El-opvarmet hus i 1½ etage 180kvm

Kære Forum, 

Vi står og skal overtage vores første hus der er el-opvarmet. Dette er selvfølgelig en af de første ting vi skal have gjort noget ved da vi ikke er interesseret i at varmeregningen skal løbe løbsk. 

Mit spørgsmål er hvilken opvarmnings form er bedst og vil i vælge?

Huset er godt isoleret og den byggesagkyndige fortalte mig det er isoleret som et energiklasse C hus men fik karakteren D grundet el opvarmningen. Huset er 1½ plan med 105kvm i stuen og 75kvm på 1 salen. samlet 180 kvm. 


Mine forslag og ideer: 

Jordvarme:
Jordvarme er jeg med på har en god COP hele året rundt men at brække et udemærket massivt junkers gulv op på 180kvm i et 1½ etages hus for at lægge gulvvarme og sørge for der kommer regulatorer rundt i forskellige rum + nyt gulv over det hele lyder helt håbløst dyrt?, hvad vil det cirka koste??

Derudover er der nogle der har erfaringer med vandbåren rørføringer i et hus der ikke er født med det hvis det ikke skal ligge i gulvet??


Luft til luft:
Luft til luft kan jeg kun se som en alternativ opvarmnings form til el radiatorene da luften ikke kan komme ud de mindre rum i huset selv om der vil være 2 gode varmepumper i stuen og 1 sal.
Derudover er jeg bange for larmen i rummene fra luft til luft pumpen.
Noget kan måske løses med et varmefordelingssystem til luften rundt i huset men er vi så ikke oppe i samme pris som med jordvarmen og ude i nogle mindre pæne rørføringer rundt i huset?
Derudover er jeg bange for luft til luft pumpens ydeevne og COP når vi har under -5 grader hvilket vi har en del måneder efterhånden. 


Jeg er ikke interesseret i pillefyr eller anden form for biomasse. 


Håber nogle kan hjælpe med hvordan vi skal bedst og billigst muligt opvarme vores nye hus samt kan give et prej om hvor vi er henne prismæssigt når vi taler 180kvm i 1½plan. Området er syd for københavn. 



Kære Forum,  Vi står og skal overtage vores... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af EISOE på 02 maj 2012 15:35
Prøv at snakke med ham her : http://jpkol.dk/

Han kører i hele landet - jeg har brugt ham til et Panasonic luft/luft anlæg i mit sommerhus med el-varme ved den jyske vestkyst og Kent A.J. har vist også brugt ham.

Det endte med en EnergiNord-installatør . Men hans pris er/var go´fin.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af EISOE på 02 maj 2012 15:35
Prøv at snakke med ham her : http://jpkol.dk/

Han kører i hele landet - jeg har brugt ham til et Panasonic luft/luft anlæg i mit sommerhus med el-varme ved den jyske vestkyst og Kent A.J. har vist også brugt ham.

Du kunne jo prøve at ringe - han er til at tale med

Jeg har også brugt ham og er yderst tilfreds. valgte en Mitsu. Kan kun anbefale ham


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af google på 01 maj 2012 19:13
Kære Forum, 

Vi står og skal overtage vores første hus der er el-opvarmet. Dette er selvfølgelig en af de første ting vi skal have gjort noget ved da vi ikke er interesseret i at varmeregningen skal løbe løbsk. 

Luft til luft:
Luft til luft kan jeg kun se som en alternativ opvarmnings form til el radiatorene da luften ikke kan komme ud de mindre rum i huset selv om der vil være 2 gode varmepumper i stuen og 1 sal.
Derudover er jeg bange for larmen i rummene fra luft til luft pumpen.

Derudover er jeg bange for luft til luft pumpens ydeevne og COP når vi har under -5 grader hvilket vi har en del måneder efterhånden. 


Jeg er ikke interesseret i pillefyr eller anden form for biomasse. 


Velkommen til og tillykke med huset

Jeg har selv el i huset og jeg kunne faktisk ikke tænke mig at skifte over til vandbåren eller andet så jeg vil hellere have solceller og luft / luft varme pumper.

Men det hus I har købt hvor mange kilowatt timer regner I med der skal bruges pr. år?

For umiddelbart så ville det bedste jo være at sætte solcelle anlæg op til dette forbrug og derved skal I ikke ændre en dyt indenfor på jeres varme installation.

Et anlæg vil sikkert løbe op i 150.000 kr. men så har du INGEN drifts udgifter. Alle andre anlæg vil have en anlægs udgift på 100.000 kr. og så kommer drifts udgifterne til bagefter.

Vi har selv valgt at sætte en varme pumpe op (i kælder) og planen er at sætte en op i stuen / alrummet. Fordelen ved en luft / luft er for mig at man kan bruge den til at køle med (selvom det koster) og det kan INGEN anden varme kilde også gøre. Derved for man også luxus for de samme penge.

Desuden så kan de fleste kvalitets varmepumper holde en god COP ned til -5.
Og til info. Iflg. DMI så har vi en gennemsnits temp. i DK på over 7 grader hvilket er lidt bedre end jordvarmen
 
Men det er smag og behag  og du vil sikkert få mange forskellige svar.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af MLU på 02 maj 2012 18:35



Desuden så kan de fleste kvalitets varmepumper holde en god COP ned til -5.
Og til info. Iflg. DMI så har vi en gennemsnits temp. i DK på over 7 grader hvilket er lidt bedre end jordvarmen
 


Det kan godt være gennemsnits temp er over 7 grader, men faktum er fra folk der har jordvarme er at de nye anlæg som er dimensioneret rigtigt, kan opnå en gennesnits cop værdi for hele vinteren på over 4. det opnår du ikke på en varmepumpe på luft... dermed ikke sagt at varmepumper på luft ikke klare sig godt, de er blevet bedre med årene, og forskellen idag er ikke ret stor..

Det mest optimale ville nok være et kombineret jord/luft varmeanlæg, så kunne varmepumpen kører på jordslanger i efterår tidlig vinter og når det er rigtig koldt udenfor, og skifte til luft i dagtimerne og i foråret når luften er varmere end jorden er. men det perfekte anlæg koster jo.

Er enig i luft/luft varmepumper er den billigste løsning, og kan man leve med den smule støj og træk det giver er det også en glimrende opvarmningsform.
Jeg tror ikke at jordvarmepumper giver mere varme end luft/luft varmepumper da temperaturen nede i 90-120cm dybde om vinteren ligger konstant omkring 4-5 gr.C mens lufttemperaturen om vinteren kan svinge fra 5-12 C dag og nat, ned til minus grader om natten ,selv ved minus 17 C er cop værdien 2.4 på en god luft/luft varmepumpe(Bosch).
Det der med at sætte solceller op for at forsyne gamle ohmske varmeovne er ikke særligt smart , folketinget vedtog i firserne at elvarme i helårshuse skulle fases ud da det var en alt for dyrt både samfundsmæsigt og for forbrugerne at varme huse op på , idag er elvarme kun tilladt at installere  i sommer og fritidshuse........... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Tak for jeres mange gode indlæg!!

Jeg vil gå efter 2 gode luft til luft varmepumper og beholde el radiatorerne som supplerende

Evt. Solcelleanlæg 6kw næste år

Nu skal jeg bare indhente tilbud på en dygtig forhandler

Skrevet af Svend Høst på 02 maj 2012 22:14
Jeg tror ikke at jordvarmepumper giver mere varme end luft/luft varmepumper da temperaturen nede i 90-120cm dybde om vinteren ligger konstant omkring 4-5 gr.C mens lufttemperaturen om vinteren kan svinge fra 5-12 C dag og nat, ned til minus grader om natten ,selv ved minus 17 C er cop værdien 2.4 på en god luft/luft varmepumpe(Bosch).

temperaturen i de ca 80-100 cm dybde er ikke konstant, den er højere om sommeren og lavere om vinteren.

cop værdien på de 2,4, er det noget du selv har testet? hvad med afrimning er det regnet med?
Om vinteren ligger temperaturen på 4-5 grC  i 90-120cm dybde, i en isvinter noget lavere ,om sommeren omkring 10 gr. C.   Men det er jo kun vintertemperaturen der er relevant.
De tal omkring Bosch varme pumpe er fra teknologisk institut og det er en cop værdi på 2.4 ved minus 18 gr. C og en copværdi på 2.6 ved minus15 gr. C ..imponerende ikke , og så er Panasonic
varmepumpe endda et mulehår bedre .................. 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Gennemsnitstemperaturen over året er uden betydning. Det er, når det er koldt ude der er brug for varmen inde.
Det ligger helt grundliggende i en varmepumpe, at jo større temperaturspænd den skal arbejde over desto ringere bliver virkningsgraden.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis