Hjælp til sprøjtemaling

Har lige sprøjtemalet nogle fodlister (før de er monteret), men resultatet er ikke blevet særlig godt, så jeg mangler gode råd. 

Sprøjtepistolen er sådan en:
http://www.harald-nyborg.dk/
Jeg har brugt en vandbaseret maling i glans 40, som jeg fortyndet en anelse. Overfladen på listerne er blevet meget ujævn, forstået på den måde at den er blank nogle steder og meget mat andre steder - det er lidt som om der ligger en fint hvidt pulver på listerne. Sprøjtepistolen er holdt i en afstand af ca. 10 - 15 cm og stilleskruen i siden er helt spændt mod uret uden at jeg dog ved hvad den gør - jeg kan bare se at der kommer fint med maling ud.

Hvor stort tryk skal der være på slangen? 
Hvor meget skal malingen fortyndes?
Gode råd generelt?

Vil det være nemmere og bedre med sådan en her:
http://www.harald-nyborg.dk/p6716/earlex

Jeg har ofte malet med spraydåser med godt resultat.

 På forhånd tak
Ole


Ole
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var de forgrundet? Hvis ikke, kan de godt være mere sugende nogle steder, hvilket kan give glansforskelle i overfladen. Mellemslib og giv en gang mere.

Ellers hælder jeg også lidt til NJLs forklaring om sprøjtestøv, det sviner temmelig meget at sprøjtemale. Særligt med sprøjte og dyse i, hmmm, mindre god kvalitet.

Med hensyn til fortynding, skal de fleste vandige træ og metalmalinger fortyndes 10-15%, helst med demineraliseret vand.
Tak for svar. Det passer meget godt med at jeg har fortyndet det 10 - 15 %, så det er dejligt at vide at det passer rimeligt 

Listerne er lavet i mdf der er grundet med pva lim - virker supert og det giver i sig selv en helt glat overflade der suger helt ensartet, så det må være malerstøv, som i skriver. Hvis jeg nu fjerner støvet, hvordan undgår jeg så at det kommer når jeg nu sprøjter det igen? Hvad med trykket på kompressoren og andre indstillinger - kan det indstilles så det giver mindre støv?


Ole
Normalt køre man fra 2-4 ato tryk, med malesprøjte, afhængdig af type og opgave.Problemet med Støv kan forekomme, hvis malingen tøre for hurtigt (forkert fortynner) Hvis du giver et for tyndt lag, kan have samme virkning.
Det opstår fordi malingen er tør, der hvor støvet lander. Var malingen stadig våd ville støvet bedre opsuges af malingen.
Hvis dysse størrelsen er i det mindste, gør det problemet større. 1,8 - 2,0 mm er meget brugt all round.

Dog kan løst støv, såsom pudsestøv også, give de problemer du nævner, der er yderst vigtigt at emne, og rummet er 100 % støvfrit, for at opnå et perfekt resultat.

Start med at male fra en ende af, og giv det et godt fyldigt lag.
Har du mange emner, så få de færdige væk fra sprøjtetågen.

Sprøjten har sansynligvis mulighed, for at sprøjte i vifteform, samt rund stråle/tåge
Hvis du sprøjter i vifteform, skylle du prøve at lave viften smallere, eller sprøjte med rund tåge.
Det justere du med en lille hanne på sprøjtepistolen.
mvh jens
Tak for de gode svar! Jeg har fortyndet med almindeligt vand. Jeg har lagt listerne op ved siden af hinanden og sprøjtet dem samlet, så jeg vil istedet prøve at male dem enkeltvis så støvet ikke lægger sig på de andre.

Ole
Annonce
Jeg maler altid mine fodlister (glatte, bruger ikke almue lister) med rulle. Giver dem et tyndt lag 3-4 gange så bliver de helt glatte. De færdigmalede lister er råhvide grænsende til tis-gule (læs = grimme) og er umulige at pletrmale pæne når de enten er sømmet eller skudt på. Jeg har også en sprøjtepistol men bruger den kun på overflader der ikke er glatte.
Sprøjte sprøjte sprøjte.... Gør det selv mandens vidunder værktøj.

Hvorfor ikke bare lærer at male? TÆNK SIG, en ORDENTLIG pensel til ca 100-150 kr KAN lave et ligeså pænt stykke arbejde uden så meget besvær, svineri, den er billigere end en sprøjte og man sparer søreme også lidt mere på malingen når man bruger en pensel.

Hvis man absolut vil bruge en sprøjte, så brug i det mindste lige 3-4-5 timer på at øve sig på at sprøjte male med den, inden man begiver sig ud i at sprøjtemale "vigtige" emner.

Personligt bruger jeg yderst sjældent en sprøjte, til trods for jeg er maler. Har selv en professionel sprøjte, har kun brugt den få gange. Det eneste sted, som jeg virkelig synes det kan betale sig at bruge en sprøjte i forhold til besværet, er hvis man står og skal male 10 "Golf" radiatorer.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jacko, kan du anbefale en god pensel (eventuelt en link til den), der kan bruges til maling af fodlister og radiatorer?

Ole
Helt enig Jacko.
I at sprøjte- og spraymaling til stort set er noget p..

Men hvis jeg nu vil male en plastkofanger! med rulle og pensel. Hvilken type maling er så velegnet?
(Links direkte til spekter, der kun sælger til forhandlere, men penslerne kan købes ved de fleste prof. malingforhandlere)

Personligt kan jeg godt lide denne type til paneler, dørkarme osv:

http://www.spekter.dk/default.asp?P=Blondie-prof-ovalpensel-lyse-boerster.73.316.268.0.1.i
http://www.spekter.dk/default.asp?P=Blondie-ovalpensel-lyse-boerster.73.317.268.0.1.i


Den fåes også i Guldberg, den er dog noget dyrere men også tilsvarende god.


Ang radiatorer, er det an på hvilken radiator. De gammeldaws "golf" radiatorer (dem med riller osv) kan det, som sagt godt betale sig at sprøjte pga riller osv som man ikke kan komme ordentlig ind med pensel.

Flad radiator vil jeg bruge en lakrulle til, i kombination enten med førnævnte pensel eller med en skråpensel og "flaskerenser"
http://www.spekter.dk/default.asp?P=Radiatorpensel-kort-vinklet-lyse-boerster.73.341.270.0.1.i
http://www.spekter.dk/default.asp?P=Radiatorboerste-snoet-gedehaar.73.352.270.0.1.i


Det er lidt med pensler, det er en meget personlig sag hvilken type pensler en maler foretrækker. En vil måske helst bruge ringpensler til paneler og nogle helst ovale (som mig). Det vigtige er, at investere i ordentlige pensler (Guldberg og Spekter som f.eks). Penslerne er lavet af nogle ordentlig hår, de er gennemtestede, hårene stritter ikke til alle sider og hvis man ellers får dem rengjort ordentlig og opbevare dem ordentlig kan de holde i rigtig mange år. Min ældste pensel er ca 10 år og dem bliver ofte brugt.


Uha Sitting Bull, jeg er ikke autolakere og må indrømme min ekspetise ikke lige ligger i at male på plastic. Så hvad du lige skal bruge, vil jeg helst afholde mig fra at komme med råd om (må sidde nogen derude der har prøvet det der). Dog vil jeg mene, du som minimum skal havde en god grundmaling. Samt jeg nok ville ridse plasticen let med meget fint sandpapir (korn 400-500 e.lign) for at give lidt ekstra vedhæftning og selvfølgelig god afvaskning.




Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også