Ventilation i "lukket" kælderrum - hvordan?

Hej alle,

Hvordan opnår jeg den bedste indeklima i mit nye lukkede kælderrum? 

Kælderen ligger under min stuelejlighed. Det nye kælderrum ligger under opgangstrappen, men har ingen vinduer og ligger langt fra bagtrappen. Kælderen er generelt tør og jeg har ikke haft nogen fugtproblemer el. lign. i det andet istandsatte kælderrum. Jeg har råderet over det nye kælderrum og det isoleret kælderrum.

Som det fremgår af skitsen herunder, så ligger det nye kælderrum op ad en bærende væg indtil et andet istandsat kælderrum med varmekilde (tegnet med rødt) og vinduer, samt en vaskekælder som jeg ikke har råderet over.

Min første tanke var at lave en ventilation mellem de to rum, men hvilken betydning vil det få - og hvilken slags ventilation skal jeg gå efter? Er der andre løsningsmuligheder jeg ikke ser, fx. etablering af ventilation ud mod vejen? Etablering af varmekilde i det nye lokale? Affugter? Olieovn? Jeg frygter, at uden ventilation eller "Frisk luft", så vil lokalet og indholdet (primært tiltænkt opbevaring af tøj, sæson betonede ting samt værksted) lide skade på sigt ..

Vh
Anders.


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan evt bore 2 huller og føre rør op i fri luft
JR: Tænker det bliver lidt et projekt at få etableret ventilation ud mod gaden i eller omkring opgangstrappen. Lad os sige det er løsningen, hvor ville man da placerer de to huller? I hvert hjørne ud mod gadeplan?

Sitting Bull: Ejendommen er fra begyndelsen af 1900, så jeg tvivler der er meget ventilation i det hele taget. Jeg lufter selv ud efter "Kælder" forskrifterne i mit istandsat rum, dvs. åbner vinduer og forsøger at skabe en smule gennemtræk, typisk om morgen eller om aftenen inden vi går i seng. Vinduerne er de tre streger nederst, hvis min ubehjælpsomme barnetegning ikke er tydelig nok :-)

Du siger huller i væggene - dvs. du ville lave et eller to huller fx. i hvert hjørne i den bærende væg oppe under loftet? Eller måske et oppe i højre hjørne, og et nede i venstre? - og så lade det være med det? Skal man sætte noget ventilation op af en art? Eller bare en rist?

Har brug for helt lavpraktiske råd ;-)

Vh
Anders.
sæt en rist i døren

 

Ja. go' ide der Uldal.
Samt 1 hul i væg til istandsat rum.

Men ellers gælder generelt i en kælder som i alm beboelse. Luft ind gennem ventiler i ydervægge eller vinduer og naturlig eller mekanisk ventilation ud af badeværelset. Eller via emhætten. Luft trækkes gennem åbenstående døre og evt. under dør til toilettet.

I din kælder måske een mekanisk udsugningsventilator i ydervæggen et sted. (Bla. fordi der ikke er noget badeværelse)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis