Gulv med gulvvarme, men uden beton han man det??

Hej med jer.

Jeg mener at have læst et og andet om man kan lave et gilv (i et et planshus) der er et kapilærbrudende lag og herover lægges Polystyrenblokke og på toppen afsluttes med et lag med spor til varmeslangerne og varmefordelingsplader.Over dette lag skal der ikke støbes beton, men "blot" lægges et alm plankeparket gulv.

Nogen der kan linke eller fortælle om erfaringer met et sådan system

Fordelene ser jo gode ud ved renoveringer.. enten sparer man 10 cm udgravning og bortkørsel (1 kbm / 10 kvm gulv) eller man kan isolere med et tykkere lag i gulvet.

At det måske koster lidt mere med varmefordelings plader og blokke med spor kan nok opvejes af det mindre besvær og ikke mindst de 10 cm betonm der jo også koster både i arbejde.. men også i materialer...
Jeg håber på feedback omkring erfaringer og gerne henvisninger til steder hvor jeg kan hente uderligere information.

MVH Njord  :;-)

MVH Njord
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet stuntet, og har ikke noget at udsætte på det.
Mit gulv er så beklædt med granitfliser, som måske også virker lidt varmefordelende.
Er jeg rigtig nøjeregnende, kan jeg godt fornemme, hvor slangerne ligger, men det synker min verden ikke i grus over.

Det er i en udestue, hvor solen varmer gulvet meget op og ved at køre med cirkulationspumpen fornemmer jeg, at der kommer lidt lune på hele mit centralvarmeanlæg.

Med venlig hilsen
ktm

 

Selv ved et nyt parcelhus ville jeg overveje løsningen, men husk den rigtige trykstyrke på polystyrenen, og den rigtige tykkelse på gulvbelægningen

Det er jo afretningen af underlaget for polystyrenen der bestemmer gulvets planhed.
Hov!!
Jeg glemte, at jeg har brugt fibergips over varmeslangerne under mine granitfliser.
Så alt i alt er det lidt som 50 mm beton, som jeg lige husker det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Jeg har en kollega, der har et system af denne type. Systemet blev valgt for at opnå et regulerbart system med lav varmebærende masse. Det er blevet lagt om mere end en gang, og det er stadig ikke knirkefrit.
Jeg vil derfor anbefale, at du får en momsregistreret håndværker med Byg-garanti (eller hvad det nu hedder) til at lave det, så du har reklamationsret.

MVH Leo

Jeg har så ikke det der ligner knirkelyde eller lyde i det hele taget i min konstruktion, men jeg er også bare en simpel amatør!

Hele konstruktionen med fibergips og granitfliser er jo også limet sammen på kryds og tværs.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Jeg ved godt tråden er lidt gammel men jeg prøver lige alligevel for at høre om der er nogen der har fået lavet en ligende løsning 

Jeg skal igang med en gulvrenovering hvor jeg skal banke det gamle beton dæk op og fjerne et slagger lag.

erstatte det med flamingo, radon spærre, gulvplader, og et laminatgulv til sidst

 Jeg har kigget på løsningen med flyende gulve med gulvvarme i uden at støbe. Eller støbe og lægge gulvplader oven på med gulvvarme i. Jeg vil gerne have et gulv der hurtigt kan blive varmt og koldt igen, da det er inde på soveværelser, hvor det ene er sydvendt. jeg skal på sigt skifte et pillefyr ud med luft til vand og tænker at sådan et setup også passer godt på den lave fremløbs temperatur det.

Håber nogen har nogen gode råd eller erfaringer

Jeg er også interesseret i at høre om erfaringer. Vi står overfor at vi nok bliver nødt til at undermure 30 meter ydervæg, hvis der skal være plads til 10 cm beton, og så er det lidt af en showstopper. Jeg er også lidt mere vild med ideen uden den tunge gulvvarme.

Metoden med en let gulvkonstruktion uden beton har jeg gode erfaringer med. De væsentligste fordele er:

1. Passer perfekt til ældre huse med diverse skrøbeligheder, som en let konstruktion bedre imødekommer. Nyere huse tager heller ikke skade af en vis forsigtighed.

2. Nem og billig at anlægge. Du undgår at slæbe flere ton beton rundt i huset.

3. Småjusteringer foretages let uden at være afhængig af betonens afhærdning.

4. Konstruktionen er helt lydløs - ingen knirken når temperaturen i varmeslangerne ændres.

5. Passer perfekt til højisolerede huse fordi konstruktionen ikke har et efterslæb som betonmassen.

6. Passer perfekt til vandbårne varmepumper med temperaturstyring.

Skulle jeg (må Gud forbyde det) totalistandsætte endnu et hus, ville jeg ikke engang overveje et betondæk.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis