Vhf og gps hvordan får jeg dem til at snakke sammen??

Hej Jeg har lige købt en vhf med dsc! jeg skal jo have den koblet sammen med en Gernin 128 pgs!!
vhf Northstar 710 har følgende ledninger:
NMEA in +   yellow
NMEA in -   Green
NMEA aut + orange
NMEA aut - BLack

Gps som jeg husker ledninger
sort
blå
grøn
gul
hvid
brun

Tror brun og sort bliver brugt til min computer til mit levende søkort

Har i en ide om hvordan det skal sættes sammen??
mvh
Alte

<p>&#160;</p>
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg fundet ud af, at blå på gps er NMEA aut og NMEA in er Brun så dem skal jeg vel sætte sammen med Neam på vhf , men hvilken?, der er jo to af hver. Skal jeg have en - + eler havd??
mvh
Alte

<p>&#160;</p>
Hvis din GPS og VHF sidder på samme batteri (og vel at mærke uden inverter eller andet sjov, altså rent 12 volt bådstrøm) burde det være nok at forbinde NMEA+ out fra GPS med NMEA+ in på VHF. Alternativt kan du også føre NMEA- out med over til NMEA- in.

Det kan afprøves med en stump almindeligt to-leders højttalerledning eller lignende, inden du laver en mere fast installation. NMEA-signalet er rimeligt 'robust', så hvis ellers betingelserne er til stede, skal det nok fungere.

Vores installation er lidt mere Storm P agtigt, da vi bruger en USB GPS-mus til vores Levende Søkort og skal lave signalet om til et serielt NMEA-signal, men det virker (sært nok).


Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej.
Det må jeg ned og prøve i morgen! Har ikke meget forstand på den del!! Har lige et andet spørgsmål!! når jeg tænder for vhferen starter den automatisk på kanal 16, derudover begynder den at ringe når der er gået en kort tid 2 min ca. Øh skal den det jeg slukker for den hver gang.....
mvh
Alte

<p>&#160;</p>
En VHF bør altid gå på Ch 16, når den tændes. Så er den på nød- og kaldekanalen straks, hvis du kommer i problemer.
DSC kører på Ch 70, så den må ikke kunne bruges til almindelig snak mm. (På nye radioer er den blokeret, men på gamle kan man stadig komme på).
Hvad er det for en ringen, der kommer når du tænder for den? En ringelyd fra højttaleren eller hvad? Kommer der en fejlmelding i dispalyet? Lidt nærmere beskrivelse vil hjælpe på mulighederne for at gætte kvalificeret.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Alarmen, der kommer efter et par minutter, er dens brok over, at den ikke får noget NMEA-signal. Vores gjorde det samme, det larmer modbydeligt, men kan formodentlig slås fra inde i opsætnings-menuen - det kunne det på vores.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Side 17 i manualen til radioen:



Samme som på vores

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

@Alte:

Dit spørgsmål ang. kanal 16 overraskede mig forresten lidt - alle VHF-radioer tænder på den kanal, og det lærer man på VHF-kursus.

Har du købt en VHF uden at tage det påkrævede SRC-certifikat? Det kan blive en rigtig dyr oplevelse, hvis sø-politiet kommer på besøg. Jeg mener bødetaksten ligger lige omkring 2000 kr, hvis du ikke har certifikatet og kaldesignalbeviset fra Søfartsstyrelsen med i båden.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

hi jo jeg har Src. certifikat, der er vist noget jeg skal have læste op. Et er jo også at tage prøven og bestå andet er, at udøve det i prasis. jeg mener måske også, at man burde at prøve at sende og kalde under sådan et kursus!! Det er sådan, at jeg faktisk har været uden vhf,er i 2 år, da jeg først år troede, at det bare var kablet i masten som ikke var god, men så skiftede vi den, men rigtig uheldigt var kablet bare røget ud af vhferen sidste år!! Derfor har vi nu fået en med dsc!! Jeg har aldrig brugt min vhfer så alt hvad den gør og siger er en ny oplevelse for mig hi....hver gang. Nå men der er noget noget jeg skal have læst op. Jeg havde da også selv tænkt at det var fordi der ikke var gps sat til at den ringede.
Albino det er meget brugebare oplysninger du kommer med, jeg skal først op til båden i morgen for at prøve det af, vende lige tilbage med et svar!!
mvh
torben


<p>&#160;</p>
Jeg nåede lige forbi båden for at prøve ovenstående af. Bandt blå NMea aut + med gul Nmea in+ på vhf sammen, men det gav ingen data.... Jeg tændte og slukkede for gps og vhf men det hjalp ikke!! Øh hvad kan jeg gøre nu??
mvh
alte

<p>&#160;</p>
Hej.
Jeg har et andet sted fået dette svar og det virker.
"NMEA signaler til DSC er ind imellem noget af det som gør, at man bliver for tidligt grå i toppen. Det er ikke altid lige let at gennemskue en manual vedr. dette, der er utroligt mange forskellige modeller og muligheder, men jeg kan hjælpe dig et godt stykke på vej.
Du skal ikke bruge NMEA TX fra radio og NMEA in på GPS til noget! Drop det. Det er beregnet for noget andet. Du skal tage NMEA out (+) fra din plotter og koble sammen med NMEA in (+) på din radio. Så taget du NMEA out fra plotter (-) og kobler sammen med NMEA in (-) fra din radio. Stelforbindelsen (NMEA -) skal samtidig føres til batteri stel. Så skulle forbindelsen gerne fungere. Derefter skal du på din Garmin sørge for at "åbne de fornødne porte" for signaler. Altså indstille plotteren til at sende NMEA 0183 signalerne over til din radio. Hvordan du gør det fremgår af plotterens manual. Her er der også et diagram over ledningsfarver og forbindelser. Når din position vises i radioens display er tingene korrekt sammensat. Betingelsen for at kunne bruge det er så, at du har et MMSI nr. indkodet i radioen, men det har du sikkert styr på. Uden MMSI nr. virker DSC systemet ikke."

ASN
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis