Flytning elmåler

Skal have flyttet en elmåler fra den ene side af huset til den anden, i forbindelse med renovering af 1. sal.
Må dette tykke kabel føres i etageadskillelsen eller bag gipsforskalling v. endevæg ?  Hvad er bedst og er det lovligt. Skal det evt. skærmes med skinne?  Selvfølgelig ikke gds. Kablet skal også forlænges/samles i skunken.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er nok lige i overkanten til GDS
Det er nok nemmest at kontakte den aut. instalatør, som skal udføre arbejdet, så kan du få det lavet rigtigt første gang.
mvh jens
Ja jeg vil bare gerne ha et svar som siger om den ene eller anden løsning er bedst. Kan den komme i etageadskillelsen kan jeg jo godt forsætte med vvs og radiatorer i gipsforskalling uden at tænke på hvor kablet skal placeres der. Det behøver jeg vist ikke lige at spørge en autoriseret om i første omgang. Folk med 500 kr`s timeløn forstyrrer jeg da ikke mere end højst nødvendigt.
Jeg kan heller ikke se det er det store problem.
Gipsforskallingen er vel til at flå ned igen, når elektrikeren kommer.

Og når gruppetavle og måler er flyttet, foretager elektrikeren en række målinger med avanceret udstyr, udfylder papirer, og fotograferer installationen, og så sender han hele dynen til elforsyningsselskabet.

Der er ikke noget, der er "ligetil" i vore dage.
Jeg fik selv flyttet el-måler for et år siden.

Der fik jeg elektrikeren ud og kigge på hvordan den nye installation skulle laves, så han kunne give tilbud på det. Det kostede mig ikke noget.
Skrevet af dooit på 06 maj 2012 17:29
Skal have flyttet en elmåler fra den ene side af huset til den anden, i forbindelse med renovering af 1. sal.
Må dette tykke kabel føres i etageadskillelsen eller bag gipsforskalling v. endevæg ?  Hvad er bedst og er det lovligt. Skal det evt. skærmes med skinne?  Selvfølgelig ikke gds. Kablet skal også forlænges/samles i skunken.

Du skriver, at du skal have flyttet din måler fra den ene side af huset til den anden. Det du betegner som det tykke kabel, er stikledningen, som gerne må forlænges med en krympemuffe. Hvad der er bedst er umuligt, at rådgive dig om med de oplysninger, du giver. Det bedste er at få din installatør til at se på sagen og rådgive dig om, hvor du bedst anbringer forlængelsen af stikledningen. Det næste spørgsmår er, om du med måleren mener både gruppetavle og målertavle, de er for det meste bygget sammen i en enhed. Hvis det sidste gør sig gældende, er det i endnu højere grad nødvendigt at få elektrikeren med på råd, inden du bygger videre. Hvad der i dit tilfælde er bedst er svært at rådgive om uden at have set det på stedet, og lovligheden afgør din elektriker. Jeg tror heller ikke, du forstyrer elektrikeren, hvis du spørger om, hvad der er bedst.

fase
Annonce
Ja det er både måler og gruppetavle i een enhed. Den skal forlænges i skunken hvor den kommer ind i huset til den anden side af husets skunk (ca. 6 meter). Om stikledningen skal køre på endemuren bag gipsforskalling eller fastgøres på bjælke i etageadskillelsen kan jeg ikke se er den store videnskab men jeg er jo også bare helt almindelig. Ville vide om det i det hele taget var en mulighed (lovligt) at føre en stikledning videre indendøre. (for at slippe for at føre og forlænge ledningen uden på huset). Men når det er så kompliceret en opgave må jeg have fat i elfagmanden allerede nu. Det eneste jeg har brug for, at vide, er hvor de 6 meter kabel skal gå.
Ville vide om det i det hele taget var en mulighed (lovligt) at føre en stikledning videre indendøre.
Ja stikledningen må gerne føres videre indendøre. Om du fører den i etageadskillelse, gipsvæg eller skunk er ligegyldigt. Det eneste, der skal tages hensyn til, er varmeafledningsforhold. Mit råd med at tage kontakt til elektrikeren var ment som et råd, så du ikke skulle lave noget om, når kablet skulle forlænges.

fase
Men hvis hele gruppetavlen, skal flyttes kræver det vel også, en del omforandringer i dit ledningsnet?
mvh jens
Der er kun 4 kabler der alle bare skal kortes op, så det må være rimeligt nemt. At der skal tages hensyn til varmeafledning kan da vist være en god grund til at få fat i elektrikkeren først, for begge de nævnte placeringer er jo i forbindelse med rockwool og også lukket inde.
Normalt vil stikledningen og forsikringerne være dimensioneret på en sådan måde at det ikke er noget problem hvor den ligger, jeg vil vurdere at den ligger dårligere sammen med varmeslangerne i skunken (da disse kan afgive varme til kablet) frem for at den er placeret i etageadskillelsen. Placeringen indendøre/udendøre samt om den må forlænges med krympesæt er helt op til forsyningsselskabet i dit område.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis