påhængsmotor der prutter

Hej folkens
Jeg har købt mig en 15hk yamaha 2t fra 94 med langt ben.
Den starter godt men det virker som om den slår en prut eller bare ikke tænder engang
imellem og så er den ved at gå ud hvilket også sker en gang imellem når den går i tomgang. Jeg har sat nye tændrør i og renset karburatoren og det er nyt benzin men intet held er der nogen der har nogle gode forslag?
V/H Martin.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er flere muligheder.
Tændingen kan være delvis defekt, eller fejljusteret.
Motoren kan være slidt, især utætte zimmerringe, kan give nysen/prutten.
Kaburator fejljusteret, eller skidt i dyser.
Går den bedre hvis du giver den choker, hvis den gør det, er blandingen for mager.

mvh jens

Udskift de slanger der sidder i motoren , fra indløbet fra tanken til benzinpumpen og videre til kaburatoren, tjek om benzinpumpen trænger til nye pakninger. Nogen gange er det ikke nok bare at skifte tændrør du skal også skifte kabler og tændrørs hætter.
Endelig er der spørgsmålet: hvor meget totaktsolie fylder du i benzinen og hvilken type.
generelt er det den nederste simmering på krumtappen altså den hvortrækakselen går op i krumtappen evt membranerne
Yamaha plejer at være godt

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

mit bud er falsk luft

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Det der med justeringen af tændingen hvordan gør man det? jeg troede ikke det var mugligt når der ikke er platiner i den?
Kun 1 % prøv at sætte den op til 2 % totakts olie, Olien skal ikke kun smørre men køler også dine cylindre.
der er et skilt på motoren der viser 1%
Ja 1% olie er nok, men det er vigtigt at det er autboard olie, af god kvalitet.
Tændingsjustering er ikke så ligetil, det kræver en reperationshåndbog eller erfaring.
Men har der ikke været rodet med tændingen, går den ikke ud af justering.

Når den ikke går bedre med choker, er det nok ikke falsk luft, der er problemet.

Defekt eller dårligt fungerende tændspole, kunne også være en mulighed, så den svigter når den kommer op i o/m.
Det er ikke nok der kommer en "fin" gnist på tændrøret.
Den skal kunne trække mindst 15 mm gnist ( er den i orden kan den trække omkring 40mm, men lad være med at prøve det, det kan smadre tændingen), med afmonterede tændrør, og ved træk i startsnoren.

Det er vigtigt, at der altid er etableret gnistgab, til stell på alle cylindre, når du turner motoren, ellers risikere du at smadre tændingen.
Det der sker hvis man turner motoren, med løsthængende tændkabler, så springer gnisten tilfældigt, og er det inde i den elektroniske tænding, eller i tændspolen, er det ikke godt.

Jeg har lavet sådan et fixtur her, som man sætter tændrørshættene på, og den grønne klemme til steel-
Se denne tråd, her er andre muligheder, for at lave en tester.
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/165781

Mvh jens
Hej igen.
nu ville jeg så til at prøve det der med test af tændingen og da jeg skruede de nye tændrør af var de ikke ens brændt den nederste er noget sort i forhold til den anden.
nogen forslag til hvad det kan skyldes.
jeg prøver at sætte nogle billeder ind af dem.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis