Afrundet vinduesåbning med gasbeton?

Hej,

Jeg er igang med at istandsætte en gammel staldbygning og har i den forbindelse besluttet at opsætte en gasbetonvæg på indersiden af den nuværende 1-stensvæg.

I den forbindelse har jeg et spørgsmål:

Da jeg har besluttet at bibeholde de gamle staldvinduer som har en runding øverst, er jeg i tvivl om hvordan jeg laver samme runding i gasbetonen da der jo skal lægges en gasbetonbjælke over vinduesåbningen.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet det samme, med ekstra indervæg og 100 mm isolering imellem murene.
Jeg har også bevaret de gamle staldvinduer med runding og skrå lysning, HELE vejen rundt!
Jeg murede op i blokke. Da jeg kom op i rundingen, lod jeg blokkene stikke lidt frem i vinduesåbningen, og tildannede dem til rundingen, stort set.
Så lod jeg det hærde op og i næste skifte blev en blok, efter grovtilpasning muret ind over åbningen og muren iøvrigt muret færdig.
Da det var færdig hærdet, kunne jeg, efter en skabelon, hugge overskydende materiale af og udfylde med mørtel, hvor der manglede noget.
Med en skabelon indvendigt og den skrå lysning helt ude ved vinduet som ledere, trak jeg pudset af og fik nogle, synes jeg selv, flotte lysninger, lidt som man ser i gamle kirker!
Vinduerne blev efter meget grundig stålbørstning malet med Hammerite, som er det eneste jeg har erfaring for, virkelig kan holde rustudtræk væk. Rens og mal alt grundigt også i falsene.
Så nye glas i, som jeg satte i klar silicone
Indvendigt har jeg skåret nogle plexiglas og sat en høj, blød, sort U-liste på kanterne og trykket det fast ind i den skrå lysning, så jeg har lavet en slags "termorude", så det er fint tæt og de dugger ikke.
Det er et MEGET stort og bøvlet stykke arbejde men jeg frydes dagligt over resultatet, og en del rystede på hovedet ad mine bestræbelser!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også