Glasfiberbåd, maling og grunder.

Hejsa.

Jeg er ved at male min gamle båd. Både dæk, cockpit og fribord Har lige et spørgsmål eller 2.

Jeg er stortset færig med at slibe nu. Alt maling er kommet af og er kun det gamle grunder tilbage og nogle steder kan man se glasfiber. Nu kommer der 2 komponent på, som jeg har hentet ved en autolaker.

Første spørgsmål. Men jeg kan vel godt genbruge det grunder der sidder på? Det kan vel ikke boble op, som en 1 komponent maling måske ville havde gjord?

Spørgsmål nummer 2 Hempel Light Primer Spray. Kan autolak hæfte på det, selvom det er epoxyprimer? Snakkede med en som sagde at det ikke kunne og at det ville blive dårlig.

Vil dælme være sikker på det lykkes, nu hvor man har brugt halvdelen af foråret på at slibe

Mvh Mathias
 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til spørgsmål 2. Tænkte jeg ville give de steder hvor glasfiberen var kommet igennem den gamle grunder, Hempel light primer også slibe bagefter.. Inden auto lak.
Det er ikke nemt at svare på, om den gamle grunder kan enes med 2k autolak, når du ikke ved hvad type grunder der er brugt, men du kan jo lave en lille prøve og se om det koger op.

Jeg vil ikke mene det giver problemer, at male 2k autolak, oven på hempels ligth primer.
Vandsliber du det først med fint slibepapir korn 600, eller deromkring, hæfter malingen bedre, eller brug en fin slibemåtte. (som det grove på en køkkensvamp, bare meget finere)

Hvis det var mig, ville jeg give den en gang ligth primer over det hele først.

Har du overvejet at male med Hempels Poly best? så er du sikker på tingene passer sammen.


Jeg har ingen erfaring selv, men har ofte hørt Biltemas grunder og båd maling, særdeles posetivt omtalt, og det er en del billigere.

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvorfor autolak? Har du allerede købt det?
Jeg malede min med Light Primer, efterfulgt af Polybest - begge hempel - med fantastisk resultat.
Som je_ns skriver er Biltemas epoxy grunder og toplak ganske glimrende til en rigtig skarp pris. Eneste ulempe ved deres toplak er at de kun har 4-5 farver at vælge imellem, ellers et super produkt.

Så længe din gamle grunder er 2 komponent får du ikke problemer med hverken light primer eller autolak. Er den gamle grunder derimod 1 komponent skal den enten fjernes helt, ellers må du kun fortsætte med 1 komponent - feks Hempel brilliant enamel
Valgte autolak fordi jeg snakkede med en bådebyggere og når han malede både så hentede han en 2 komponent maling ved en autolaker..

Så ja malingen er købt. Fik 3.5 l for en 1000 kr..
Men ender nok med at skulle lave et test sted.. Og hvis det nu bobler op efter en dag. Kan jeg så hente en to komponent grunder i Biltema og male over det gamle grunder? Vil det også gå galt?

Og tak for svar
Ja Biltemas grunder til både, skulle være  ok.
Jeg vil give hele båden et lag eller to, så er du sikker på der ikke kommer kedelige overraskelser.
mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg er 97% sikker på det ikke bobler hvis bare grunderen er 2 komponent, ligegyldigt hvilken 2 komponent maling du vælger at sprøjte med.
Hvis det bobler/koger så vil du kunne se det med det samme.

Skulle din grunder være 1 komponent hjælper hverken biltemas eller hempels 2 komponent malinger - så skal din grunder af, eller du skal male med 1 komponent ovenpå.

Husk af aftørre de flader der skal males med fortynder inden du går i gang. Så fjerner du gammel film af silicone/voks/skidt. Selv om du har pudset er der stadig rester af ovennævnte tilbage. Er der ikke affedtet med fortynder inden pudsning har du blot pudset belægningen rundt, og din maling vil ikke hæfte ordentligt/kan boble - Så husk affedtning med fortynder og skift klude hyppigt under arbejdet.

Her http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/163561 kan være lidt brugbar viden. Det er mit omlakerings projekt af min Faaborg snekke.
Okay hvis det bobler op, så er det med det samme? Inden for 1 dag.. Prøver i bunden af cockpittet.
Hvis den gør, så må jeg bide i det sure æble og anskaffe mig noget 1 komponent maling :S

Hmm ja vi tørrede den nu ikke af eller vaskede inden vi sleb :s Håber skibet kan overleve hvis vi vasker og tørre godt af nu

Helt sikkert go tråd og projekt du har lavet der. Helt ny båd Vi vil nu bruge pensel og malepude når vi maler. Eneste vi lige har mulighed for.
Jeps hvis det bobler er der ingen anden vej end at fjerne alt grundmaling og grunde forfra, eller bruge 1 komponent. Hvis du har 1 komponent som nuværende grunder er den store fare at det ikke bobler alle steder - og så måske heller ikke der hvor du laver test - men kun bobler enkelte steder. Har du ikke mulighed for at få svar på hvilken maling der er brugt tidligere?

Hempel polybest MÅ IKKE rulles på, kun sprøjte eller pensel. Autolak er bestemt heller ikke godt uden sprøjte, men har du ikke andre muligheder er det jo sådan. Autolak er produceret til sprøjtepistol, ikke pensel/rulle/pude :-)

Hvis bare du tørrer af i fortynder inden påføring er der ingen skade sket - men gør det ordentligt, det er alfa omega for et ordentligt resultat/vedhæftning.

NB: Med det samme menes inden for 5-20min afhængig af temperatur og luftfugtighed - mht bobler/opkogning.
Hmm hvis det kun er nogle steder det bobler op, så er det jo lidt noget øv.. Så virker det jo ikke rigtig det med at prøve et par steder :s Har ikke mulighed for at tjekke hvilken maling der er malet med inden.. Vi købte noget ligende din snekke for 3 år siden..

Men tror jeg må købe noget hempel akyl primer og noget hempel emalje også give den det.. Gemme det andet maling til næste projekt.

Men auto lak, hvis man nu smider 10% fortynder i frem for 25% burde det så ikke være fint til pensel og pude? Sagde ham hvor jeg hentede det fra..

Prøv at spørge han du købte automalingen af, hvad han har af grunder, der findes noget, der ikke får underliggende maling/grunder til at koge op, og som tåler 2-k maling-
Sikkens washprimer extra mild, har de egenskaber.


Hvis du give den grunder over det hele, og der ikke  kommer opkog, kan du roligt male oven på.Kommer der derimod opkog, kan man jo slibe de ramte områder, og grunde igen.

Du kan jo også vælge at slibe alt den gamle grunder væk, det ville jeg selv gøre.

Hvis du vil pensel/rulle male (rulle med kort hår bliver langt det pæneste) så få noget langsom fordampende fortynner, så er der tid til at malingen kan flyde sammen.
(fortynnere finde i hurtig, normal, og langsom)
mvh jens

Ps. jeg har selv lavet en større reperation, på en tidligere båd, hvor jeg brugte auto grunder, og auto 2-k maling, det kom til at se ganske fortrinligt ud, og var også holdbart. (jeg sprøjtede det på med luftsprøjte)

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også