Fiberbeton

God Fredag alle sammen....

Jeg har kigget lidt rundt på nettet, men synes ikke at finde det jeg søger...

Jeg er på jagt efter Fiberbeton., til at lave havebord/Udekøkken af., og jeg ville se om det kan findes færdig blandet (tørform) eller om der ligge en opskrift på den rigtige sammen blanding.

Den jeg er på udkig efter, må vist være den med Glasfiber i., da det er den der ikke bliver vanvittig tung..

På forhånd tak til dem der har den rette info
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt klart et spændende emne jeg også gerne vil have noget yderligere viden om
men det handler ikke kun om materialerne der indgår..
men mindst ligeså meget om blandingsforhold arbejdssekvens og hærdetid, samt svind under hærdning.
Efterfølgende behandling med fx voks produkter..
Mindste dimmensioner osv.

Og rigtig gerne nogle henvisninger på hvad i har lavet og jeres oplevelser.. har du link til hjemesider eller u-tube filer der viser hvordan, forme osv vil det være super :-)

MVH Njord

MVH Njord
Jeg mener bestemt jeg fandt blandings forholdene i går., har print derhjemme., kan lige smide dem op når jeg er ved hjemme computeren.

Jeg er jo helt forelsket i dette Fiberbeton, efter jeg så Han, hun og haven på tv2 denne uge, med det fine udekøkken-bord., med udskæring til Weberen

Roder også lidt med tanken om at lave nogle Højbede i selvsamme materiale Kunne være skideflot med sorte højbede., der passer til resten af terrassen
Har fået prisliste., vejledning og datablad tilsendt fra Gazelle.

Det hedder så fibermørtel. Kan sende det videre til dig njord vis du ønsker...

Hej Nielsen.

Du må gerne sende det videre :-) Send det bare på en PB.
Men du må også gerne linke til firmaet. Så kan alle finde det, også efterfølgende.
Et link til TV udsendelsen kan også være en god ledetråd.. de kan oftest findes på nettet. 
  
Link til Gazelle: http://www.gazelle-fiberbeton.dk/

MVH Njord

MVH Njord
Blander mig lige lidt her, da jeg lige har fundet ud af at dette materiale findes :o)
Fandt den her....ved godt det ikke lige er en beskrivelse til hvordan man laver udekøkken, men måske der alligevel er beskrevet lidt om fremgangsmåden i brug af fiberbeton.

http://issuu.com/frankfenriz/docs/s...l.pdf_beta 
Annonce
Hej P.Nielsen

Ved ikke om du har fået lavet dit bord, hvis ikke har jeg et par ideer til 2 typer af beton du kan arbejde med.
Kender ikke selv Gazelle produkterne, som en af de andre nævner, men vil tro det er noget i stil med det Makemake beton jeg ofte arbejde i.

Jeg laver hovedsagelig skulpturer ud af betonen og veksler mellem den alm. Cement fra trælasten og Make Make betonen, alt efter hvilket udtryk jeg skal have frem, da der er fordele og ulemper ved dem begge.


Cement fra trælasten:

Blandingsforhold til din egen hjemmelavet beton er - 1 del cement + 3 dele sand - hertil plejer jeg at tilsætte ca. 1-2 ss fibre til en 12 L murespand, når skulpturen skal kunne klare lidt mere end bare almindelig slitage, ellers intet. Tænker at dette blandingsforhold også kan bruges til din bordplade, evt. tilsæt lidt mere, hvis du gerne vil være på den sikre side.

Ulempen ved denne beton er at den bliver rimelig tung, men til gengæld er den billig.

Fibrene kan købes på trælasten eller måske hos den lokale mure og kan bl.a. hedde "SikaCim" - det er den slags fibre man også tilsætter beton, når man skal lave trapper for at gøre det mere slid stærkt.


Make Make beton:

Her skal ikke tilsættes andet end vand og fibre, som så vidt jeg husker, medfølger, når man køber betonen. Makemake beton er en beton der er super let sammenlignet med alm. beton fra trælasten og den er fantastisk at arbejde med – konsistensen er lidt ligesom ler og derfor giver det en masse gode muligheder for at forme detaljer i en arbejdsgang. Dette er måske ikke helt så relevant i dit tilfælde, men kan dog stadig klart anbefale den, da du slipper for at skulle ud og købe blandingssand og fibre, men mest fordi du skriver at du gerne vil have en forholdsvis let bordplade og det får du med denne type beton.

Ulempen kan være prisen, da dette produkt er væsentligt dyre end alm. beton fra trælasten.
Læs evt. mere om denne type beton på følgende hjemmeside http://www.makemake.dk/default.asp?menu=80

Mvh. Laila
Fedt at der stadig er liv i denne tråd :-)

Jeg har et lidt slumrende projekt, der jo passende kunne genoplives i den ellers ringe dabske sommer :-(
Der er tale om et bord i beton. Selve pladen skal støbes og have en overflade der ligner "ægte" beton, eller evt i en hvid udgave. Og sikker afsluttes med en voks behhandling for at få en overflade der ikke er alt for sårbar og modtagelig overfor pletter.

Spørgsmålene der trænger sig på er derfor hvilken beton er anvendelig til dette formål??
Jeg tænker på om der er fiberbeton mulighheder for at reducere vægten. Og hvilket blandingsforhold der kan anbefales for forskellige produkter. Links vil være velkomne :-)
Har du nogen erfaringer hører jeg gern eom det og rigtig gerne med råd og hints samt billeder af dit færdige produkt og gerne også formen.

Skulle du have erfaringer (positive som negative) med forskellige overflade behandlinger hører jeg også rigtig gerne om det.

MVH Njord :-)

MVH Njord
hej har du fundet en løsning. jeg har en grilbordplade på et stel med store hjul. men påtænker at lave en ny i beton. min nuværende er 4-5 cm tyk og 86*146cm mener jeg og den er i beton men er armeret med volierenet og nogle alustænger jeg havde. den er alligevel revnet så jeg påtænker at lave en ny der kan holde med volierenet gange to og rionet imellem...... men ellers sp ???????? så byd endelig ind.

er det en ide at komme noget sort combiflex i, det råd fik jeg engang et sted.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis