Hjælp til sprøjtemaling

Har lige sprøjtemalet nogle fodlister (før de er monteret), men resultatet er ikke blevet særlig godt, så jeg mangler gode råd. 

Sprøjtepistolen er sådan en:
http://www.harald-nyborg.dk/
Jeg har brugt en vandbaseret maling i glans 40, som jeg fortyndet en anelse. Overfladen på listerne er blevet meget ujævn, forstået på den måde at den er blank nogle steder og meget mat andre steder - det er lidt som om der ligger en fint hvidt pulver på listerne. Sprøjtepistolen er holdt i en afstand af ca. 10 - 15 cm og stilleskruen i siden er helt spændt mod uret uden at jeg dog ved hvad den gør - jeg kan bare se at der kommer fint med maling ud.

Hvor stort tryk skal der være på slangen? 
Hvor meget skal malingen fortyndes?
Gode råd generelt?

Vil det være nemmere og bedre med sådan en her:
http://www.harald-nyborg.dk/p6716/earlex

Jeg har ofte malet med spraydåser med godt resultat.

 På forhånd tak
Ole


Ole
Har lige sprøjtemalet nogle fodlister (før de er... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for en god udførlig beskrivelse, Jacko. Har altid troet at det var malingen, der bestemte hvor glat overfladen blev, men selv med de dyreste, bedste malinger er det ikke lykkedes mig at få et pænt resultat med pensler - måske fordi netop penslen ikke var god nok.

Ole
Sitting Bull:

Hvis du er inde ved plast, skal du bruge en plasticprimer først. Den er ganske tynd og påføres tyndt. Ovenpå den skal du have grundmaling som efter tørring slibes med p600-800, grundes igen og slibes med p800-1200. Derefter autolak, du vil nok have gavn af en langsomthærdende type, så malingen kan nå at flyde sammen. Vil du ikke ud i egentlig autolak, så kan en helblank alkyd-emalje også bruges. Mellemslib med p1200 og derefter p1500. Når du er færdig kan du polere med p2000-p3000.

Den pensel jeg finder mest velegnet til autolak og helt fint arbejde er denne http://www.maling.nu/guldberg-modler-25-mm/ fra guldberg. Børsterne er sorte og ekstremt bløde. Lakken kommer til at ligge helt vildt flot. Pensler med okseørehår er helt exceptionelt bløde, næsten på højde med mårhår.

Men altså, autodele bliver altså flottest hvis de bliver sprøjtet og metalliclak ser forkert ud, hvis den pensles på.
Rigtig fint der CharlotteFrich.

Nu ved jeg ikke præcist hvilken type plast en kofanger er fremstillet af.

Men kunne jeg lokke ud af dig hvad for en plasticprimer der kunne være tale om. Og osse grundmaling. Hvis den nu skal passe til slutbehandlingen med alkyd-emalje. Er det hos Flügger el. lign. Eller skal jeg kikke hos autolak grosisterne?

Grunden til at jeg vil forsøge mig med pensel, (eller rulle), er at det er en gammel bil - som godt må se lidt rå ud.
{Jeg har iøvrigt engang forsøgt at male en hel motorhjelm med metalic-maling på spraydåse. Total fiasko :o(}
Tror du skal male den med pensel så

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej SB

For at gøre det så let som muligt for dig selv, vil jeg foreslå at bruge en plastprimer på spray og eventuelt også grundmaling på spray. En velassorteret farvehandler bør have begge dele på lager, hvis ikke, skal du henvende dig hos en autolak-forhandler.
Annonce
Jacko, svarer denne pensel fra Guldberg til den pensel fra Spekter du linkede til - synes at den har lidt lange børster (lavet af svinehår)? Prisen er meget overkommelig.

Ole
Orc: Nu har du ikke sat et link ind, desværre. Men hvis det er en oval/Blondie str35 så ja
Men ellers, køber du Guldberg pensler går du i hvert fald ikke fejl i kvalitet. Det er de bedste der er på markedet,- efter min mening. Jeg kan selv bedst lide pensler med Svinehår vs Syntetisk til almindeligt malerarbejde. Men det er smagssag, det betyder nu ikke så meget når det er kvalitet om det er syntetiske eller svinehår.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Nå nej  her er linket:
maler-maling.dk
De tal der står 45 - 55 - 65 -  er det længden på hårene, som han skriver eller er det bredden - er lidt forvirret i forhold til Guldbergs hjemmeside hvor de skriver at 79 serien har 1/4" længere børster? 

Ole
Linket virker ikke.

45-55-65 er bredden på penslen

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Rigtig fint der CharlotteFrich. Endnu engang.

Men er plastprimer "bare plastprimer" Og ditto grundmaling.

Er begge dele altid på opløsningsmiddelbasis og er det altid acryl-produkter?
Og er det uden betydning for slutresultatet hvilke produkter der bruges til primning og grundmaling?

Og er det rigtigt at en tåbe kan spørge om mere end 10 kloge kan svare på?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også