Træ eller træ/alu vinduer, og mærke?

Hej,

Jeg har planer om at købe nye vinduer til huset. Der er 12 vinduer hvor de fleste skal være sidehængt, et enkelt være fastkarm, og så er der også et par stykker som skal være topstyret.

Mit spørgsmål går egentlig på hvad I vil foretrække. Træ eller træ/alu. Ved godt at prisen er ca. 25% dyrere ved træ/alu men er det ikke godt givet ud, når man i min verden ikke er så vild med at male vinduer...

Vinduerne skal selvfølgelig være enerigiruder. Og hvad angår lag glas, ja så har jeg i tankerne at der både skal være 2 og 3 lag glas. Hvad der nu passer bedst med hvor vinduerne nu befinder sig i forhold til solen.

Hvad mærke skal jeg vælge, hvor jeg får nogle gode vinduer til prisen.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
KPK Vinduer er nok at foretrække hvis det skal være almindelige trævinduer. Hvis du vil have nye vinduer i træ/alu ville jeg vælge Velfac vinduer, og alternativt IdealCombi. Jeg har dog ingen erfaring med Idealcombi andet end jeg har set dem hos kunder, og hørt udtalelser. velfacs pris er lidt højere, men jeg synes pengene er godt givet ud, det er virkelig flotte vinduer med en høj finish og kvalitet. En sidste mulighed kunne være Rationel vinduer som også laver flotte træ/alu vinduer. Dog er det almindelige trævinduer med påklipset alukapsel

http://www.lyrk.dk
vi har udstyret vores 3 år gamle hus med Rationel træ/alu vinduer.
Vi undersøgte meget omkring vinduer før vi købte. Vi kan ikke sige dette fabrikat er bedre end andre nævnte mærker, det der gjorde udslag til fordel for Rationel var følgende. Karmens tykkelse består hovedsagelig af træ og med alu påklipset, min erfaring er dog, træ isolerer bedre og leder mindre kulde end alu, hvor mod flere af de andre mærker har meget lidt træ og stor andel alu. Og ja design betød også noget, Velfac er nok dyrest, men husk Rationel og Velfac er samme selskab, Rationel er oftest billigst og kvaliteten virker ligeså god. Et tips jeg vil give videre, når i bestiller træ/alu, så sørg for at få ru overflade på aluoverfalderne, de glatte er mere sarte og små sandkorn der børstes med under vinduesvask kan ridse. Nogle kalder også denne ru overflade for granitoverfalder.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg står i samme overvejelser, men hælder nok mest til træ fordi:
* Synes det er pænest og passer bedst til et hus fra 60'erne (men er jo en smagssag)
* Har en del udhæng, så de bliver ikke så udsatte for sol. Jeg klare nok at male vinduer en gang hvert 7-10. år
* Er ganske sikker på at alu på et tidspunkt begynder at "koge op (ved ikke om der er noget reelt i den antagelse
* Det er lettere at repare småskader på et trævindue.

Velfac, har de ikke haft problemer med kuldebroer i deres aluvinduer? Er måske løst nu?

Rationel ser fine ud, men har bare hørt flere der har haft svært ved at komme gennem med reklamationer. For nogen tid siden spurgte jeg (på en pæn måde) en sælger fra Rationel om det. Han havde tydeligvis hørt den før og blev småfornærmet og opførte sig i mine øjne ret uprofessionelt...så tror jeg takker nej til deres produkter.

Anders
Mit hus er en bungalow fra 1938, så det har også nogle år bag sig. Jeg er meget i tvivl stadigvæk om det skal være træ eller træ/alu. Jeg er ikke den store maler af vinduer, så hvis jeg kan undgå det kun det være rigtigt godt

Jeg selv er helt blank når det kommer til erfaring på mærker og den slags. Kender ikke til hvad der er godt og hvad der skidt.

Jeg har lige fået kendskab til kipa vinduer, nogen der ved noget om dem? De har leveret vinduer til Graceland Randers.

Har sat Kipa vinduer i før. Virker ok, men hører til gruppen af discount vinduerne. Der er ikke samme kvalitetsfornemmelse som de dyrere producenter.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Men behøver det at være super kvalitet til et ældre hus? :-)
Har du overvejet om de eksisterende vinduer måske er i en ok stand, så det bedre kan betale sig at istandsætte de gamlevinduer ?
Jeg har selv istandsat mine gamle vinduer og fandt meget interessant læsning om istandsættelse af vinduer og fx. forsatsvinduer her.
/flemming
Er blevet overvejet (om de bare skulle have en omgang maling og nye hængsler og lav energi glas), men ikke et emne jeg vil bruge mere tid på, og hvis jeg skal have andre til det, ja så kommer det jo også til at koste en del penge. Så derfor holder jeg mig til nyt...

Forhåbentlig også en beslutning jeg i den sidste ende bliver mest glad for ;-)

Hej Jens

Vi har selv stået med samme overvejelser, men jeg har fået min vilje, og det bliver uden tvivl Træ/alu vinduer. Jeg ved at vi ikke kommer til at få malet almindelige trævinduer, når de trænger, og så vil man altid se det som en træls opgave (specielt vinduer på første sal, hvis du har sådan en).

Vi er endnu ikke klar til det endnu, men har lavet lidt beregninger rundt omkring. Det stod mellem Spar Vinduer (som i øvrigt ikke har de bedste anmeldelser) og Danske vinduer og Døre i Sunds. Jeg overvejer stadig om man bør tage chancen med SparVinduer, da der er penge at spare, men et eller andet sted ender det nok med Danske. De er søde og rare og priserne er fornuftige, og så er der 10 års garanti OG 14 dages returret.
Mange andre steder godkender man så snart fragtmanden er på stedet, og det er ikke sikkert han har lyst til at vente på at man får åbnet alle indpakninger og tjekket alle vinduer og døre...
Jeg tror pengene er givet godt ud- selv i et ældre hus- uden tvivl.
Ja pyha det kan hurtig bliver indviklet med hvilke mærke man skal gå efter. De forskellige tømrer har hver deres favoritter.

Jeg har hellere ikke valgt "side" endnu. Har dog fået den erfaring at når vi snakker om træ/alu så er det ikke kpk vinduer. De er bedst ved ren træ vinduer.
Rationel vinduer har jeg både hørt godt og skidt omkring, så dem vælger jeg nok hellere.

Pt vægter jeg mellem outline, outrup, ideal combi, velfac. Så du kan se jeg stadig har flere mærker åben. Og hvem ved om der kommer flere mærker indover...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også