El-opvarmet hus i 1½ etage 180kvm

Kære Forum, 

Vi står og skal overtage vores første hus der er el-opvarmet. Dette er selvfølgelig en af de første ting vi skal have gjort noget ved da vi ikke er interesseret i at varmeregningen skal løbe løbsk. 

Mit spørgsmål er hvilken opvarmnings form er bedst og vil i vælge?

Huset er godt isoleret og den byggesagkyndige fortalte mig det er isoleret som et energiklasse C hus men fik karakteren D grundet el opvarmningen. Huset er 1½ plan med 105kvm i stuen og 75kvm på 1 salen. samlet 180 kvm. 


Mine forslag og ideer: 

Jordvarme:
Jordvarme er jeg med på har en god COP hele året rundt men at brække et udemærket massivt junkers gulv op på 180kvm i et 1½ etages hus for at lægge gulvvarme og sørge for der kommer regulatorer rundt i forskellige rum + nyt gulv over det hele lyder helt håbløst dyrt?, hvad vil det cirka koste??

Derudover er der nogle der har erfaringer med vandbåren rørføringer i et hus der ikke er født med det hvis det ikke skal ligge i gulvet??


Luft til luft:
Luft til luft kan jeg kun se som en alternativ opvarmnings form til el radiatorene da luften ikke kan komme ud de mindre rum i huset selv om der vil være 2 gode varmepumper i stuen og 1 sal.
Derudover er jeg bange for larmen i rummene fra luft til luft pumpen.
Noget kan måske løses med et varmefordelingssystem til luften rundt i huset men er vi så ikke oppe i samme pris som med jordvarmen og ude i nogle mindre pæne rørføringer rundt i huset?
Derudover er jeg bange for luft til luft pumpens ydeevne og COP når vi har under -5 grader hvilket vi har en del måneder efterhånden. 


Jeg er ikke interesseret i pillefyr eller anden form for biomasse. 


Håber nogle kan hjælpe med hvordan vi skal bedst og billigst muligt opvarme vores nye hus samt kan give et prej om hvor vi er henne prismæssigt når vi taler 180kvm i 1½plan. Området er syd for københavn. 



19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ang. støjen fra luft til luft, så er det kun ved fuld drøn, at det kan være generende. Min kører på halv kraft og er ikke generende. (Panasonic danmarkspumpe). Men omvendt kan man ikke have spiseplads lige under den og være sikker på, at servietterne bliver liggende.
Men kattene elsker, at ligge på sofaen lige under :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis i ikke vil have pillefyr, og der ikke er mulighed for gas, er der jo kun varmepumper tilbage.

luft/luft er det klart billigste, men også det i vil være mindst glad for i længden.

luft/vand eller jordvarme er de bedste muligheder, men det koster en del, skal i så samtidig have lavet enten gulvvarme i hele huset, eller trukket rør til radiatorer langs væggen, bliver det endnu dyrere..

luft/vand eller jordvarme, koster nok mellem 110.000-150.000 kr, oven i det kommer så centralvarmeanlægget, hvor gulvvarmen er dyrest, men også det pæneste og mest optimale med hensyn til copværdien. jeg ved ikke hvad gulvvarme på 180 kvm vil koste, men det vil nok være ganske dyrt..
Det billigste og hurtige er 2 luft/luft varmepumper i stueplan og en på 1. sal , behold de gamle el ovne som back up i de rum længst væk fra varmepumpen , en rund regel siger at hver gang den varmeluft går  gennem en døråbning tabes ca 2 gr. .
Suplerer med en brændeovn , med uisoleret røgrør på 1 sal så varme afgives der.  

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Tillykke med huset....
Skal du til at investere i sådan et projekt skal du få beregnet rør og radiatorer ud fra LAVtemperatur (maks. 40-45 graders fremløb) og ikke HØJtemperatur (60-75 graders fremløb) -Der findes stadigvæk VVSérer der ikke forstår det....(vi plejer....:-s)

Afhængig af hvor meget have du har er jordvarme at foretrække. Uanset hvor du sætter en udedel, skal fruen i huset nok finde placeringen uheldig.......om et par år. :-D

Når du har fået installeret varmepumpen, så få en til at hjælpe dig med at trimme det ind. Det er nødvendigvis ikke den samme som har instaleret anlægget. Tro mig, det er de billigste penge du kommer af med

Når du nu skal have mulvarpen frem, så overvej lige at få et solcelleanlæg samtidig til at begrænse el-regningen....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Tak for jeres gode svar.

Jeg tror jeg ender med 2 kvalitetsvarmepumper hhv. stuen og 1 sal.

Jeg har kig på www.gidex.dk - nogle der har erfaringer med dem?

Selvfølgelig skal jeg havde andre ud og give konkurrende bud, hvilke firmaer bør jeg ellers vælge at få ud og give bud på sådan 2 anlæg?

Enig med Solcelleanlæg er en rigtig god ide - Dog kan det være jeg venter til næste år med at investerer i dette.

Annonce
Jeg taler selvfølgelig om 2 luft til luft varmepumper
Prøv først at høre, hvordan de lyder!

Med venlig hilsen
ktm

 

Nogle der har erfaringer med nogle gode seriøse forhandlere på Sjælland ?
Prøv at snakke med ham her : http://jpkol.dk/

Han kører i hele landet - jeg har brugt ham til et Panasonic luft/luft anlæg i mit sommerhus med el-varme ved den jyske vestkyst og Kent A.J. har vist også brugt ham.

Du kunne jo prøve at ringe - han er til at tale med

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

STOP STOP!

jeg købte også hus sidste år, der var elopvarmet.
jeg valgte at få fjernvame lagt ind, vores hus er bygget op halv halv, beton i den ene side og junkers trægulv på strøer i den anden, ( ved godt der også er beton under trægulvet)
vi fik gulvvarme i beton delen , og radiatore i trægulvs delen, vi fik ført en fodliste i plast hele vejen rundt og fik lagt slangerne der i, så jo det kan godt lade sig gøre.

vil man ikke have plastliste kan du føre dine rør på loftet under isoleringen, og det fungere ligeså godt.

Bare husk at nye junkers parket gulve i dag vil koste 900 kr m2

vi gav 47000 kr på regning af en aut vvs.

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis