Hvilke fittings fra 15mm pex til 10mm kobber?

Hej

Vi vil gerne have lavet en udendørs vandhane med vask ifm. vores udendørs hane til haveslangen.

Jeg får tilførsel fra en 1/2" ballofix og har indtil nu haft et 15mm pexrør derfra og til vores udendørs kuglehane via en 90graders bøjning og derfra et pexrør ud til hanen.

Jeg har købt et 15mm tee-stykke til montering i enden af pexrøret istedet for bøjningen og har ligeledes købt en overgang fra 1/2" til 10mm kobberrør som armaturet monteres med.

Problemet er nu at gevindet på den overgang er for "langt" ift. det udvendige gevind på tee-stykket og det forhindrer at jeg kan spænde det helt sammen og forstyrrer samtidig også den muffe der sidder ved side af i at kunne spændes helt sammen.

Forsøg på illustration:

Ballofix - pexrør - 15mm x 1/2" overgangsmuffe - tee-stykke - (10mm x 1/2" overgang) - 10mm kobberrør på armatur
__________________________________________||
__________________________________15mm x 1/2" overgangsmuffe - pexrør - kuglehane

Overgangen i parentes er der problemet ligger, da jeg som sagt ikke kan skrue den helt i bunden pga. for kort gevind på tee-stykket.
Dette er købt:
Tee-stykke: http://www.lavprisvvs.dk/shop/conex-tee-15-208911p.html
10mm x 1/2" overgang magen til denne type, men selvf. i 10mm: http://www.billigvvs.dk/Roer-Fittings-Conex-Fittings--Conex-Overgang-m-muffe-15mm-1-2-182279.html


Har jeg købt forkert eller mangler jeg bare en sidste fittings og i så fald hvilken?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skulle have haft en Tee som denne.

http://www.lavprisvvs.dk/shop/conex-tee-15-208924p.html
Jeg kan sagtens spænde tæt omkring kobberrøret, men derimod ikke mellem tee og 1/2"x10mm overgang da gevindet på tee ikke er langt nok til de ca. 20mm indvendigt gevind inde i overgangsmuffen... Det ku godt se ud som om at den anden tee som aksel linker til giver mulighed for det til gengæld...
du køber bare en formindsker til dit tee... fra 15-10mm.
http://vvs.dk/fittings-conex/reduktioner/product-48786.htm
Lad mig se om jeg har forstået dette rigtigt; du prøver at montere en 1/2"x10mm pipefix på en 15mm conextee? -eller er det et almindeligt messing tee? Din illustration er en smule vag, for der står intet imellem ballofixen og pexrøret. Men til gengæld er der en 1/2"x15mm conex m/muffe (overgangsmuffen) imellem Pexrøret og et tee.
Så enten har du, i din illustration byttet rundt på overgangsmuffen og pexrøret eller du har glemt en overgangsmuffe imellem pex og ballofix... Jeg går ud fra det første...

Grunden til at du ikke kan få det tæt i conex-tee'et er delvist rigtigt nok at gevindet på tee er for kort ift. gevindet i Pipefix'en. Den anden del af svaret ligger i at conex'et er koniske og derfor ret svære, for ikke at sige grænsende til umulige at få tætte med pakningsfitting; at den simple årsag at conex er skabt til såkaldte skæreringe og ikke pakninger. MEN(!) en hvilken som helst løsning er ikke nødvendigvis en løsning; for ringtigt nok som je_ns siger at conex'er er skabt til skæreringe, men det vil ikke blive tæt ved at du propper en 10mm skærering ned i en 15mm conexovergang/tee. Jeg sagde, at conex er skabt til skæreringe, men det er ikke helt rigtigt i dit tilfælde!

Den rigtige løsning er, som sluppermand, rigtig nok siger at du skal have en 15x10mm conex reduktion, som du propper ned i conexovergangen/tee'et. Så jærver du en 10mm støttebøsning (til Cu!!!) op i røret og spænder det sammen. Støttebøsningen er MEGET vigtig! Der vil efter et par omgange komme et "knæk". Det er meningen. Det er ikke dig, der har gjort noget forkert. Så kan du efterfølgende spænde den lidt videre!
Pas på med at knokkelspænde den, da Cu røret KAN skæres over af skæreringe og reduktioner!

"...hvis i tvivl - brug mere gaffatape!"

Krøyer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis