Ujævn græplæne

Hejsa

Vores græsplæne ser efter et byggeprojekt ikke for godt ud, og vi overvejer helt "fjerne" den gamle og anlægge en ny fra starten. Der er i alt ca 200 kvm hvoraf ca halvdelen lige nu er helt uden græs. Det eksisterende græs fejler som sådan ikke noget så jorden burde være ok, men plænen er temmelig ujævn og vi ville derfor gerne have en mere plan og jævn plæne. Vi er på ingen måder fanatiske mht til græsplæne, så resultatet behøver ikke være perfekt.
I forbindelse med byggeprojektet har der kun været en minigraver på plænen.

Har undersøgt lidt på nettet men er selvfølgleig blevet mere forvirret af de forskellige muligheder der er. Hvad der skal gøres afhænger vel også af hvad "problemet" er og hvor pæn en græsplæner man ønsker at opnå - og hvor meget tid, penge og kræfter man orker at lægge i det.

Har derfor følgende spørgsmål:

1. Har tænkt at leje en havefræser og fræse det hele igennem. Kan en alm havefræser bruges? Er det nok at fræse én gang?
2. Hvad med det gamle græs? Skal det fjernes alt sammen?
3. Skal der tilføjes grus/sand/muld? I så fald hvor får jeg det fra? Som sagt er der ikke noget der tyder på at jorden fejler noget, det gamle græs gror fint.
4. Hvad gør jeg efter jeg har fræset? Havde umiddelbart tænkt mig at rive det godt igennem og så planere med paller og/eller en stige i snor.

Mvh
jacob
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et billede ville give et godt indtryk af omfanget.
Ok, harpet muld. Men hvor meget skal der til? Bare 5 cm vil kræve ca 10 m3. Hvad ville det koste at få leveret med grap?
Her er lige et par billeder af "plænen"
Hvis det var mig ville jeg drøne en god plænelufter igennem og så noget nyt græs efterfølgende. Er der små huller kan de lappes/fyldes.
jeg ville hente 1 anhænger fuld muld ved en vognmand, køre det ind med en trillebør. Det kræver ikke meget, kun lige til at jævne de par buler ud, så ville jeg rive det, og så græs, dog ville jeg lægge en række fliser ved huset først, det er meget nemmere at slå plænen, når du ikke skal så tæt på. tror ikke det er nødvendigt at fræse.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Men hvad med de områder hvor der stadig er masser af græs, det er faktisk det der er mest ujævnt. Der kan jeg vel ikke bare "lappe" huller med lidt jord? Det skal vel enten fræses eller dækkes helt med 5-10 cm jord, eller hvad?

Du har helt ret med huset, der skal klart noget mellem græsset og muren.
Skrevet af sømpistolen på 02 maj 2012 10:47
Hvis det var mig ville jeg drøne en god plænelufter igennem og så noget nyt græs efterfølgende. Er der små huller kan de lappes/fyldes.
Men det udjævner vel ikke den del hvor der stadig er græs?

Skrevet af JacobRavn66 på 02 maj 2012 11:07
Men det udjævner vel ikke den del hvor der stadig er græs?


Jo, hvis en plænelufter sænkes tilpas meget fjerner den det som måtte stikke uhensigtsmæssigt op. Resten kan "rettes" op ved gradvist at fylde et par cm sand (muld...) i de fordybninger der er. Vi havde præcist det samme problem efter tilbygning og store dele af den gamle græsplæne blev rettet på den måde, og er (syntes jeg) fin i dag. Det skal siges at jeg plænelufter og gøder hvert forår/efterår.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis