Brudskifer på net.....

Hej derude. Jeg vil gerne lave en lille terrasse lige uden for huset. Lige nu er der en række fortovsfliser og så et blomsterbed, og det hele er afgrænset af en ca 60 cm støttemur, opbygget af marksten. Nedenfor ligger en anden terrasse, hvor fliserne også skal skiftes ud med brudskifer.
Men hvordan bærer jeg mig ad? Så vidt jeg kan google mig frem, kan skifer enten støbes eller lægges i sand. Jeg vil gerne støbe for at undgå ukrudt i fugerne, men hvor langt skal jeg grave ned, hvad skal underlaget være, og hvor tykt skal betonlaget være? Støttemuren skulle gerne stadig kunne holde, for den orker jeg ikke at fjerne....
Jeg håber, at nogen har tid til at komme med et bud.....
Venlig hilsen, Sussi.

Sussi.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
i gyldendals store havebog står der. Sten kan lægges i sand eller mørtel, men resultatet bliver bedst i mørtel. ved lægning i mørtel klargør man først en egnet underbund, læg først en kant i et underlag af beton og bind dem derefter med mørtel i fugerne, klargør belægningsmørtlen (1 del cement 5 dele skarpt sand) og udlæg den i et 3 cm tykt lag, læg stenene i et ensartet afstand så der bliver fuger til mørtle, brug evt. afstandstykker. når arealet er færdigt belagt, børster man tørmørtel ud over stenene,for at fjerne lufthuller presser man fugerne med et tyndt stykke træ, i vådt vejr vil fugten fra jorden og luften afbinde fugemørtlen, i tørt vejr kan man vande for at fremskynde afbindingen. syntes det lyder som et kæmpe arbejde, held og lykke og god arbejdslyst.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Altså, jeg har nok brug for at få det tygget lidt mere....lige nu har jeg jord, der hvor terrassen skal være. Så jeg skal vel grave et lag af - hvor meget? - lægge f.eks. stabilgrus? hvor tykt? - og så et lag beton? - hvor tykt?
Jeg tør ikke bruge vibrator for tæt på huset, som er en gammel bondegård....
Venlig hilsen,
Sussi

Sussi.

ja du skal vel nok grave af, så du har fald (1 cm pr. meter) væk fra huset, tror ikke du skal have mere en 5-6 cm grus, beton var 3 cm, har du mulighed for det kan du vel låne gyldendals havebog på biblioteket, der står det fint beskrevet med tegninger og det hele.
du skal heller ikke bruge en vibrator, hvis jorden er fast. du kan stampe jorden, med fødderne og vande lidt og stampe igen, det har jeg gjort flere gange.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis