Fjernelse af fliseklæber...

Jeg står lidt i en irriterende situation. Jeg har restaureret hele det indvendige af vores hus, men mangler kun badeværelset.

Tidligere sad der mørkegrønne 70'er-klinker, som jeg så pillede ned og nu sidder der kun fliseklæberen tilbage. Jeg står imellem flere valgmuligheder, men er lidt usikker på, hvad der bedst kunne betale sig ud fra flere kreterier; billigst, nemmest, sviner mindst og det flotteste finish.
Mine valgmuligheder står i:
1: at slibe fliseklæberen af.
2: at pudse op uden på de eksisterende fliseklæber.

Jeg kom frem til at det nemmeste og billigste nok vil være at slibe væggene ned, for derefter at pudse riller og fuger op og til sidst spartle ud. Men hvordan får jeg nemmest klæberen af. Vinkelslibere med diamantslibekopper sviner ad h til, så måske noget der kører en anelse langsommere, som en loft- og vægsliber, men kan sådan en klare klæber?

Det skal lige siges at væggene er 75mm gasbeton vægge.

Skal der, på gasbetonvægge, tilføjes en vådrumsmembram i bruserniche, når der engang kommer klinker op igen?

"...hvis i tvivl - brug mere gaffatape!"

Krøyer
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fliseklæber er jo cementbaseret, så slibning med sandpapir, vil hurtigt slide papiret op.
Hvis du ikke skal slibe det af, kunne du måske bruge en Fein multimarster eller lignende, men det er en langsommelig affære, og fliselim er hårdt, hvorimod gasbeton er blødt, så jeg er ikke sikker på det bliver ret godt.

Hvis det var mig, ville jeg slibe de værste ujævnheder, med vinkelsliber med diamand kop, og så spartle resten.
Hvis du gør fliselimen lidt fugtig, støver det ikke så meget, jeg har lige afrenset et gulv for fliselim, Det meste fjernede jeg med borhammer med mejselfunktion, og en bred spademejsel, resten fjernede jeg med vinkelsliber og diamandkopsten, min vinkelsliber kan skrues ned til 2000 o/m det begrænser også svinereit.
(jeg vil anse borhammer med mejsel, som uanvendelig til gasbeton...)

Ja du skal have vådrumsmembran i vådsonerne.

mvh jens

Det var en god idé, med at komme vand på. Det havde jeg ikke tænkt på.
Desværre har min kun to hastigheder; slukket og fuld skrue. :-/ men må prøve mig lidt frem.

Hvad er den bedste form for vådrumdmembran? Er det den der lyserøde væske eller er vådrumsspartle lige så godt? -for så kunne jeg jo slå to fluer med ét smæk, da jeg nok ikke ser mig fritaget fra at skulle spartle rummet ud.

"...hvis i tvivl - brug mere gaffatape!"

Krøyer
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvad med sådan en slibekop til vinkelsliberen. De fåes hos onkel harald til ingen penge.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
@PeterR Det ved jeg godt. Og det ender nok også med det, men det støver bare så meget, så ville lige høre om der var nogen andre, som havde gjort sig nogle andre erfaringer. Og der med at væde væggene kunne måske afhjælpe hele det støv-helvedes scenarie!

"...hvis i tvivl - brug mere gaffatape!"

Krøyer
Jeg vil tro at du kan leje noget langsomtgående slibeudstyr.

Men det er jo heldigt at et badeværelse er ret lille.
Altså hvis du anskaffer det rette beskyttelsudstyr, vander væggene, lukker døren, (evt. taper fuger imellem dør og karm), og bare sætter i gang. Så er det jo begrænset hvor mange timer det kan tage at afslutte den lille entreprise.

Du kan jo evt. love din kone en lille bonus såfremt hun er færdig tidsnok til at kunne serverer aftensmaden i rette tid. >)



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@Sitting Bull Du kender ikke min kone, kan jeg høre! ;-) her har vi med et fruentimmer der sætter tidsplan op på to måneders udsigt for at jeg egenhændigt kunne lave alt det indvendige, undtaget badeværelset - der tog jeg mig lidt line.
Men at det er vel også ok, når man tænker på hvad jeg nåede på de to måneder (bonus-info: vores hus er 132kvm med yderligere 50kvm erhvervsbygning og garage);
-afmontere alt eksisterende: køkken, bryggers, badeværelse, værelser, gulve og gulvtæpper
-at banke 10cm gulve op
-fjerne det, de 10 cm rockwoolbats nedenunder og de 30cm nøddesten under det
-plane lerjorden ud
-trække fjernvarme ind i huset (der var elvarme før)
-ændre vandindføringens placering
-trække vandrør
-ændre kloakeringen
-lægge 300mm Sundolit isolering
-lægge armering
-trække gulvvarmeslangerne rundt fra 2 shunte
-støbe gulve
-installere fjernvarme til shunte og brugsvandsveksler
-lægge klinker i køkken og bryggers (badeværelset mangler selvfølgelig stadig!)
-lægge dampspær og laminatgulve
-montere køkken, bryggersmiljø
-montere fuldvægsskabe i soveværelse og bryggers
-udskifte ét defekt vindue

Alt det klaret på to måneder, hvor jeg også passede et 37 timers job.
Hvad gør man ikke for husfreden... ;-)


"...hvis i tvivl - brug mere gaffatape!"

Krøyer
...nåh ja, og udskifte hele ledningsnettet
Og væltet en væg!

"...hvis i tvivl - brug mere gaffatape!"

Krøyer
Gifte mænd bliver dog mere og mere skvattede!
Enig. Og jeg ligger endda i den standhaftige afdeling! ;-)

"...hvis i tvivl - brug mere gaffatape!"

Krøyer
Du ku også leje en betonhøvl og støvsuger til formålet, det koster lidt penge men er helt klart den nemmete måde hvis du vælger at hive klæberen af, og det burde ku gøres på en dag. I virkeligheden er en betonhøvl bare en vinkelsliber med en kåbe på hvortil der ka tilsluttes en støvsuger.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også