Ny facade på sommerhus

Hej på forum.


Vi har et fint lille sommerhus, hvor facaden nu trænger til en kærlig hånd.


Vi overvejer at bruge 12 mm krydsfiner med spor eller at udskifte de nuværende lodrette profilbrædder, som er behandlet med træbeskyttelse.


Er der fordele og ulemper vi skal tænke på ved dette valg?
Vi hælder mest til krydsfiner, da det virker nemt og bekvemt.....er dog i tvivl om 12 mm tykkelse.....profilbrædder er jo en del tykkere.


Huset er isoleret med 75 mm i væggene og derefter vindpap.


En spørgsmål vi også har stillet os selv er, om man egentlig bare kunne købe en stak 9 mm. krydfiner plader med spor og så bare skrue den udenpå den nuværende facade? 


På forhånd tak :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor vil du udskifte de eksisterende brædder?
Hvad fejler de?

Huset har stået uden vedligeholdelse i mange år og vi har netop overtaget for 9 mdr. siden.
Der har ikke været tagrende og det har med tiden resulterede i at den nederste del af bræderne
er blevet grimme og nogle steder er træet helt eller delvist nedbrudt.
Jeg skal igang med at beklæde en misrøgtet bygning.
Der vil jeg sætte 15 mm douglasfinerplader på, og så sætte lodrette brædder på, alt grundigt smurt ind i træbeskyttelse, inden brædderne sættes på. Brædderne er kun staffage, der skal illudere 1 på 2, og for at få en god vindtæt væg.
Jeg har benyttet den samme fremgangsmetode på mit værksted, og jeg er meget tilfreds med det, og der var en klar forbedring i isoleringen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis de nuværende brædder er behandlet med træbeskyttelse og omfanget af nedbrydning er relativt beskedet kunne du skifte og flytte nogle af brædderne.

Sporplader ligner det de er. Falske brædder. I en max. længde på 240 cm

Det er 120 cm brede og ikke så nemme at håndtere og montere.

Hvis du anvender 12mm sporplader må der ikke være for langt imellem understøtningerne/forskallingen, (max. 80 cm og helst kun 60 ditto) og pladernes lodrette samling skal være understøttet.

9mm sporplader udenpå de eks. brædder er dels noget fusk, men der skal måske osse bruges rigtig mange lister til afslutninger ved hjørner og vinduer.


Prismæssigt er trykimp. profilbrædder ikke meget dyrer end sporpladerne.
Tak for jeres gode svar.

Mange brædder er meget nedslidt og har slået sig, mens andre er ramt af gennemtærring.

Jeg har undersøgt priserne for trykimpreneret profilbrædder med fer og not 25x125mm og de koster kun 26 kr.
for 2,4 m. Tror jeg køber et par hundrede af dem og smider dem på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også