Hårfine revner i gelcoat

Nu har jeg set i TV-shoppen at man kan fjerne ridser i lakken på sin bil med en filtpen lignende dims, og så tænkte jeg om der er et tilsvarende vidundermiddel til både.
Den aldrende Albn Vega har nogle hårfine revner i gelcoaten. Det er mest i cockpittet hvor de typisk er ved rundinger og vinkler. En gang maling kunne vel gøre det, men det er sjældent kønt medmindre man splitter alt ad og sprøjter det på.
Nogen gode ideer?

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det eneste jeg kender til både, er Gelcoate spartel, men det er til lidt større skader.
Og man rammer sjældent farven helt, slet ikke på en ældre båd.

Så hvis det er hårfine revner i cockpittet, er det måske det kønneste, at lade det være.

mvh jens
Det bedste er nok at du bruger en farvet bådvoks, smør bare rigeligt på, lad det tørre op og så skal der poleres til den store guld medalje.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Ulf

Hvis de fine revner er i rundinger og hjørner som du selv skriver, så er revnerne sandsynligvis kommet fordi glasfiberskroget arbejder lidt i hårdt vejr. Når skroget vrides så vil belastningen altid blive stærkest i hjørnerne, og så kommer der disse revner i gelcoaten.

Revnerne går sandsynligvis ned til glasfiber-lagene ( dvs igennem 1-2 mm gelcoat) - og så er det måske slet ikke muligt at polere ridserne væk i selve overfladen.

Men det er da værd at forsøge at skrabe lidt i ridserne og så spartle i den rigtige farve - sidst skal det vandslibes finere og finere + polering tilsidst. Men det kan være at revnerne kommer igen næste gang du sejler i hårdt vejr.

Hvis revner i gelcoaten skal repareres permanent, så skal du afrense og forstærke med et lag glasfibermåtte eller måske to på bagsiden allerførst; ellers er svagheden der jo stadigvæk, og revnerne kommer igen. Men så begynder det jo at være lidt overpedanteri.

Det er vel også OK at polere, og så bare være glad for båden som den er.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Hej A.,

Uden at have røntgenfotograferet det, så hælder jeg også til din forklaring om belastninger, der får det til at revne.
Jeg havde håbet på at man kunne hælde noget meget tyndtflydende i revnerne, så de lukkes. Jeg ved ikke hvor meget jeg vil eksperimentere - man risikerer jo hurtigt at det bliver meget værre at se på. (så var det jo rart om nogen andre havde prøvet det først - også kaldet Risk Management)

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Næh ! Ulf.
En skrue der er banket i, holder bedre end et søm der er skruet i, så der må være noget der er smuttet for dig.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja håndværker, jeg siger jo ikke noget om hvad der holder bedst, blot hvad der er nemmest:-)

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Jeg tror at det nok kommer lidt fra min læretid, Mester måtte banke en skrue helt i. Svendene måtte banke dem halvt ned og skulle skrue resten og vi stakkels lærlinge måtte kun skrue skruerne i.
Det er nemmere at skrue en skrue ud, der er banket skævt i... end det er at skrue et skævt søm ud.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også