Bænk indbygget i skråning

Vores kommende plæne kommer til at ligge ca. 30-40 cm højere end vores terasse - jeg har fået en idé om at man kunne udnytte et stykke af skråning til at bygge en bænk "ind i terrænet" - men jeg er lidt usikker på om min idé kan lade sig gøre - og hvordan... jeg forestiller mig at selve bænken kunne laves af terassebrædder for at kunne holde til vejr og vind... men det er så næsten og det eneste jeg har lagt mig fast på...

konen er ikke glad for alt for meget stål - jeg ville gerne undgå at skulle bygge en mur af eks. super 8 sten og placere bænken herpå - og så tvivler jeg også lidt på at det er "den rigtige" løsning...

alternativet kunne være træstolper i jorden - men hvor godt holder det - og hvor langt skal man ned før det kan holde?

Jeg har vedhæftet en (fantastisk flot ) perspektivtegning med min idé - håber nogen kan byde ind!

/Christian
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville lave et T af en stolpe gravet 60 -70 cm jorden, som jeg så ville skrue sidde brædderne fast på fra neden.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
lyder som en rigtig pæn og god idé - dvs. 60-70 cm ned i jorden evt. med noget stabilgrus i bunden...

hvor tykke stolper vil du mene jeg skal have fat i? og hvis vi skal have en bænk på 2 meter eller lign, hvor mange af disse t-stolper skal jeg regne med for at få en fornuftig understøttelse af bænken?

Og tippet med at skrue brædderne fast fra bunden havde jeg slet ikke selv tænkt på

/Christian
Jeg tænkte på om man evt. kan bruge jordspyd eller andet "nemt" istedet for egentlige stolper? Vi har hård lerjord og at få et pælebor eller lign over 50 cm ned er noget af en opgave

/Christian
Det med lerjord kender jegalt for godt, bor i Sønderjylland. Jordspyd, hmm har prøvet dem, ikke med gode erfaringer, er der en sten dernede et sted går den skævt i.har sat stakit op med sådan nogle det er blev skide skævt, måtte lave det hele om da en storm knækkede en svejsning i den ene. Nej der er kun 1 vej, pælebor eller spade, til gengæld er lerjorden også til din fordel, du kan bare stampe det godt ned omkring ( lidt ad gangen), det er ikke nødvendigt med grus eller beton. Ville kun bruge 2 stolper ca.20-25 cm inde i hver ende, stolpen 75 mm, det er nok.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Du kunne måske få en smed til at lave 2 t´er i jern, som du kunne male og måske støbe i, så skal du kun grave 25 cm i. så skal du nok også bruge en spand eller en trækasse som form så den del der kan ses også er pæn.
Tror det er pænest i træ.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også