Fald på terrasse

Hej

Vi vil gerne have etableret en terrasse. Det skal være med fliser el. mindre belægningssten. Jeg er i tvivl omkring hvad der er smartest mht. faldet. Reglen er jo at skal være væk fra huset. Problemet er her, at terrænet falder let imod huset.

Jeg ville helst, at terrassen følger terrænet så godt som muligt, og så bevare det bed, som der er fra husmuren og ca. 60 cm ud. Dvs. at vandet vil løbe hen til bedet og trække i jorden der. Der er ikke kælder på det pågældende sted og ingen dræn.

Alternativet vil være at grave ud og etablere fald væk fra huset, men det vil skabe  en kant.

Terrassen skal starte ud for nærmeste hushjørne og hen forbi det bagerste vindue. Bredden bliver ca. 4 meter. - Der hvor tagstenen er lagt på græsplænen.



Set fra den anden side.



Hvad ville I gøre?


Mvh. Jakob Jørgensen
Hej Vi vil gerne have etableret en terrasse. Det... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay. Det virker måske umiddelbart lidt overkill ja.

Omfanget af projektet begynder at overstige det jeg havde forestillet mig

Mvh. Jakob Jørgensen
Da hellere ofre 200 kr på liniedræn nu frem for mange flere penge og arbejde, hvis du får vand ind og ødelægge dit fundament og krybekælder. Synes da de 200 kr for 3 meter billigt.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Nu er det jo ikke kun liniedræn. Det er jo også en faskine.

Det var nu lige så meget det arbejdsmæssige jeg tænkte på.

Mvh. Jakob Jørgensen
Jeg ville også anbefale en løsning for at holde vandet lidt væk fra huset.. det vil være ærgeligt at stå med en flot terrasse og skulle lave den om når fundament og facade bliver opfugtet af vandpåvirkningen..
Husk der kommer væsentlig mere vand mod huset fra en fast belægning end fra nuværende overflade med græs, hvor regnvandet hurtigere trænger ned i jorden.
god weekend
/flemming
Sådanne projekter griber hurtigt om sig.

Du må hellere lave det ordentligt fra start

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Selvfølgelig. Det er også derfor jeg spørger

Mvh. Jakob Jørgensen
Jeg går fortsat og pusler med projektet inde i hovedet. Indtil videre er jeg kommet frem til følgende:



Havegangen kommer til at løbe langs langsiden af huset, som der ikke lige er billede af. Der hvor terrassen er afgrænset i 45 grader er ved legehuset. Fliserne er 40 x 40.

Bedet på billeder ryger. Det er mig og min chef (læs fruen...) blevet enige om

I stedet for at følge terrænet ind mod huset, så bygger jeg op i højden, så faldet kommer den anden vej væk fra huset. Jeg får jo en masse jord til overs, som jeg kan bruge til at få terrænet til at flugte med terrassen.

De små sten rundt i kanten er chaussésten, mens de mere aflange er 40 x 40, som jeg påregner at stille på højkant i tørbeton. Dette for at få en afgrænsning ind mod bedet langs huset.

Lyder det åndsvagt?

Hvilken rækkefølge vil I anbefale i arbejdet?

Grave ud, støbe kant, fylde grus på, lægge fliser. - Eller skal jeg vente med at støbe kanten til sidst...?

Mvh. Jakob Jørgensen
Så er jeg kommet godt igang  Det giver gode overarme




Har lige et spørgsmål ang. kantsikring. Jeg havde egentlig tænkt mig at købe noget støbemix og cement og blande det tørt i forholdet 1:5. Herefter hælde det ud langs kanterne og vande med haveslangen. Kan det gå?

Vil det være billigere og bedre at købe noget færdigblandet i sække i stedet for?

Mvh. Jakob Jørgensen
Lige et par billeder af det færdige resultat:






Mvh. Jakob Jørgensen
Nydeligt resultat.
Klap dig selv på skulderen, det er en flot have du har fået ud af det.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis