Ujævn græplæne

Hejsa

Vores græsplæne ser efter et byggeprojekt ikke for godt ud, og vi overvejer helt "fjerne" den gamle og anlægge en ny fra starten. Der er i alt ca 200 kvm hvoraf ca halvdelen lige nu er helt uden græs. Det eksisterende græs fejler som sådan ikke noget så jorden burde være ok, men plænen er temmelig ujævn og vi ville derfor gerne have en mere plan og jævn plæne. Vi er på ingen måder fanatiske mht til græsplæne, så resultatet behøver ikke være perfekt.
I forbindelse med byggeprojektet har der kun været en minigraver på plænen.

Har undersøgt lidt på nettet men er selvfølgleig blevet mere forvirret af de forskellige muligheder der er. Hvad der skal gøres afhænger vel også af hvad "problemet" er og hvor pæn en græsplæner man ønsker at opnå - og hvor meget tid, penge og kræfter man orker at lægge i det.

Har derfor følgende spørgsmål:

1. Har tænkt at leje en havefræser og fræse det hele igennem. Kan en alm havefræser bruges? Er det nok at fræse én gang?
2. Hvad med det gamle græs? Skal det fjernes alt sammen?
3. Skal der tilføjes grus/sand/muld? I så fald hvor får jeg det fra? Som sagt er der ikke noget der tyder på at jorden fejler noget, det gamle græs gror fint.
4. Hvad gør jeg efter jeg har fræset? Havde umiddelbart tænkt mig at rive det godt igennem og så planere med paller og/eller en stige i snor.

Mvh
jacob
Hejsa Vores græsplæne ser efter et byggeprojekt... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af sømpistolen på 02 maj 2012 11:16

Jo, hvis en plænelufter sænkes tilpas meget fjerner den det som måtte stikke uhensigtsmæssigt op. Resten kan "rettes" op ved gradvist at fylde et par cm sand (muld...) i de fordybninger der er. Vi havde præcist det samme problem efter tilbygning og store dele af den gamle græsplæne blev rettet på den måde, og er (syntes jeg) fin i dag. Det skal siges at jeg plænelufter og gøder hvert forår/efterår.
Ok, lyder da rimeligt overkommeligt! Hvilken slags plænelufter bruger du? Den eneste jeg har prøvet var elektrisk med sådan nogle tykke tråde der kørte rundt, har godt nok svært ved at se den skulle kunne udjævne noget som helst

Jeg har en rigtig god stærk plæneklipper med en kraftig Hondamotor.
Dertil har jeg købt et Fiskars plænelufteskær (koster sgu ikke mere end 70DKK) og kørt med det.

Det fungerer på den måde at du afmonterer den original kniv på plæneklipperen og sætter det andet skær på i stedet. Vupti og du er kørende. Jeg var MEGET skeptisk overfor denne løsning, men det virker. Naturligvis ikke som en havefræser, men med lidt omtanke og tålmodighed er den perfekt. Flere af mine venner og kolleger bruger den også nu.

Du kan se den her, og ellers købe den og reservefjedre i alle større byggemarkeder.

http://villoo.dk/view-all-products-in-shop/Side-2-10.html?keyword=pl%C3%A6nelufter

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis