeklædning, udhæng i facade og gavle. Osv.
Og om det er den oprindelige tagbeklædning der stadig henligger på huset - og derved holder 70-års jubilærum i år.
Samt hvorfor du tror at det er skimmelsvamp - og ikke støv.
Skrevet af Sitting Bull på 14 maj 2012 10:57
Ikke ventilator - men almindelig selvvirkende naturlig ventilation!

Fortæl lidt om dit hus + tag, størrelse, tagbeklædning, udhæng i facade og gavle. Osv.
Og om det er den oprindelige tagbeklædning der stadig henligger på huset - og derved holder 70-års jubilærum i år.
Samt hvorfor du tror at det er skimmelsvamp - og ikke støv.

Gerne. Loftet 120 kvm og ca 150 cm til loft langs tagryggen. Der er tagpap på taget og det er 15 år gammelt. Der er 20 cm træ udhæng og tagrende der går til dræn. Der har før været konstateret sort skimmelsvamp hvilket også kan ses på spærene. Jeg har et vindue der fungerer som udgang til taget og her er der tykt lag af skimmelsvamp/mug langs ruden. Jeg tænker den er en smule utæt.?  Sidste år lagde jeg 10 cm ekstra isolering på. Nu er der 20 cm i alt inkl det gamle.

Det jeg nu har bemærket er det sorte lag der er kommet på pudset på den ene gavl. Det smitter af når jeg rører ved det og kan ikke lige tænke mig at det er støv.. Der er dog ingen lugt af mug og fugtigheden i rummet var i går på 55%. Der er udluftning i hver gavl på 15x15 cm med rist samt 1 udluftning med rør igennem taget.

Ja. Altså.

Der er osse 55% relativ luftfugtighed i min stue - lige nu. Og det er ikke alarmerende - og der er heller ikke skimmelsvamp der.

Det er lidt mærkeligt at der kun er skimmelsvamp på den ene gavl? Består gavlen af uisoleret murværk. Måske en gavltrekant ca. 12 cm tyk. Måske er gavlen generelt fugtig. Vender den mod vest - i vindretningen? Det er osse lidt mærkeligt at der ikke er skimmelsvamp på tagundersiden?

Prøv at læse om skimmelsvamp på f.eks. Skimmel.dk og se billeder af skimmelsvamp på Goooogle. Jeg er lidt tvivlsom på det svamp.

Ventilation: Tagrumsventilationsarealet for 120 m2 bygning skal være min. være 1:500 heraf. Altså i dit tilfæde ca. 2400 cm2. Og der forslår et par ventiler i gavlen jo som en skrædder i h...... Du har kun knap 500 cm2 + omtalte rør.
Det bedste er om ventilationsarealet er fordelt i både facade og gavl. (Og evt. i kip). (Men det kan gå an alene i gavlene hvis ventilerne er placeret hensigtsmæssigt)

Og så er der næsten skæld-ud.  Jeg forstår ikke at - når der nu en gang tidligere har været konstateret skimmelsvamp - at tagrumsventilationsarealet ikke forlængst er udvidet til omtalte 1:500. Hvilket osse var kravet for 10 år siden.

Konklusionen må være at du hurtigst muligt får etableret den nødvendige tagrumsventilation - og gerne mere end omtalte 1:500.
Og finder ud af om der er så megen konstant opfugtning af gavlen at der nu - i modsætningh til tidligere - kan opstå skimmelsvampproblemer. 

Jeg gætter på at det er en slags gitterspær, (selv om de var sjældne i 1942). Me hvad er loftet af. Puds på væv og forskalling. Eller andet. Og er der udlagt korrekt dampspærre?

Skrevet af Sitting Bull på 14 maj 2012 18:26

Ja. Altså.

Der er osse 55% relativ luftfugtighed i min stue - lige nu. Og det er ikke alarmerende - og der er heller ikke skimmelsvamp der.

Det er lidt mærkeligt at der kun er skimmelsvamp på den ene gavl? Består gavlen af uisoleret murværk. Måske en gavltrekant ca. 12 cm tyk. Måske er gavlen generelt fugtig. Vender den mod vest - i vindretningen? Det er osse lidt mærkeligt at der ikke er skimmelsvamp på tagundersiden?

Prøv at læse om skimmelsvamp på f.eks. Skimmel.dk og se billeder af skimmelsvamp på Goooogle. Jeg er lidt tvivlsom på det svamp.

Ventilation: Tagrumsventilationsarealet for 120 m2 bygning skal være min. være 1:500 heraf. Altså i dit tilfæde ca. 2400 cm2. Og der forslår et par ventiler i gavlen jo som en skrædder i h...... Du har kun knap 500 cm2 + omtalte rør.
Det bedste er om ventilationsarealet er fordelt i både facade og gavl. (Og evt. i kip). (Men det kan gå an alene i gavlene hvis ventilerne er placeret hensigtsmæssigt)

Og så er der næsten skæld-ud.  Jeg forstår ikke at - når der nu en gang tidligere har været konstateret skimmelsvamp - at tagrumsventilationsarealet ikke forlængst er udvidet til omtalte 1:500. Hvilket osse var kravet for 10 år siden.

Konklusionen må være at du hurtigst muligt får etableret den nødvendige tagrumsventilation - og gerne mere end omtalte 1:500.
Og finder ud af om der er så megen konstant opfugtning af gavlen at der nu - i modsætningh til tidligere - kan opstå skimmelsvampproblemer. 

Jeg gætter på at det er en slags gitterspær, (selv om de var sjældne i 1942). Me hvad er loftet af. Puds på væv og forskalling. Eller andet. Og er der udlagt korrekt dampspærre?


Aha. Nej der er original isolering i mellem stene i murværket. Noget sort sammenpresset noget. Gavlen vender mod øst. Ja, jeg har kun bemærket spor af gammelt skimmelsvamp på tagundersiden. Særligt omkring det vindue der er monteret i taget.

Jeg har ikke set noget til dampspær og lofterne i huset består af beton?, puds på bambuspinde og tapet nederst.

Jeg må hellere få hugget et par sten ud så jeg kan få monteret ekstra udluftning i hver gavl.

Jeg har i øvrigt bemærket at fugerne er begyndt at slippe murstenene så der er sprækker over og under fugen.!
Annonce
Hvis murværket er fra 1942 er en eventuel varmeisolering næppe meget bevendt?  Mern jeg kender ikke den sorte type du nævner.
Puds på bambuspinde?  Fløjet direkte ind fra Barbados! Midt under 2. verdenskrig?
Mon ikke der er puds på (dansk) rørvæv og forskalling. Og ingen beton!
Den sorte type, er koks isolering noget der blev brugt meget i 30 og 40 erne. Den består af Bitumen og koks pulver og blev påført i varm tilstand. Det er meget brandfarligt.
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

www.kk-entreprise.dk eller www.dukaone.dk - fugt problem i kælder - skimmelsvamp - godt indeklima
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis