Montering af fugtstyret blæser (el)

Hej - jeg har overvejet at få en fugtstyret blæser der gerne skal sættes op i en gammel aftrækskanal. Huset er fra en alder hvor man brugte 15x15 cm firkantede aftræk - men nu om dage er det jo Ø100 runde aftræk. Jeg har fundet ud af man kan købe en afblænding til hullet hvori der er et Ø100-hul så en ventilator kan monteres heri. Efter at have overvejet det lidt er jeg dog stødt på et muligt problem. Da ventilatorerne i butikkerne kun er cirka 15/16 cm er de altså kun minimalt større end det gamle hul - og derved er det nødvendigt at strømmen til ventilatoren bliver ført i ventilationskanalen - må man det?

Jeg vil ikke til at få elektriker ud hvis det alligevel viser sig at det ikke kan laves på lovlig vis.

Ledningen regner jeg med skal gå fra lampested i loft, hen over loftet og så må der bores et hul ind i ventilationskanalen og ned den vej. Hvis man ikke må det, kan jeg så overhovedet få monteret en ventilator der? Så skal ledningen vel føres synligt under loftet frem for over loftet, hvilket jeg ikke er meget for?

Jeg håber nogen kan guide mig på rette vej!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan din overgang fra firkantet til rund ikke monteres f.eks. 3 cm oppe i kanalen, således at der er 3 cm mellem denne og overside af ventilator? Røret på ventilatoren er vel ca. 10 cm langt, så det vil jo stadig gå op i røret. Så er der plads til kablet.
Hej - tak for buddet, men desværre. Der er reelt ikke tale om en "overgang", men derimod bare en dækplade der monteres udvendigt på (under) loftet, hvori der er et Ø100-hul. Kan ikke finde noget jeg kan sætte op i skakten som passer..

Havde håbet en elektriker lige faldt over indlægget og havde det gyldne ja/nej svar!
Skrevet af SwedChef på 09 maj 2012 12:36
Hej - jeg har overvejet at få en fugtstyret blæser der gerne skal sættes op i en gammel aftrækskanal. Huset er fra en alder hvor man brugte 15x15 cm firkantede aftræk - men nu om dage er det jo Ø100 runde aftræk. Jeg har fundet ud af man kan købe en afblænding til hullet hvori der er et Ø100-hul så en ventilator kan monteres heri. Efter at have overvejet det lidt er jeg dog stødt på et muligt problem. Da ventilatorerne i butikkerne kun er cirka 15/16 cm er de altså kun minimalt større end det gamle hul - og derved er det nødvendigt at strømmen til ventilatoren bliver ført i ventilationskanalen - må man det?

Jeg vil ikke til at få elektriker ud hvis det alligevel viser sig at det ikke kan laves på lovlig vis.

Ledningen regner jeg med skal gå fra lampested i loft, hen over loftet og så må der bores et hul ind i ventilationskanalen og ned den vej. Hvis man ikke må det, kan jeg så overhovedet få monteret en ventilator der? Så skal ledningen vel føres synligt under loftet frem for over loftet, hvilket jeg ikke er meget for?

Jeg håber nogen kan guide mig på rette vej!

Du har, som du selv skriver, to muligheder, endten over loftet eller under loftet. Hvis du vil have installationen ført frem over loftet, er det fast installation. Du kunne så få lavet et lampeudtag/stikkontakt og slutte din ventilator til der. Stikkontakten kunne evt. laves med en forfra dåse, så den kunne blive planforsænket.

fase
Du skal bare huske at hvis det er over en brusekabine, så må du ikke afsætte et lampeudtag, ej heller en stikkontakt.
Men der er vel som sådan ikke noget galt i at lave hul i aftrækskanalen på loftet til kabelføring, dette hul kan jo lukkes med en gummimembran igen, eller med silikonefuge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis