Støbe i sølv

Jeg har et lille projekt, jeg skal have lavet et par holdere med køleplader til en lille motor, delen skal laves i sølv. Men jeg kan ikke lave dem selv så jeg søger en der kan hjælpe med projektet.
Jeg kan skaffe sølvet og betale noget for ulejligheden, men jeg kan ikke bekoste at få en sølvsmed til at lave det med regning.
Jeg har pt. kun idéen i hovedet, og går i gang med at tegne den i 3d senere i dag.

Er der nogle der vil være behjælpelig.

grundpladen skal være under 50 x 50 mm og 1,5 mm tyk,
der skal være et side stykke hvor motoren skrues fast ca. 10 x 15 mm og 1,5 mm tyk
foran skal der være en buet plade der følger motoren form, for at suge så meget varme ud af motoren skal den nok være 1 mm tyk, foran den skal der så tynde plader som fungerer som køleribber.

så alt kan laves af plader som jeg kan skaffe, de skal "bare"  loddes/smeltes sammen, efter det er skåret ud.

Keld, Racefun, Albertslund
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor skal det lige være i sølv ? Bare metallet sølv er dyrt og jeg tror ikke at der er andre end en sølvsmed der har grejet til den slags støbning.
fordi sølv har en varmeledningsevne på 800
næstbedste materiale er alu på ca. det halve. kun diamant er bedre varmeledende men det er jo umuligt at komme til i de mængder selvom man skulle have arvet Mærsk.
test har vist vi kan spare 0,1 sek. pr. 7 sek. race vi kører, dvs. vi kan få en kæmpe fordel i forhold til vores konkurenter på racerbanen.
(modelbilsrace)

Jeg tænkte at der er altid flere der sidder hjemme og nørkler med at lave smykker og arbejder i sølv/guld etc.
jeg tror mit projekt kan laves af plader alene der skæres ud og loddes sammen, altså vi behøver ikke direkte en sølv form/støbning.

Da jeg kan købe sølv engros til ca. 60% hvad sølvsmede giver for det kan jeg betale arbejdet i sølv.

Keld, Racefun, Albertslund
Hvis du selv kan købe sølv i plader, kan du vel også selv lodde det sammen, det kræver jo kun en lidt større loddekolbe der kan blive varm nok til sølvlodning. Så er der kun tilbage at rense det der skal loddes med svovlsyrer påfører flus middel så kan du lodde de plader sammen.
Hvad med kobber det er næsten lige så godt som sølv og så er det ikke så tungt ,alu må vel være bedst da det ikke vejer ret meget , vægten har vel en betydning for en modelracer??

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Det er svært at slå en endelig dom, når vi ikke har set udformningen af emnet, men jeg våger dog det ene øje og siger at aluminium er et bedre materiale til formålet.

Sølv har en vægtfylde på på 10,5 g/cm3, mens alu har en massefylde på 2,7 g/cm3.
Der kan altså bruges mere end tre gange så meget materiale inden vægten er den samme. Det burde give muligheder! Det er jo ikke kun varmeledningsevnen i materialet der spiller ind, men også kølerens evne til at slippe af med varmen til omgivelserne du skal se på.
Skal det være rigtig fint og sjovt kan du lave en køler, der bruger faseskiftende kølemedie. Det vil sige at du har noget væske som fordamper og kondenserer hvor der er hhv varmt og koldt. Princippet bruges bl.a. i bærbare PCer. Det kan virkelig flytte noget varme langt væk i en fart.

Hvad er det for en motor der skal køles?
Elektromotor / brændstof?

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

tak for de venlige kommentarer, som en også skriver kender i ikke udformningen eller vægtgrænser osv. for projektet,
Vægten skal være høj, alu er for let, vi har en grænse på 180 gram som minimum for bilen, heraf skal overdelen (kulfiber karossen) veje min. 50 gram inkl. fører og interiør, lys og så videre, derfor bruger vi messing montering i bunden for at få vægten helt op på 50 gr. og nogle gange må vi spæde til med lidt bly allernederst i siden.
Bilens køreegenskaber afhænger jo i høj grad af hvor lavt vægten kanplaceres og derfor skal det nederste af bilen være så tungt som muligt og alt det der placeres 1 mm over mindste højden skal lettes mest muligt, vi bruger derfor kulfiber og totalt udborede alu dele på alt over bunden, derfor skal bunden være tung og sølv er fortrinligt at bruge, det er det bedste varmeledende materiale, messing og kobber kommer ikke i nærheden, og den begrænsede plads bevirker også at lette metaller vil fylde for meget og få tyngde punktet for højt op. 
vi har stumper og hjul og motor til ca. 70 gram så der er også ca. 60 gram der skal placeres som bundplade. 
  
Så sølv er sagen det kan ikke diskuteres
sølvet vil være 1,5 mm tykt som bund og lameller i supertynde vil rage 3-4 mm op.
der er nemlig heller ikke uanet plads inde i bilen.
det er modeller i skala 1/24
motoren er el mabchi FF130

Keld, Racefun, Albertslund
"messing og kobber kommer ikke i nærheden"

Hvem har talt om messing?

Forskellen på varmeledningsevne mellem kobber og sølv er minimal, se f.eks. her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Specifik_varmeledningsevne

Og kobber er meget lettere at bearbejde.
Mon ikke din fascination af sølv nærmere ligger i "blærefaktoren"?

MvH,

Bent.
Fysiske egenskaber
Kobber er en fremragende elektrisk leder og varmeleder; blandt de rene metaller overgås det kun af sølv på disse punkter, og det endda kun med godt 5 procent.


i min verden er 5% meget, i f1 for at holdes os til en motorsport i måske kender er 5% forskellen mellem først og sidst. ;-)

men skal vi ikke fastholde os til spørgsmålet der blev stillet i starten om der var nogle der kunne hjælpe med projektet?

jeg skal bruge en der har viden om bearbejdning af sølv.

Keld, Racefun, Albertslund
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis