Er der regler for 220 volt kabel som skal graves ned ?

Så er det tid til at få gravet det kabel ned som skal forsyne mit havehus med strøm.
Er der regler for hvor dybt det skal ned i jorden ?
Jeg er klar over at det skal være et godkendt kabel.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja som du nævner, skal kablet være godkendt til nedgravning.
Som jeg lige husker, skal det ned i 60 cm dybde, og der skal være et kabelbånd lidt over kablet.
Dessuden skal kablet have den rigtige dimmention, hvis der er langt er 1.5 kvadrat ikke tilstrækkeligt.

mvh jens
Skrevet af ibrenekairo på 13 maj 2012 13:01
Så er det tid til at få gravet det kabel ned som skal forsyne mit havehus med strøm.
Er der regler for hvor dybt det skal ned i jorden ?
Jeg er klar over at det skal være et godkendt kabel.


Hvis du graver dit kabel ned i en dybde på 70 cm., kan du nøjes med at lægge et markeringsbånd over. Nøjes du derimod med en dybde på 35 cm., skal du have afdækningsbånd over. Ved længere afstande skal du være opmærksom på spændingsfaldet.

fase
For lige at supplere S. Fabrins svar..

Udsnit fra stærkstrømsbekendtgørelsen.
522.8.2 Kabler i jord.

Note Bestemmelserne gælder ikke for kabler, som kun indeholder strømkredse med en nominel spænding, der ikke overstiger 50 V vekselspænding eller 120 V jævnspænding.
522.8.2.1 Kabler skal lægges i mindst 0,35 m dybde under færdigt terræn.
Note Elleverandøren kan dog stille særlige krav vedrørende tracé og nedlægningsdybde for ledninger, der fører umålt strøm.
522.8.2.2 Kabler i mindre end 0,7 m dybde under færdigt terræn skal beskyttes med rør, U-profiler eller plader.
522.8.2.3 Kabler i mindst 0,7 m dybde under færdigt terræn kan lægges uden kabelbeskyttelse, når der ca. 0,2 m over hvert kabel anbringes et markeringsbånd.
Ved lægning af flere sideløbende kabler i samme kabelgrav kræves kun anbragt ét markeringsbånd midt over kablerne, såfremt afstanden mellem de yderste kabler er højst 0,2 m.
Er afstanden mellem de yderste kabler større end 0,2 m, skal der anbringes markeringsbånd over hvert af de yderste kabler og i øvrigt i et sådant omfang, at den indbyrdes afstand mellem båndene er højst 0,2 m.
522.8.2.4 Ved opføring fra jord til det fri skal kabler i fornøden udstrækning beskyttes mod mekanisk beskadigelse såvel over som under jordoverfladen.
Note Til beskyttelse af kabler ved opføring fra jord til det fri kan anvendes forzinkede jernrør, stålrør, kabeljern eller plastvandrør af polyæthylen efter DS 2119 for et arbejdstryk på mindst 0,6 MPa (6 kp/cm2). Almindelige installationsrør har derimod ikke den fornødne styrke.

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis