Vedr vask af fyrtræsgulv planke gulv vandskade?

Jeg har været ved at grundrengøre et sæbebehandlet fyrtræsgulv på ca 15 kvm og havde læst at det skulle have godt med vand under gulvvask så det fik 3 spande vand ca og så med skrubberen hvilket nok er i overkanten. - Mit spørgsmål er nu kan det have givet en decideret vand skade i bygning ? - Nu er jeg typen der spekulere meget så det ville være rart at vide :S ...  - Gulvet er selvfølige blevet tørt igen men tænker på om der kan komme fugt under ? - Det havde jeg ikke lige taget med i betragtningen da jeg gik igang...

-Rene 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Smed du tre spande vand på gulvet, jamen så må vi jo sige at den sidste Molbo ikke er gået forgæves
Ja fordelt ud over hele gulvet. Og det noget jeg har læst mig til herinde et fyrtræsgulv skal have meget vand ved grund rengøring da det suger enormt meget vand hvis man vil have det ordenligt rent. 3 spande vand er nok overkill men sådan er det jo desværre når man ikke kan få det godt nok :S - Nu går spørgsmålet jo entlig heller ikke på om jeg er molbo eller ej men om at bygning kan have taget skade... alle andre dumme svar er lirelanvant hvad kan jeg bruge det til når skaden er sket ?

Link: http://www.idenyt.dk/forum/boligen/...-gulv-3664 

Jeg citere: 

Hejsa! 
Du er på den rette vej med sæbespåner. 
Det de fleste ikke ved, er at der skal rigtig meget sæbespånevand på sådan et gulv. 
Et eksempel: 10m2 tomt værelse kan sagtens ta' en til to spandfulde sæbevand alt efter hvor gammelt gulvet er. Hæld vand ud jævnt fordelt og skrub så rundt med en gulvskrubbe - søb op og og gentag evt. hvis du stadig synes gulvet er snavset. Et stort arbejde, som skal gøres én til to gange årligt, alt efter hvor meget rummet bruges, men så har du også verdens flotteste naturlige gulv, hvor alle ridser og pletter er som blæst væk. Du kan også lave så tyk en opløsning at den bliver klisteragtig og lade den sidde et døgns tid, både som buffer mod nyt snavs men også til at trække skidtet ud af plankerne - tør det resterende sæbe af eller skyl efter, hvis du synes dette er nødvendigt. Bare husk at jo tyndere dit vand er, jo letttere sætter skidtet sig godt fast igen. (denne behandling kan fint bruges til et beskidt mamorgulv også

Nu der ingen der siger alt der står på nettede er rigtig men jeg regnede da med det





Mvh Rene
hej. Godt sagt renehobro. Mange forveksler brun sæbe og sæbespåner hvor brun sæbe er stærkt alkalisk og afrenser det meste af organisk materiale det kommer i nærheden af hvor sæbespåner opbygger en modstandsdygtig overflade på rå trægulve. så måske først det ene og så det andet alt efter opgaven.

 varmetossen

Ja jeg brugte brunsæbe først og gav det en omgang med en tyk sæbespåneblanding efter - Men som jeg har sagt var 3 spande nok lige overkill men sket er jo sket :/ Men når det et gammelt byggeri burde strøerne gulvet ligger på vel have god mulighed for at tøre ? - Kan se gulvet er lagt på strøer når jeg piller fodlisten op ved dørtrinet dvs der luft mellem loftede som ligger under og gulv. - Jeg bor på 1 sal og hende der bor under mig har ikke fået noget vand ned.

-Rene
Nej. Rolig nu så meget kan du ikke have sjasket når det bliver tørret op lige efter

 varmetossen

Annonce
Hej

Lidt sent ude,men jeg siger det nu a ligevel, det kan måske bruges senere hen. ; - )  jeg har  nogle gamle afsyret antikke fyrtræs møbler og har altid givet dem sæbespåner, fordi det har jeg fået af vide jeg skulle, men så skulle jeg ind forbi maler forretningen og have lidt hjælp til en project og  så var det at hun sagde, at sæbespåner UDTØRRE  træet -man skal give det en speciel sæbe som kan købes i en stor dunk kun.Med eller uden hvid pigment .

Hilsen

Lotus
Alle har ret til en udtalelse ud fra deres motiver. Vi har levet med såkaldt ubehandlede gulve, og tro mig. Sæbespåner udtørrer ikke gulvet. Vi havde et hus med en rundgang omkring midten i huset hvor børn og hunde for rundt efter hinanden mellem stue og køkken. I stuen var der et gulv med afhøvlede gamle brædder og når det blev lige sort nok på stien fik det en gang sæbespånevand og blev som nyt med måske en til to måneders mellemrum. 

 varmetossen

Hej

Tak fordi jeg gerne må skrive hvad damen sagde. ; - ). Om det så er rigtigt eller forkert må guderne vide som man siger.
Det var ikke dig jeg gik efter, men damen der udtalte sig. Var det en påstand eller dokumenteret.
Alle venlige hilsener

 varmetossen

ah. ja hun sagde det flere gange. Man tror nu helere ikke at det tørre ind når man putter vådt på med sæbe i. Måske gør det, ved ikke.Holder ikke øje med om det gør.luft fugtighed har jo også meget at sige i et rum om der er knas tørt.

Ja venlige hilsner.

Lotus
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også