Åndedrætsværn må ikke bruge i mere end 3 timer. Hvorfor ikke?

Hej!

Ja, hvilke typer masker må man kun bære i en begrænset tidsperiode. Hvorfor?

Jeg har hørt noget med kondens i lungerne ved nogle masker, og for lidt ilt til hjernen for nogle andre masker.

Nogen de rkan komme med noget dokumentation, eller undersøgelser, der vider at masker kan være skadelige?

Mvh.
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De såkaldte kaffefilter masker måtte man kun bruge i ca 3 timer i træk da de kunne give vand i lungerne , reglerne omkring kulfiltermasker kender jeg ikke..............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Ja, men hvor står det Svend?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der står noget her. Men ja, det har noget at gøre med den modstand der er i en maske, når man trækker vejret i den. Det er også grunden til, at maske med ventil er at foretrække.

http://arbejdstilsynet.dk/da/regler/at-vejledninger-mv/arbejdets-udforelse/at-vejledninger-om-arbejdets-udforelse/d5-personlige-vaernemidler/d54-andedraetsvaern.aspx
Charlotte: Jeg kan ikke se noget, andet end at der står at man ikke må bruge masken i længere tid end 3 timer.
Tak! Kunne godt tænkte mig en lidt mere grundig forklaring, men jeg må nøjes
Du skal da ikke lade dig nøje,prøv da at smide en mail til F.eks disse hårdt arbejdene personer,de må da om nogen kende til emnet.
http://arbejdstilsynet.dk/da/

René
Jeg Googlede lidt på det, det her lyder som en god forklaring.
Sakset fra linket....

"3 timers reglen
Anvendelse af åndedrætsværn er belastende for kroppen. Derfor er anvendelsestiden begrænset for visse typer.
Filtrerende åndedrætsværn, altså der hvor brugeren selvskal trække vejret igennem et filter, må kun benyttes i 3 timer pr. døgn.
 Hvis arbejdet strækker sig over 3 timer, skal der allerede fra arbejdets start anvendes åndedrætsværn med turboenhed (blæser) eller luftforsynet åndedrætsværn."

http://www.icm-as.dk/media/9273/%C3...3%A6rn.pdf

Det er så reglerne, men hvorfor det er sådan ved jeg ikke, men det lyder da som en ok regel.

PS. der findes engangsmasker (papnæser) med udblæsningsventil, de er betydelig bedre at at bruge. (når det er til GDS brug) I forhold til de masker uden ventil
mvh jens
Hvilken forklaring?
Skrevet af jarlemand på 10 maj 2012 12:28
Hvilken forklaring?


Anvendelse af åndedrætsværn er belastende for kroppen. Derfor er anvendelsestiden begrænset for visse typer.

Nu er reglerne jo som de er, det er nok ikke nemt at ændre på,
jens
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også