Gulv med gulvvarme, men uden beton han man det??

Hej med jer.

Jeg mener at have læst et og andet om man kan lave et gilv (i et et planshus) der er et kapilærbrudende lag og herover lægges Polystyrenblokke og på toppen afsluttes med et lag med spor til varmeslangerne og varmefordelingsplader.Over dette lag skal der ikke støbes beton, men "blot" lægges et alm plankeparket gulv.

Nogen der kan linke eller fortælle om erfaringer met et sådan system

Fordelene ser jo gode ud ved renoveringer.. enten sparer man 10 cm udgravning og bortkørsel (1 kbm / 10 kvm gulv) eller man kan isolere med et tykkere lag i gulvet.

At det måske koster lidt mere med varmefordelings plader og blokke med spor kan nok opvejes af det mindre besvær og ikke mindst de 10 cm betonm der jo også koster både i arbejde.. men også i materialer...
Jeg håber på feedback omkring erfaringer og gerne henvisninger til steder hvor jeg kan hente uderligere information.

MVH Njord  :;-)

MVH Njord
Hej med jer. Jeg mener at have læst et og andet... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

1. Dejligt med positive erfaringer :-) Fulgte du en af opskrifterne fra Sundolit?

Jeg regnede med sporplader direkte oven på isoleringen.

2. Købte du S150 plader, og hvor?

3. Var det svært at få jævnt underlag?

Mvh Anders

Hej Anders: Jeg fulgte ikke fabrikanternes anvisninger slavisk.

Jeg lagde en lag 22mm eller 21mm krydsfinergulvplader mellem isolering og spor til varmeslangerne. Det fungerer perfekt til normal trafik i stuer og værelser.

S250 Sundolit er beregnet til tunge gulve med tung trafik. Jeg brugte G80. Prisforskellen er til at få øje på med mange m2 i 400mm dybde, men med gulvplader opvejer det rigeligt den lidt ringere styrke.

Hos en kammerat hjalp jeg med en lignende konstruktion med G80. Han valgte som jeg husker det 2x22mm gulvplader. Det skyldes at gulvet senere skulle bærer et flygel. Det virker også perfekt selv her flere år senere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Angående jævnt underlag:

Nogle har brugt sand, men jeg brugte Leca nødder. Udsigten til at køre en trillebør gennem huset forbi sarte møbler og andet inventar tiltalte ikke fruen. Jeg så tydeligt panikken i hendes øjne.

Så var det ulige lettere at bærer Leca sækkene ind uden dramatik.

Da Leca nødderne var fordelt, blev der langt rionet som underlag for gangbrædder. Det hele blev omhyggeligt klappet med en skovl. Undervejs blev der kontrolleret med vaterpas og retskinne.

Om du bruger sand eller Leca til underlag afhænger af omstændighederne. Styrkemæssigt er der ikke den store forskel.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Håber tråden her stadig følges 😊
Jeg står over for et lignende gulvprojekt, hvor et gulv på strøer / planker med meget lav krybekælder ( ca. 20 cm )skal op og nyt gulv etableres.
Er der en vejledning eller instruktion til opbygning helt fra bunden at finde et eller andet sted ?
Vejledningen hedder Træfakta 12, Lette Terrændæk.
Palle Dam skrev den 22-01-2021 17:34:29

Vejledningen hedder Træfakta 12, Lette Terrændæk.

 Tak for det 👍 den er bestilt og kommer forhåbentligt en af de nærmeste dage 😊

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis